پروین: علی کریمی شاگرد رک و دوست‌داشتنی من است

او روز جمعه گذشته بازی سیاه‌جامگان مشهد و پرسپولیس تهران را در منزل شخصی‌اش در لواسان به همراه دوست و یاور همیشگی خود کامیار زروانی به تماشا نشست. با علی پروین در خصوص این مسابقه دقایقی همکلام شدیم.

* علی‌آقا بازی پرسپولیس و سیاه‌جامگان را کجا دیدید؟

توی منزل خودمان در لواسان و به همراه کامیار زروانی دوست خوبم.

* محمد پسرتان هم بود؟

نه، من و زروانی دوتایی تماشا کردیم. چقدر بازی سخت و دشواری بود که خدا را شکر به سود پرسپولیس تمام شد.

* بزنیم به تخته به نظر می‌رسد حال عمومی شما هم بهتر شده باشد، این‌طور نیست؟

خدا را صد هزار مرتبه شکر. همان یکی، دو روزی که در بیمارستان بودم خیلی‌ها لطف کردند و به ملاقات آمدند یا تلفنی جویای احوالم شدند. از همه این عزیزان تشکر می‌کنم و اگر اسمی نمی‌آورم چون تعدادشان زیاد است و نمی‌خواهم به قول معروف کسی را جا بیندازم.

* پرسپولیس چند موقعیت صددرصد گل هم خراب کرد.

به هر حال فوتبال همین است. قرار نیست همه توپ‌ها تبدیل به گل شود.

* اغلب پرسپولیسی‌ها از موقعیت خراب کردن گادوین منشا انتقاد می‌کنند.

به نظرم استرس زیاد مانع گلزنی منشا می‌شود. باید این فشار از روی او برداشته شود. منشا مهاجم دونده و خوبی است که مدافعان حریف را خیلی اذیت می‌کند و زحمت خودش را می‌کشد.

* خیلی‌ها از علی علیپور تعریف می‌کنند و حتی فرشاد پیوس می گفت: «او مرا یاد خودم می‌اندازد» شما هم چنین نظری دارید؟

علی علیپور می‌تواند یک فرشاد پیوس دیگر برای پرسپولیس باشد چون مثل فرشاد زهردار است. علیپور در هر بازی بالاخره زهر خودش را به حریفان می‌ریزد و مهاجم خوبی است. البته یک مقدار کار دارد تا به فرشاد پیوس برسد و باید قدر این موقعیت را بداند. او اگر از حاشیه دوری کند و دل به تمرینات بسپارد، می‌تواند فرشاد پیوس دیگری برای پرسپولیس و فوتبال ایران باشد.

* مهدی طارمی هم به الغرافه قطر پیوست.

معلوم بود دیگر مهدی طارمی انگیزه‌ای برای بازی در فوتبال ایران ندارد و می‌خواهد برود.

* بهتر نبود تا جام جهانی صبر می‌کرد و بعد می‌رفت؟

به هر حال هر فوتبالیستی شرایط خودش را بهتر از دیگران می‌داند. طارمی در سه، چهار سال گذشته خیلی برای پرسپولیس زحمت کشید و دو بار هم آقای گل شد. تصمیم گرفت در این زمان به قطر برود و رفت. برایش آرزوی موفقیت می‌کنم.

* با حمید درخشان و ناصر محمدخانی که صحبت می‌کردیم ضمن تعریف از شما می‌گفتند یک روز علی پروین به ما گفت بروید قطر پول جمع کنید و سر و سامانی به زندگی خودتان بدهید؛ خاطرتان هست؟

بله، حمید و ناصر یک روز پیش من آمدند سورتمه و گفتند از قطر پیشنهاد دارند. من هم دیدم پولی در بساط نداریم و این بچه‌ها هم باید زندگی‌شان را سر و سامان ببخشند. به همین خاطر خیلی راحت اجازه دادیم بروند.

* اتفاقاً جای خالی این دو ستاره پرسپولیس خیلی راحت پر شد در حالی که الان این‌طوری نیست، قبول ندارید؟

پرسپولیس و حتی استقلال هیچ وقت لنگ یکی‌، دو بازیکن نمی‌شوند. بعد از رفتن حمید درخشان و ناصر محمدخانی ما محسن عاشوری را آوردیم که خیلی خوب کار کرد و خط هافبک  ما را در دست گرفت. فرشاد پیوس هم جا افتاد و آقای گل شد.

* ولی الان این‌طوری نیست؟

این حرف را قبول ندارم و الان هم کلی استعداد داریم. البته آن زمان همه فوتبالیست‌ها دوست داشتند به پرسپولیس یا استقلال بروند چون پول زیادی در بساط نبود ولی امروز...

* امروز چی؟

شاید به خاطر چند صد میلیون تومان قید پرسپولیس و استقلال را بزنند اما باز هم می‌گویم پرسپولیس به یک بازیکن متکی نیست.

* مثال حرف شما هم پرسپولیس پس از محرومیت مهدی طارمی بود که راه خودش را با موفقیت طی می‌کند.

بله، خیلی از بازیکنان بزرگ به پرسپولیس آمدند و رفتند ولی اسم پرسپولیس ماند؛ طارمی هم محروم شد و پرسپولیس با قدرت جلو رفت چون به هر حال در غیاب هر ستاره‌ای یک ستاره جدید پیدا می‌شود.

* راستی در مورد سرمربیگری علی کریمی در سپیدرود رشت حرفی ندارید؟

علی کریمی شاگرد دوست‌داشتنی و رک من است که حرفش را بی‌شیله و پیله می‌زند. برای علی در مربیگری هم آرزوی موفقیت می‌کنم.