حاضرم در دعوای تاج و "علی کریمی" میانجیگری کنم

حمیدرضا آصفی درباره اینکه آیا فدراسیون فوتبال از AFC درخواست کرده است که دیدار رفت و برگشت استقلال و تراکتورسازی با تیم های عربستانی جا به جا شود، بیان کرد: این موضوع صحت ندارد و من هم در جریان نیستم که فدراسیون چنین درخواستی از AFC کرده باشد.

او درباره حواشی که در راه میزبانی تیم های ایرانی از نمایندگان عربستان در روزهای اخیر به وجود آمده و انتقاداتی که نسبت به عملکرد فدراسیون فوتبال در این زمینه مطرح شده است، گفت: مذاکرات فدراسیون فوتبال برای لغو قانون میزبانی در کشور ثالث پیش از حضور من در فدراسیون آغاز شد و اگر می خواهم از فدراسیون فوتبال دفاع کنم به عنوان فردی این کار را انجام می دهم که کنار مذاکرات بوده است. قضاوت من این است که فدراسیون نهایت تلاشش را به کار گرفته است و کارش را خوب انجام داده است. هیچکس هم نمی تواند ادعا کند بیشتر از این می توانست کاری انجام دهد. فدراسیون فوتبال مذاکرات مختلفی برای لغو این قانون داشت و حتی در نشست قبلی هیئت اجرایی AFC که با حضور جیانی اینفانتینو برگزار شد، رای شکست و قرار شد تمام بازی ها به صورت رفت و برگشت برگزار شود. به همین دلیل رئیس فیفا به علی کفاشیان تبریک گفت و اعلام کرد برگزار شدن بازی ها به شکل رفت و برگشت حق ایران است اما با این حال سعودی ها اعمال نظر و نفوذ کردند.

آصفی خاطرنشان کرد: برخی مواقع می گویند سیاست با ورزش در هم آمیخته است و جایی دیگر اعلام می شود این 2 مقوله از هم جدا هستند. عربستان که با خرید سلاح های مختلف جنگی به یمن حمله می کند، مردم بی گناه این کشور را می کشد و با این اقدام می خواهد علیه ایران کار کند، طبیعی است در فوتبال هم برای تضییع حق کشورمان هزینه می کند و این امر برای ما عجیب نیست. سعودی ها با پول دادن به نمایندگان مختلف آرا را تغییر می دهند در حالی که ما از این کارها بلد نیستیم و در چارچوب مان هم نمی گنجد. پولی هم نداریم که برای این اقدام ها هزینه کنیم. برای شکستن قانون میزبانی در کشور ثالث ابزار دیپلماسی را به کار گرفتیم و وزارت امور خارجه هم به فدراسیون کمک کرد. سفیران کشورمان در مالزی و دیگر کشورها هم به یاری فدراسیون آمدند. تلاش های زیادی برای احقاق حق تیم های ایرانی انجام دادیم.

مشاور بین الملل فدراسیون فوتبال در ادامه اظهار داشت: برخی فکر می کنند فدراسیون تنها به مذاکرات خودش اکتفا کرده است که به هیچ وجه اینگونه نیست. از تمام ابزارهای دیپلماتیک استفاده کردیم اما سعودی ها با هزینه فراوان، ریاست AFC که یک فرد بحرینی است را تحت فشار قرار دادند و به هر حال این حکم ناعادلانه علیه ایران صادر شد. با اینحال حکم مذکور را قبول نداریم و هفته پیش 2 نامه تند برای AFC و فیفا آماده کردیم که باشگاه ها و فدراسیون ایران چنین موضوعی را نمی پذیرند. این حکم برای ما قانع کننده و قابل قبول نیست.

آصفی با اشاره به اینکه تیم های ایرانی می توانند برای برگزاری بازی با نمایندگان عربستان به کشور ثالث نروند، گفت: اگر باشگاه های ما برای بازی با نمایندگان عربستان به عمان نروند اتفاق خاصی جز از دست دادن 3 امتیاز و جریمه محدود AFC نمی افتد. قبول دارم با این اقدام از لحاظ فنی به استقلال و تراکتورسازی ضربه می خورد اما جمهوری اسلامی پای برخی ارزش ها مانند انر‍ژی هسته ای و رابطه با آمریکا ایستاده و برای این کار هزینه هم داده است. باید بحث بازی با تیم های عربستانی در کشور ثالث را سبک و سنگین کنیم.

او درباره تلاش های فدراسیون برای لغو این قانون برای فصل آتی لیگ قهرمانان آسیا اظهار داشت: تلاش های فدراسیون تاکنون نتیجه نداده است اما برای لغو میزبانی از تیم های عربستانی در کشور ثالث در فصل آینده از همین حالا تلاش هایمان را آغاز کرده ایم. باشگاه ها باید بدانند فدراسیون برای رسیدن آن ها به حقشان تلاش های لازم را انجام می دهد و پا پس نمی کشد.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در مورد اعمال نفوذ AFC برای انتخاب عمان به عنوان میزبان تیم های عربستانی گفت: باشگاه  های ما ابتدا عمان را برای میزبانی از تیم های عربستانی انتخاب کرده بودند اما فدراسیون این کشور از لحاظ فراهم کردن موارد  فنی، پشتیبانی، تکنیکی و هر موضوع دیگری دیر جواب داد و به همین دلیل قطر را به AFC معرفی کردیم. در این فاصله عمان قبول کرد که از تیم های ایرانی و عربستانی میزبانی کند و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم برهمین اساس اعلام کرد این بازی ها در عمان برگزار می شود. به نظر من تفاوتی بین عمان و قطر وجود ندارد.

آصفی درباره اینکه انتخاب قطر به عنوان میزبان با انتخاب عمان تفاوت زیادی برای عربستانی ها دارد، بیان کرد: زمانیکه تیم های ایرانی باید در خارج از ایران به مصاف عربستان بروند هیچ تفاوتی بین عمان، قطر و کویت نیست. اگر ما می توانستیم در کشورمان از سعودی ها میزبانی کنیم بحث از زمین تا آسمان متفاوت می شد. حتی در عمان تماشاگران ایرانی بیشتر از قطر هستند. در حال حاضر داور را هم که هیچ تیمی نمی تواند بخرد. اصرار فدراسیون برای انتخاب قطر به این دلیل نیست که شرایط بهتری نسبت به عمان دارد و تنها به دلیل دیر جواب دادن عمانی ها اصولی نیست که بازی تیم های ایرانی در این کشور برگزار شود. بخش پایانی نامه محمدرضا ساکت به ویندزور جان را هم من تنظیم کرده و به صراحت اعلام کردم که قانع نمی شویم که AFC هر روز یک حرف بزند و در پشت صحنه تسلیم برخی فشارها نشده باشد.

مشاور بین الملل فدراسیون فوتبال درباره اینکه آیا فدراسیون شرایطی را فراهم می کند تا در صورت رویارویی تیم های ایرانی و عربستانی در مراحل بعدی لیگ قهرمانان، قطر از این بازی ها میزبانی کند، تصریح کرد: از همین حالا باید برای این موضوع تلاش کنیم اما اینکه عربستانی ها در صورت بازی مقابل تیم های کشورمان در قطر، تحت فشار روحی و روانی قرار بگیرند قبول ندارم چراکه آن ها در تهران هم ما را شکست داده اند. تیم های عربستانی دست و پا بسته نیستند که بخواهیم با میزبانی در قطر، به آن ها از لحاظ روحی فشار بیاوریم. تیم ملی ایران در همین بازی های مقدماتی جام جهانی با وجود اینکه در خانه حریفان تحت فشار قرار می گرفت، شکست نخورد و حتی مقابل ازبکستان و قطر در خارج از خانه به پیروزی رسید. 2 سال است که از سعودی ها در کشور ثالث میزبانی می کنیم اما حدود 27 سال است که تیم های کشورمان در آسیا قهرمان نشده اند. بنابراین فوتبال باشگاهی ما با تیم های متمول آسیایی فاصله دارد. البته فدراسیون هم تمام تلاش هایش را انجام می دهد و تمام سفیرانمان را برای لغو این قانون فعال کرده ایم. کاری نبوده است که بتوانیم انجام بدهیم و انجام نداده باشیم.

آصفی درباره انتقادهای علی کریمی از مسئولان فدراسیون فوتبال و اینکه آیا برای رفع این موضوع بین او و مهدی تاج پادرمیانی می کند یا خیر، گفت: هیچکس از من نخواسته است که میانجیگری کنم. علی کریمی، سرمایه فوتبال ایران است و کسی نمی تواند توانایی های فنی او را انکار کند. کریمی از لحاظ اخلاقی هم دوست داشتنی است اما اعتقاد دارم باید خویشتن دار باشد چراکه فوتبال بالا و پایین زیاد دارد و برخی مواقع صبر بهتر جواب می دهد و آدم را محبوب تر می کند. در هفته آتی با تاج صحبت می کنم چراکه اعتقاد دارم رو به رو شدن اهالی فوتبال در دادگاه ناخوشایند است و به هیچ وجه آن را نمی پسندم.

او خاطرنشان کرد:علی کریمی باید در مربیگری صبور باشد. سرمربی یک تیم در کنار زمین برخی مواقع تا مرز سکته پیش می رود. فدراسیون هم باید بیشتر با کریمی مدارا کند تا پرده ها دریده نشود. اگر کسی مرا قابل بداند حتما به موضوع ورود می کنم اما یاد گرفته ام تا زمانیکه چیزی را از من نخواهند کاری انجام نمی دهم و به اصطلاح خودم را نخود هر آشی نمی کنم. اگر تاج بخواهد با کریمی صحبت می کنم چراکه علی همیشه به من محبت دارد و من هم دوستش دارم. با بیشتر فوتبالی ها زندگی کرده ام و اعتقاد دارم آدم های صافی هستند. با این حال باید امثال کریمی تا حدی صبور و خویشتندار باشند. من شاهد بودم اگر داور اشتباهی کرده فدراسیون او را جریمه کرده است و نسبت به از بین رفتن حق تیمی بی تفاوت نیست. البته داوران هم مانند هر فردی امکان اشتباه دارند و نبایست با منفی نگری به مسائل سیاه نگاه کنیم.