2018 عجیب برای کاتالان ها +تصاویر

سال 2018، چهار تساوی و یک شکست در کارنامه بارسلونا ثبت شده است. آماری عجیب و غیر قابل باور برای آبی اناری ها.

شب گذشته بارسا تا مرز شکست برابر چلسی نیز پیش رفت و خوش شانس بود که به لطف یک اشتباه از سوی مدافعان چلسی و هنر اینیستا و مسی توانست به گل تساوی برسد. در واقع می توان گفت که گل مسی سرپوشی بود بر بازی نه چندان چشم نواز بارسا که تنها دل به حفظ توپ و مالکیت بر بازی داشت. این چهارمین تساوی بارسا در سال 2018 بود.

برای پیدا کردن دلیل افت بارسلونا در سال جدید میلادی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

معضل گلزنی در باشگاه کاتالانی

بارسلونای والورده دیگر آن عطش گلزنی سال گذشته را ندارد. در ماه های منتهی به 2017، خط حمله بارسلونا آتشین بود و حریفان را یکی پس از دیگری گلباران می کرد اما با شروع 2018 به استثنای برتری 0-5 در زمین بتیس، بارسا نتوانسته بردهای پرگلی کسب کند.

تنها 9 گل زده در 11 بازی، یعنی متوسط کمتر از یک گل در هر مسابقه، اثبات کننده این ادعاست. بارسا دو بار در سال جدید، بازی هایش را با تساوی بدون گل به اتمام رسانده و مسی نیز در 5 بازی نتوانسته گلزنی کند؛ چیزی که هواداران بارسا به آن عادت ندارند.

عدم کارایی خریدهای جدید

بارسلونا در تابستان و زمستان خریدهای زیادی انجام داد اما در بازی های مهم فصل، هنوز بخش عظیمی  از این بازیکنان نتوانسته اند حضوری مثمرثمر داشته باشند. شب گذشته برابر چلسی این مسی و اینیستا بودند که توانستند بارسا را از شکست نجات دهند.

در این بین عثمان دمبله، خرید 105 میلیون یورویی بارسا در دو مقطع دچار مصدومیت شده و پس از آن نیز هنوز مورد اعتماد والورده قرار نگرفته است. او هنوز حتی یک گل هم برای بارسا نزده است.

کوتینیو به استثنای گل حساسی که به والنسیا در نیمه نهایی کوپا دل ری زد، هنوز نتوانسته خود را با شرایط جدید وفق دهد. پائولینیو در سال جدید به شدت دچار افت شده و مقابل ایبار و چلسی این مساله نمود بیشتری داشت.

دلوفئو که از بارسا جدا شد و سمدو نیز به جز بازی های آسان فصل یا بازی هایی که برتری بارسلونا در آنها قطعی شده، مورد استفاده قرار نمی گیرد. یری مینا هم که جایگزین ماسکرانو شده، نیمکت نشین محض است به طوریکه والورده ترجیح می دهد پیکه ی مصدوم را به جای وی راهی میدان کند.

کمبود مهره تاثیرگذار

بازی با چلسی نشان داد که بارسا به خصوص در لیگ قهرمانان با کمبود بازیکنی روی نیمکت روبروست که بتواند با ورودش به زمین، شرایط بازی را یک تنه تغییر دهد.

کوتینیو فقط در لالیگا و کوپا دل ری می تواند بازی کند و در روزهایی که پائولینیو و دمبله در افت هستند، فشار زیادی به بازیکنان اصلی وارد شده است. مسی، اینیستا، سوارز، بوسکتس و راکیتیچ، مهره های همیشگی بارسا در خط میانی و حمله هستند و فشاری که تحمل می کنند، احتمالا در هفته های آتی تاثیر منفی خود را نشان خواهد داد.

همین حالا نیز نوعی خستگی در ساق های بازیکنان اصلی بارسلونا دیده می شود. تقویم سخت و فشرده بارسا و رسیدن بازی های مهم فصل باعث شده تا والورده با توجه به کمبود مهره بزرگ روی نیمکت خود، فشار بیشتری به بازیکنان ثابت بیاورد. پیکه در برابر چلسی و والنسیا با پای مصدوم بازی کرد در حالی که یری مینای تازه به خدمت گرفته شده، روی نیمکت بود.

معضل پیروزی در بازی های بزرگ

بارسلونا در زمین های دشوار با مشکل مواجه می شود. البته نمونه های استثنا هم در فصل جاری وجود داشته مثل پیروزی 0-3 برابر رئال در برنابئو با برتری 0-2 برابر والنسیا در نیمه نهایی کوپا دل ری ولی آبی اناری ها، فصل جاری در زمین اتلتیکو، والنسیا(لالیگا)، یوونتوس، چلسی، رئال(سوپرکاپ) و دو بار برابر اسپانیول نتوانسته اند پیروز شوند.