در انتظار انتقام از العین در دیدار برگشت

تیمی که شفر ساخته به وضوح دارای نظم تاکتیکی بسیار بهتری نسبت به روزهای ابتدایی حضور این مربی آلمانی روی نیمکت استقلال شده است.

برای فهمیدن میزان پیشرفت استقلال با شفر و کیفیت بازی این تیم کافی است به دقایقی قبل از گل مساوی العین نگاهی دوباره انداخت. در آن دقایق پاس‌های منظم و پرتعداد بازیکنان استقلال آن هم در تمام طول زمین، برای دقایقی بازی را از کنترل العین خارج کرد. بیش از بیست پاس صحیح در آن زمان از بازی که همراه با جابجایی‌های هدفمند بازیکنان استقلال در زمین بود، نشان از کیفیت بالای کار گروهی استقلال شفر می‌داد. کارهای ترکیبی بازیکنان استقلال که انگار همگی در بهترین فرم خود از ابتدای فصل تا کنون قرار دارند، در بازی با العین تاثیر حضور یک گرگ بالان‌دیده همچون شفر را در رأس کادر فنی استقلال نشان می‌دهد.

استقلال بازی با العین را با یک دستور کار مشخص شروع کرد و پیش برد. بستن بازی در زمین خودی، گرفتن توپ و رساندن توپ با چند پاس سریع به محوطه دفاعی العین. العین در فاز هجومی یکی از بهترین تیم‌های غرب آسیاست. حضور سه بازیکن واقعا با تکنیک در ترکیب این تیم و عبدالرحمانی که فراتر از آسیا بازی می‌کند، کار را برای هر تیمی که مقابل العین قرار می‌گیرد سخت می‌کند. ضمن اینکه یک تمام‌کننده باهوش نیز در نوک حمله این تیم حضور دارد. عبدالرحمان به خوبی با پاس‌های عمقی و موثر خود استقلال را به زحمت انداخت. عمده مشکل استقلال در فاز دفاعی فضای بین مدافعان میانی و کناری بود که باعث خلق چند موقعیت خطرناک روی دروازه این تیم شد. اما دو هافبک دفاعی استقلال و به خصوص فرشید باقری با بازی خوب خود العین را مجبور به حمله از کناره‌ها کردند. باقری در حال پیدا کردن خصوصیات یک هافبک دفاعی مدرن است. هافبکی که نه فقط نقش تخریبی دارد بلکه قادر به باز کردن بازی با پاس‌های موثر است. بازی خوب باقری یکی از عوامل موقعیت‌های کم العین روی دروازه استقلال بود. باقری یکی از چند بازیکنی است که در زمان شفر پیشرفت قابل توجهی داشته است. تیام یک تمام‌کننده واقعی است. دو گلی که او به ثمر رساند نشان داد که هیچ دست کمی از همتایش در العین که گل اول را به ثمر رساند ندارد. گل اول استقلال و گل اول العین تقریبا مشابه یکدیگر بودند. در هر دو گل تیام و مهاجم العبن با هوشیاری خاص یک مهاجم قابل، خود را جلوتر از دفاع حریف به توپ رساندند. تیام نقش بسیار زیادی در ارتقای سطح کیفی بازی استقلال در چند بازی اخیر داشته است. حضور او در نوک حمله کار هافبک‌های استقلال را برای حرکات ترکیبی پشت محوطه جریمه راحت‌تر کرده است.

شفر شجاعت و اعتماد به نفس را به بازیکنان استقلال بازگردانده است. این مربی همانند یک روانشناس قوی، روحیه و خواست بردن را در شاگردانش تقویت کرده است. مصاحبه‌های او در روزهای اخیر نقش بسزایی در افزایش اعتماد به نفس شاگردانش داشته است. او قبل از بازی با پرسپولیس به خوبی با نوع ادبیاتش در مصاحبه‌ها و با کاستن از حساسیت زیاد بازی برای خود و شاگردانش، باعث شد تا تیمش از لحاظ روحی در وضعیت بهتری نسبت به پرسپولیس پا به دربی بگذارد. اما در مقابل، برانکو پس از شکست در دربی، ترسیدن بیش از حد بازیکنانش از استقلال و بیش از حد جدی‌گرفتن این تیم از سوی شاگردانش را یکی از دلایل بازی بد تیمش در نیمه اول دربی دانست. شفر با تجربه‌ای که دارد به خوبی قادر است شاگردانش را برای بردن تهییج کند و به خوبی قادر است آنها را تشنه برد و موفقیت نگه دارد. او دیشب انتقاد چندانی از داوری مسئله‌دار بازی با العین نکرد در حالی که او فرصت این را داشت تا با انتقادهای بجا و بحق به داور بازی، نتیجه بازی را ناحق نشان دهد اما ترجیح داد با نام نبردن از داور تمرکز شاگردانش را برای بازی برگشت از بین نبرد. غرق شدن در ماجرای داوری برای بازیکنان می‌تواند موجب کاهش تمرکز آنها و همچنین عصبی‌شدن‌شان در بازی برگشت شود.

استقلال با پنج امتیاز فعلا در صدر جدول گروهش قرار دارد و چه بسا اگر اشتباهات داوری نبود این تیم در گروهی که گروه مرگ نام گرفته با هفت امتیاز صدرنشین بلامنازع می‌شد.  استقلال در فاز بازی دفاعی مبتنی بر ضدحمله در سه دیدار خود در آسیا موفق عمل کرده و حالا باید دید در دو دیداری که در آزادی میزبان است با چه سبک بازی به مصاف حریفانش می‌رود. استقلال شفر در فاز دفاعی با تحت فشار قرار دادن حریف و پرسینگ بازیکن صاحب توپ موفق عمل کرده و همچنین توانایی این را یافته تا توپ‌های گرفته شده از حریف را با سرعت مناسب به حمله تبدیل کند. اما حکایت بازی در ورزشگاه آزادی و در مقابل دیدگان هواداران خودی متفاوت است. هواداران انتظار دارند که استقلال از همان ابتدا به قصد بردن العین روی دروازه این تیم حمله‌ور شود و بنابراین شفر باید با استراتژی متفاوتی نسبت به بازی رفت پا به میدان بازی برگشت بگذارد.