استقلال بحران زده با معجزه شفر به آرامش رسید

تیم فوتبال استقلال نخستین بازی اش در سال ۹۶ را  ۱۲ فروردین مقابل فولاد خوزستان برگزار کرد که در آن دیدار با تک گل محسن کریمی به پیروزی رسید. پس از تساوی یک - یک مقابل گسترش فولاد، آبی‌ها موفق شدند صبا قم‌ را با نتیجه ۲ بر یک شکست دهند، اما پنج‌ روز بعد در ورزشگاه یادگار امام تبریز مانند بازی رفت مقابل تراکتورسازی یک بر صفر شکست خوردد تا علیرضا منصوریان در تقابل با امیرقلعه نویی یک بازنده مطلق باشد.

استقلال هر ۲ بازی پایانی اش در لیگ شانزدهم را هم با نتایج مشابه ۲ بر یک برابر پدیده و سپاهان با پیروزی پشت سر گذاشت تا در نهایت با آمار ۳۰ بازی،۱۶ پیروزی، ۹ تساوی، ۵ باخت، ۴۵ گل زده،۲۷ گل خورده، تفاضل گل مثبت ۱۸، ۵۷ امتیاز و قراز گرفتن در رتبه دوم جدول به پایان رساند تا علیرضا منصوریان در‌ نخستین فصل حضورش روی نیمکت استقلال در لیگ برتر، کارنامه نسبتا موفقی به جا گذارد.

آبی پوشان پایتخت نخستین‌ بازی آسیایی خود در سال ۹۶ را هم ۲۲ فروردین در اولین هفته دور برگشت لیگ قهرمانان آسیا برابر لوکوموتیو تاشکند در ازبکستان انجام دادند. آن‌بازی با تساوی یک - یک پایان یافت که گل استقلال را کاوه رضایی به ثمر رساند. ۵ اردیبهشت پنجمین بازی استقلال در گروه اول لیگ قهرمانان در حضور حدود ۷۶ هزار هوادار این تیم در ورزشگاه آزادی برابر الاهلی امارات انجام شد که این دیدار هم حاصلی جز تساوی یک - یک برای نماینده کشورمان نداشت. کاوه رضایی باز هم در این بازی گلزنی کرد. شاگردان منصوریان آخرین بازی خود در این مرحله را هم ۱۹ اردیبهشت برابر التعاون عربستان برگزار کردند که با گل‌های کاوه رضایی و جابر انصاری توانستند سعودی‌ها رانتیجه  ۲ بر یک شکست دهند. درحالی که استقلال با آمار ۶ بازی، ۳ پیروزی، ۲ تساوی، یک باخت،۱۰ گل زده،۵ گل خورده، تفاضل گل ۵ و ۱۱ امتیاز عملکرد کاملا مشابهی با الاهلی امارات داشت به دلیل عملکرد ضعیف‌تر در بازی رو در رو مقابل این تیم به عنوان تیم دوم گروه راهی مرحله یک هشتم نهایی شدند تا در این مرحله به مصاف العین امارات بروند.

اول خرداد دیدار رفت استقلال برابر العین در ورزشگاه آزادی با تک گل کاوه رضایی به سود نماینده کشورمان تمام شد، اما یک هفته بعد یکی از سیاه‌ترین روز‌های تاریخ باشگاه استقلال رقم خورد. هشت خرداد این ۲ تیم برای برگزاری دیدار برگشت در ورزشگاه هزا بن زاید ابوظبی مقابل هم قرار گرفتند که البته با توجه به غیبت ستارگانی مانند فرشید اسماعیلی، امید ابراهیمی، امیدنورافکن و بهنام برزای در ترکیب استقلال و آسیب دیدگی فرشید باقری در همان ۳۰ دقیقه ابتدایی بازی انتظار می‌رفت که استقلال کار سختی برای صعود به مرحله یک چهارم نهایی داشته باشد، اما شاید هیچ یک از هواداران این تیم بزرگ تصور نمی‌کرد آبی‌ها در نهایت این بازی حساس را با نتیجه ۶ بر یک واگذار کنند. کایو (۲ گل) عمر عبدالرحمان (۲ گل) ناصر الشمرانی و لی میونگ جو برای العین و کاوه رضایی برای استقلال گلزنی کردند تا سنگین‌ترین شکست این تیم و حتی کل تیم‌های ایرانی در تاریخ رقابت‌های آسیایی ثبت شود. با گذشت حدود ۹ ماه از این باخت مفتضحانه همچنان شکست مقابل العین به عنوان ابزاری برای کری خوانی نسبت به طرفداران استقلال محسوب می‌شود.

با وجود این شکست سنگین، علی منصور با توجه به اعتماد مسئولان باشگاه بازهم در سمتش ماند تا در فصل جدید استقلال متحول شده‌ای را تحویل دهد.

در فصل نقل و انتقالات لیگ هفدهم‌ استقلال به گران‌ترین تیم‌ تاریخ لیگ تبدیل شد و در حالیکه بازیکنانی مانند کاوه رضایی، بهنام برزای، مجتبی حقدوست، رابسون جانواریو، هرایر مگویان و میعاد یزدانی از استقلال جدا شدند، مسئولان باشگاه با صرف هزینه‌های گزاف داریوش شجاعیان، سجاد شهباززاده، حسن بیت سعید، سرور جپاروف، پژمان منتظری، مجتبی جباری، مهدی قائدی و آرمین سهرابیان را جذب کردند. در این میان روزبه چشمی هم پس از رفع آسیب دیدگی‌ به فهرست استقلال بازگشت. در این میان میک مک درموت، دستیار سابق کارلوس کی روش هم به جمع اعضای کادرفنی اضافه شد تا بازیکنان استقلال از لحاظ بدنی مشکلات کمتری حس کنند.

آبی پوشان پایتخت ۶ مرداد در روزی که ۳ بازیکن جوان خود یعنی امید نورافکن، آرمین سهرابیان و مهدی قائدی را به دلیل محرومیت در اختیار نداشتند نخستین بازی خود در لیگ هفدهم را مقابل صنعت نفت آبادان برگزار کردند و در نهایت با تک گل جاسم کرار از حریفشان شکست خوردند. توقف بدون گل برابر استقلال خوزستان در هفته دوم لیگ برتر سبب شد آهسته آهسته صدای اعتراض هواداران استقلال نسبت به کادرفنی این تیم بلند شود، اما سوپرگل سرور جپاروف در بازی هفته سوم برابر تراکتورسازی تا حدی فشار را از روی دوش منصوریان برداشت. هرچند این امر موقتی بود و ۲ شکست پیاپی مقابل سایپا و پدیده درب‌های خروج را برای سرمربی جوان آبی‌ها باز کرد تا او در روزی که دست در دست رضا مهاجری داشت حس کند در صورت تداوم این روند سکو‌های ورزشگاه آزادی روی سرش آوار می‌شود.

در این میان اختلاف منصوریان با سید مهدی رحمتی کار را به جایی رساند که سرمربی استقلال برای نشان دادن اقتدارش در این تیم تصمیم گرفت در بازی با پارس جنوبی جم کاپیتان تیمش را نیمکت نشین و از سید حسین حسینی درون دروازه استفاده کند. البته شکست ۲ بر صفر برابر پارس جنوبی حلقه اتصال داش علی با نیمکت آبی‌ها را در حد یک مو باریک کرد و منصوریان دیگر باور کرده بود که جایی در استقلال ندارد. البته پس از این شکست اتفاقی در باشگاه استقلال رخ داد که به اندازه برکناری منصوریان جنجالی بود. یک روز پس از بازی پارس جنوبی و استقلال مهدی رحمتی و مجتبی جباری از حضور در تمرین این تیم محروم شده و در اختیار باشگاه قرار گرفتند. بعد‌ها مشخص شد منصوریان و افتخاری از این ۲ بازیکن گروکشی کرده اند تا به اهدافی خاص دست یابند.

البته اختلاف سرمربی و اعضای هیئت مدیره استقلال هم‌ احتمال خروج منصوریان از این تیم‌را بیش از پیش افزایش می‌داد. سرانجام مربی‌ای که در نخستین روز حضورش در تمرین آبی‌ها حدود ۱۰ هزار هوادار را با خود به کمپ حجازی کشاند در میان توهین طرفداران استقلال مجبور به استعفا شد تا شاید این تیم‌با تفکری جدید، بار دیگر از تیمی قعرنشین به سطح اول فوتبال ایران بازگردد.

۷ بازی، یک پیروزی،۲ تساوی، ۴ باخت، ۲ گل زده، ۷ گل خورده، تفاضل گل منفی ۵ و ۴ امتیاز نشان دهنده عملکرد فاجعه بار منصوریان‌در لیگ هفدهم بود که جای هیچ توجیهی باقی نمی‌گذاشت. البته او در آخرین روز‌های دوران مربیگری اش در استقلال توانست در سیرجان، گل گهر را با نتیجه ۲ بر یک از پیش رو بردارد تا آبی‌ها به مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی صعود کنند.

پس از اخراج منصوریان میک مک درموت و صالح مصطفوی برای دوره‌ای کوتاه هدایت استقلال را برعهده گرفتند تا سرمربی جدید این تیم مشخص شود. دومین پیروزی استقلال در فصل جاری با هدایت آن‌ها رقم خورد و این تیم در هفته هشتم لیگ برتر در رشت، سپیدرود را با نتیجه ۲ بر یک شکست داد.

سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان و درحالی از گزینه‌هایی مانند فاتح تریم، سرخیو فاریاس و والتر زنگا به عنوان گزینه‌های جانشینی منصوریان یاد می‌شد، وینفرد شفر، پیرمرد ۶۸ ساله آلمانی در روز ۱۰ مهر سکان کشتی به گل نشسته آبی‌ها را در دست گرفت.

شفر از همان آغاز کار روی بازگشت اعتماد به نفس و نظم تیمی در استقلال تاکید ویژه‌ای داشت و مانند تمام مربیان آلمانی ثابت کرد این ۲ مقوله در فلسفه مربیگری اش جایگاه ویژه‌ای دارد.

استقلال ۲۱ مهر در نخستین بازی اش با هدایت این مربی کارنامه دار برابر فولاد خوزستان با تساوی بدون گل متوقف شد، اما پس از برتری برابر نساجی مازندران در مرحله یک هشتم‌نهایی جام حذفی تا حدی از لحاظ روحی برای شهرآورد ۸۵ پایتخت به آمادگی رسید. ۴ آبان پرسپولیس و استقلال در هشتاد و پنجمین دربی تهران به مصاف هم رفتند، اما در روزی که استقلال نسبت به زمان سرمربیگری منصوریان تا حد زیادی دچار تحول تاکتیکی شده بود در نهایت با تک گل علی علیپور از روی نقطه پنالتی از حریف دیرینه اش شکست خورد.

نخستین پیروزی استقلال با این مربی آلمانی در هفته یازدهم لیگ مقابل نفت تهران با نتیجه ۲ بر صفر رقم خورد، اما تساوی بدون گل برابر سیاه جامگان قعرنشین ثابت کرد او و تیمش برای تبدیل کردن استقلال به یک تیم باشخصیت کار زیادی پیش رو دارند. برتری ۲ بر صفر مقابل گسترش فولاد، تساوی بدون گل با پیکان و البته پیروزی قاطعانه سه بر صفر برابر سپاهان اصفهان بیش از پیش تحول آفرینی شفر در استقلال را نشان داد و سبب شد این تیم‌در پایان دور رفت با ۵ برد،۵ مساوی، ۵ باخت، ۱۱ گل زده، ۹ گل خورده و ۲۰ امتیاز در رتبه هفتم قرار گیرد. جالب اینجاست نخستین گل مهاجمان استقلال در لیگ هفدهم در بازی پایانی نیم فصل به ثمر رسید تا شفر که استقلال را در سازمان دفاعی به استحکام خوبی رسانده و تیمش پس از گل علی علیپور در دربی تا اتمام‌دور رفت در ۵۱۸ دقیقه گلی نخورده بود، به دنبال ایجاد تغییر در بخش تهاجمی استقلال برود. برهمین اساس سجاد شهباززاده، حسن بیت سعید و یع این تیم رفتند تا جا برای بازگشت بهنام برزای و محسن کریمی به فهرست استقلال باز شود.

پس از اینکه سیروس دین محمدی مورد تائید کمیته فنی و وینفرد شفر قرار نگرفت، تنها بیژن طاهری، اشکان نامداری و مهدی خانبان به عنوان مربی، مربی دروازه بان‌ها و آنالیزور ایرانی در کادرفنی استقلال قرار گرفتند تا در کنار یری ساناک جمهوری چکی و ساشا شفر اعضای این کادر را تکمیل کنند. البته در ادامه میگل کولی جاماییکایی هم به جمع مربیان استقلال اضافه شد.

برتری ۳ بر صفر استقلال مقابل ایران جوان در ۲۹ آذر منجر به راهیابی این تیم به جمع چهار تیم برتر جام حذفی شد، اما بهترین پیروزی فصل آبی‌ها ۳ دی در جریان برتری ۴ بر صفر برابر صنعت نفت حاصل شد و آن‌ها در هفته هفدهم هم استقلال خورستان را در اهواز با نتیجه ۳ بر صفر شکست دادند.

پس از تساوی بدون گل برابر تراکتورسازی و یک بر یک برابر سایپا رکورد ۸۷۳ دقیقه گل نخوردن سید حسین حسینی در چارچوب دروازه استقلال از سوی رضا اسدی، هافبک دفاعی جوان نارنجی پوشان پایتخت شکست. البته شاگردان شفر با تساوی بدون گل در خانه پدیده مشهد در کسب مساوی هت تریک کردند.

استقلال ۵ بهمن انتقام شکست دور رفت از پارس جنوبی را با برتری چهار بر صفر مقابل این تیم گرفت و ۱۰ بهمن هم در دیدار نیمه نهایی جام حذفی صنعت نفت را در ورزشگاه تختی آبادان ۲ بر یک شکست داد تا به فینال این رقابت‌ها صعود کند. البته خبر تصادف مهدی قائدی و دوری طولانی مدت او از عرصه فوتبال، تنها ۲ روز پیش از برگزاری این بازی بدجوری کام آبی‌ها را تلخ کرده بود.

اولین و آخرین شکست استقلال در نیم فصل دوم‌لیگ برتر ۱۵ بهمن برابر ذوب آهن رقم خورد. جایی که شاگردان امیر قلعه نویی توانستند حریفشان را ۲ بر یک شکست دهند. آبی‌ها پس از این بازی یک هافبک مقدونیه‌ای به نام بویان نایدنف و یک مهاجم سنگالی به نام مامه بابا تیام جذب کردند، اما برخلاف مهاجم سیه چرده، هافبک بازی ساز آبی‌ها تاکنون نتوانسته است خودی نشان دهد.

برتری ۳ بر صفر برابر سپیدرود رشت سبب شد استقلالی‌ها با روحیه‌ای عالی به استقبال فصل جدید لیگ قهرمانان بروند. شاگردان شفر ۲۴ بهمن در نخستین بازی لیگ قهرمانان آسیا در فصل ۲۰۱۸ الریان قطر را در دوحه با تساوی ۲ بر ۲ متوقف کردند. رودریگو تاباتا (گل به خودی) و علی قربانی برای استقلال در آن بازی گل زدند، اما اوج کار استقلال در لیگ قهرمانان به اول اسفند بازمی گردد. جایی که این تیم توانست با گل مامه تیام الهلال، نایب قهرمان فصل گذشته این رقابت‌ها را شکست دهد.

با وجود اتفاق تلخی که برای لئوناردو پادوانی، مدافع برزیلی استقلال در بازی با سرخ پوشان اهوازی رخ داد، اما برتری چهار بر یک برابر فولاد خوزستان سبب شد آبی‌ها با انگیزه‌ای مضاعف روز ۱۰ اسفند به مصاف پرسپولیس بروند و در حضور جیانی اینفانتینو با گل وریا غفوری انتقام شکست بازی رفت را از این تیم بگیرند.

استقلال تا پایان هفته بیست و پنجم لیگ برتر با ۱۱ برد،۸ مساوی،۶ باخت،۳۲ گل زده،۱۳ گل خورده، تفاضل گل ۱۹، ۴۱ امتیاز در رده سوم قرار گرفته است تاتاثیر شفر در ۱۷ هفته کاملا مشخص شود. ۵۳ کارت زرد هم عملکرد انضباطی بازیکنان استقلال در فاصله پنج هفته تا پایان لیگ است. داریوش شجاعیان که در کنار سرور جپاروف، وریا غفوری و علی قربانی با به ثمر رساندن چهار گل برترین گلزن آبی‌ها محسوب می‌شود با ارسال چهار پاس گل هم موثرترین چهره این فصل استقلال است. ضمن اینکه روزبه چشمی با دریافت هشت کارت زرد، خشن‌ترین بازیکن این تیم است.

آمار رویایی شفر در لیگ برتر ۱۷ بازی، ۹ برد، ۶ مساوی،۲ باخت، ۲۸ گل زده، ۵ گل خورده، تفاضل گل مثبت ۲۳ و ۳۳ امتیاز است.

شاید کابوس العین می‌توانست استقلال را در بازی مقابل این تیم در فصل جاری لیگ قهرمانان تحت تاثیر قرار دهد، اما ناداوری بن یعقوب مالزیایی در در دیدار رفت و اعلام ۲ پنالتی ناحق علیه تیم اماراتی سبب شد آبی‌ها برتری در بازی خارج از خانه برابر این تیم را با تساوی ۲ بر ۲ عوض کنند. ضمن اینکه نماینده کشورمان در بازی برگشت هم در حضور ۹۰ هزار تماشاگر ورزشگاه آزادی مقابل العین به تساوی رضایت داد تا همچنان صدرنشین گروه مرگ باشد.