کدام تیمهای لیگ یکی شانس لیگ برتری شدن دارند؟

بعد از لیگ برتر، لیگ دسته اول هم به ایستگاه پایانی‌اش رسید و در حالی که در انتهای جدول هیچ حساسیتی وجود ندارد و سه تیم سقوط کننده به دسته پایین تر مشخص شده‌اند، رقابت در صدر جدول حسابی داغ است و ۵ تیم در ۵ بازی مختلف برای راه یابی به صدر جدول تلاش می‌کنند. در حالی که تنها سه تیم برای قهرمانی و اول شدن در این مسابقات شانس دارند. 

نفت مسجد سلیمان هفته‌های زیادی است در صدر جدول این مسابقات جا خوش کرده و در حالی که می‌توانست در یک هفته مانده به پایان این مسابقات با یک امتیاز صعودش را به لیگ برتر قطعی کند، برابر بادران شکست خورد تا نه تنها لیگ برتری شدنش قطعی نشود، بلکه حالا بادران هم در آخرین هفته نیم نگاهی به صعود داشته باشد. 

نفت مسجد سلیمان در هفته پایانی این رقابتها میزبان مس کرمان است. صعود نفت به لیگ برتر مستلزم گرفتن حداقل یک امتیاز از این دیدار است. اتفاقی که وقوع آن خیلی دور از ذهن نیست. اما تجربه نشان می دهد حتی بزرگترین تیم های دنیا نیز در چنین روزهایی تحت فشار روانی هستند و کسب کمترین نتیجه هم گاهی سخت و حتی نشدنی می شود.

آخرین مانع پیش روی مسجد سلیمانی‌ها برای رسیدن به لیگ برتر مس رفسنجان است. مسی که در میانه جدول قرار دارد و امتیازات این بازی هیچ تفاوتی به حال سرنوشت این تیم ندارد. تقابل این دو تیم با علی سامره و محمود فکری مربیان جوانی که در لیگ یک فراتر از انتظار نتیجه گرفته اند و حالا در هفته پایانی سرنوشت نفت مسجد سلیمان دست مس رفسنجان است.

خونه به خونه بابل یکی دیگر از تیم های پرشانس برای صعود و یکی از سه تیمی است که برای قهرمانی در این مسابقات شانس دارد. این تمی با ۶۱ امتیاز و در فاصله ۳  امتیازی صدرنشین و به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به نساجی در رده دوم قرار دارد. 

بابلی‌ها در این هفته در خانه به میدان می‌روند و میزبان برق جدید شیراز هستند. برق شیراز که با رحمان رضایی کار خاصی در لیگ ندارند مگر این که در سرنوشت تیم های صعود کننده تاثیر گذار باشند. شاگردان اسکوچیچ در صورت پیروزی در این بازی شانس زیادی برای صعود خواهند داشت. مگر آن که هم نفت مسجد سلیمان امتیاز لازم را بگیرد و هم نساجی بتواند حریفش را با تفاضل گل زیادی شکست دهد. خونه به خونه با ۶۱ امتیاز و تفاضل گل مثبت ۲۱ در رده دوم جدول قرار دارد و تیم سوم جدول تنها در گلشماری ۴ گل از این تیم عقب است.

نساجی هم از شانس خوبی رای صعود و اندکی شانس برای قهرمانی در این مسابقات برخوردار است. گرچه شاگردان نکونام در گلشماری از خونه به خونه عقب تر هستند. اما حریف روز پایانی این تیم در بازی‌های گذشته‌اش نشان داده این پتانسیل را دارد که نساجی بتواند تفاضل گلش را مقابل این تیم جبران کند. 

فجر سپاسی تا دو هفته گذشته از شانس خوبی برای صعود برخوردار بود اما نتایج این تیم در این دو هفته طوری بود که آنها با دو پله سقوط به رده چهارم رسیده‌اند و گرچه هنوز برای صعود شانس دارند، اما شانس آنها چندان زیاد نیست. 

صعود  بادران در گروی نتیجه تیم نفت مسجد سلیمان نیست و چنانچه این تیم به مسابقات لیگ برتر راه یابد حتما بعنوان تیم دوم و بعد از نفت راهی این مسابقات می‌شوند. صعود بادران به لیگ برتر سه شرط لازم دارد. شرط اول و دوم امتیاز از دست دادن خونه به خونه و نساجی مقابل حریفان خود است و شرط سوم پیروزی  مقابل حریف روز آخرش ماشین سازی تبریز است.

فجر سپاسی پنجمین تیمی است که کورسوی امید برای صعود این تیم به لیگ برتر همچنان موجود است، شانس فجری‌ها برای لیگ برتری شدن ضعیف است اما صفر نیست. اگر فجر به لیگ برتر راه یابد حتما به همراه نفت مسجد سلیمان خواهد بود.

شانس لیگ برتری شدن فجر به نتیجه دیدار نفت مسجد سلیمان ربطی ندارد. این تیم نه تنها محکوم به شکست دادن صبا در هفته پایانی است، بلکه باید انتظار شکست سه تیم خونه به خونه، نساجی و بادران را بکشد تا صعودش به لیگ برتر محقق شود. این تیم در حال حاضر ۵۸ امتیازی و در رده پنجم جدول جای دارد.

همه احتمالات تیم‌های صعود کننده به لیگ برتر به شرح زیر است؛

* احتمال اول؛ نفت مسجد سلیمان -  خونه 

* احتمال دوم: نفت مسجد سیمان - نساجی

* احتمال سوم: نفت مسجد سلیمان - بادران

* احتمال چهارم - نفت مسجد سلیمان - فجر سپاسی

* احتمال پنجم - خونه به خونه - نساجی