واکنش ملی پوش سابق به خط خوردن سید جلال، وریا و کاوه رضایی

فرشاد فلاحت زاده درمورد غیبت سید جلال حسینی و وریا غفوری در فهرست 24 نفره تیم ملی فوتبال ایران بیان کرد: باور کنید دلیل خط خوردن سیدجلال حسینی، وریا غفوری و البته کاوه رضایی از تیم ملی درحالیکه آنها بهترین فصل دوران فوتبال خود را پشت سر گذاشتند نمی فهمم. این موضوع واقعا جای تعجب دارد اما از طرفی قرار گرفتن آنها در فهرست رزور تیم ملی ابهام آمیز است و شاید کی روش برای استفاده از این بازیکنان برنامه دیگری دارد.

اظهارات کی روش نسبت به روند آماده سازی تیم ملی غیرمنصفانه است

فلاحت زاده درباره تاسف کارلوس کی روش از روند آماده سازی تیم ملی فوتبال ایران برای جام جهانی 2018 روسیه و اینکه این برنامه نسبت به چهار سال پیش بدتر شده است، گفت: این اظهارات کی روش غیرمنصفانه است چراکه تیم ملی در سال های اخیر از بهترین امکانات بهره گرفته و اگر کم و کاستی هم وجود داشته است تمام اردوهای مدنظر تیم ملی برگزار شده است. از طرفی تیم ما نسبت به جام جهانی 2014بازیکنان باکیفیت تری در اختیار دارد که بیشتر آنها در فوتبال اروپا درخشیده اند و نفراتمان با چهار سال پیش قابل قیاس نیستند.

حضور لژیونرهای باکیفیت در تیم ملی جای امیدواری دارد

او ادامه داد: لژیونرهایی مانند کریم انصاری فرد، سردار آزمون، علیرضا جهانبخش در بهترین روزهای دوران بازیگری خودشان قرار دارند و این موضوع برای تیم ملی جای امیدواری دارد. با این وجود قطعا کی روش به توانایی بازیکنانی که در اختیار گرفته است اعتقاد ویژه ای دارد و می تواند با آنها کارهای بزرگی انجام دهد.

مدافع اسبق تیم ملی فوتبال ایران درمورد اظهارات اخیر امیر قلعه نویی و کارلوس کی روش علیه هم بیان کرد: بهتر است در این فرصت محدودی که تا جام جهانی فاصله داریم بهتر است تیم ملی را وارد حاشیه نکنیم. چنین صحبت هایی از لحاظ روحی و روانی به سود تیم ملی نیست.

بهتر است دیگر درباره مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان صحبت نکنیم

فلاحت زاده درمورد اظهارات کی روش مبنی بر اینکه برنامه اصلی آماده سازی تیم ملی به برنامه مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان تبدیل شده است، گفت: اگر شرایطی فراهم می شد که بازیکنان سه تیم ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا زودتر در اختیار تیم ملی قرار می گرفتند به سود این تیم بود اما به هر حال فدراسیون فوتبال با باشگاه ها در این مورد به توافق رسیده اند و طبق این تفاهم بازیکنان ملی پوش هم در یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان بازی کردند. به هر حال اکنون بیشتر بازیکنان در اردو هستند و همانگونه که خود کی روش گفته است بهتر است دیگر به چنین موضوعی نپردازیم.

هدف کادرفنی تیم ملی در بازی با ازبکستان تمرین تاکتیک های هجومی بود

مربی سابق گسترش فولاد تبریز درمورد دیدار تدارکاتی ایران با ازبکستان گفت: همیشه از کی روش انتقاد می کردیم که این مربی متخصص دفاع اتوبوسی است و توجه خاصی به برنامه های تهاجمی ندارد. به نظر می رسد هدف کادرفنی تیم ملی از برگزاری بازی با ازبکستان تمرین تاکتیک های هجومی بود  چراکه دفاع تیم ملی امتحان خود را پس داده است و کی روش و دستیارانش می خواستند در بازی با ازبکستان راه های نفوذ به دفاع حریف را امتحان کنند تا اگر از این لحاظ ضعفی وجود دارد در این بازی تدارکاتی پوشش دهند.البته با توجه به دوندگی بازیکنان ازبکستان در این امر توفیق خاصی کسب نکردیم و تنها یک گل به ثمر رساندیم.

خلاء دستیار خوب ایرانی در تیم ملی احساس می شود و کی روش هم اعتقادی به این امر ندارد

فلاحت زاده درمورد بحث تمدید قرارداد کارلوس کی روش با فدراسیون فوتبال ایران گفت: اعتقاد دارم کی روش جدا از حواشی ای که در فوتبال ایران به وجود آورده مربی کاربلدی است و بدون توجه به نتایج تیم ملی در جام جهانی می توانیم قراردادش را تمدید کنیم اما لزوم حضور یک مربی ایرانی متخصص در کنار این سرمربی پرتغالی خلایی بوده که همواره در تیم ملی احساس شده است. مارکار آقاجانیان، مربی خوبی است اما پس از خداحافظی کی روش با تیم ملی نمی توانیم هدایت تیم ملی را به مارکار بسپاریم. از طرفی به نظر می رسد خود کی روش هم چندان راغب نیست از دستیاران ایرانی کاربلد بیشتری استفاده کند اما به هر حال باید تفکرات این مربی حرفه ای به مربیان ایرانی هم انتقال داده شود.

فدراسیون می خواهد تیم ملی با آرامش به جام جهانی برود

او ادامه داد: کی روش در تیم ملی رفتاری انجام می دهد که نمونه آن را در زمان حضورش در منچستریونایتد با روی کین دیدیم. فدراسیون فوتبال هم به دلیل اینکه جام جهانی را پیش رو داریم به سرمربی تیم ملی تذکر نمی دهد تا این تیم با آرامش راهی مسابقات شود.

بیش از حد صحبت کردن درباره کیفیت حریفان تیم ملی روحیه بچه های خودمان را پایین می آورد

فلاحت زاده درباره گروه سخت ایران در جام جهانی 2018 روسیه گفت: تمام تیم هایی که به جام جهانی صعود کرده کیفیت بالایی دارند و تمام گروه ها دشوار است. البته تیم ملی ایران در دوره های قبلی هم با حریفان گردن کلفتی مانند آرژانتین، آلمان، هلند، پرتغال و مکزیک هم گروه بوده است و سابقه بازی با مدعیان جهانی را دارد. اسپانیا و پرتغال از مدعیان صعود به جمع هشت تیم برتر جام جهانی هستند و مراکش هم از بهترین تیم های آفریقا است. درست نیست با صحبت کردن بیش از حد درباره کیفیت این حریفان روحیه بچه های خودمان را پایین بیاوریم. با این وجود چشم امید تمام مردم به ساق پای آنها دوخته شده است و ما هم امیدواریم بازیکنان تیم ملی بتوانند با جنگیدن از این گروه سخت  به مرحله بعدی برسند و به طلسم ناکامی در صعود به مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی پایان دهند.

انگیزه، تجربه و جوانی سه فاکتور مهمی است که ملی پوشان فعلی برخلاف دوره های قبلی از آن بهره می برند

او ادامه داد: تفاوتی که نسبت به دوره های قبلی در تیم ملی وجود دارد اینست که بازیکنان ما تجربه بین المللی مناسبی دارند و نفرات لژیونر تیممان از بازی مقابل ستارگان اسپانیا، پرتغال و مراکش استرس نمی گیرند. انگیزه، جوانی و تجربه سه فاکتور مهمی است که بازیکنان فعلی تیم ملی از آن بهره می گیرند و کادرفنی هم با شناخت کامل از توانمندی بازیکنان آنها را به روسیه می برد. برخلاف جام جهانی 1998فرانسه که سرمربی وقت تیم ملی با نادیده گرفتن حق من و فرهاد مجیدی در اوج دوران فوتبالی مان فرصت حضور در جام جهانی را از ما گرفت.

خوش استقبال و بدرقه بودن نسبت به مربیان خارجی ریشه در تاریخ فوتبال ایران دارد

فلاحت زاده در پاسخ به این سوال که چرا ایرانی ها نسبت به تمام سرمربیان بزرگ خارجی تیم ملی در طول ۲۰ سال اخیر مانند تومیسلاو ایویچ،میروسلاو بلاژوویچ، برانکو ایوانکوویچ خوش استقبال و بدرقه بوده اند و این رویه برای کارلوس کی روش هم در حال تکرار است، گفت: این موضوع ریشه در تاریخ دارد. تومیسلاو ایویچ یکی از بزرگ ترین سرمربیان تاریخ فوتبال ایران است که هنوز هم بسیاری اعتقاد دارند عملکرد خوب تیم ملی در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه مرهون تلاش های او بود اما همین ایویچ در تیم ملی قربانی یک خیانت شد.

خیانت برخی آقایان در بازی ایران و رم منجر به اخراج تومیسلاو ایویچ بزرگ شد

او ادامه داد: یادم می آید فردا شکست هفت بر یک تیم ملی مقابل رم ایتالیا ایویچ مات و مبهوت مانده بود چگونه برخی نفرات تیم ملی مقابل بازیکنان رم وا دادند تا زمینه را برای اخراج او فراهم کنند. در آن زمان محسن صفایی فراهانی با همراهی برخی بازیکنان به شکلی رفتار کردند تیم ملی با این نتیجه مغلوب رم شود تا بهانه لازم برای اخراج این مربی بزرگ و انتخاب مربی مدنظر آقایان یعنی جلال طالبی که سال ها از فوتبال ایران فاصله گرفته و هیچ شناخت و درکی از تیم ملی نداشتدفراهم شود. رم در آن دیدار از بازیکنان بزرگش استفاده کرد. پس از اخراج ایویچ هم آقایان به جای اینکه بیژن ذوالفقارنسب که به عنوان دستیار ایویچ از تیم شناخت داشت به عنوان سرمربی انتخاب کنند جلال طالبی را انتخاب کردند تا او بازیکنانی مانند من و فرهاد مجیدی را در اوج آمادگی کنار بگذارد. جالب اینجاست آقایان به برتری چهار بریک برابراینترمیلان که تنها آلوارو رکوبا را از جمع بازیکنان اصلی اش در ترکیب داشت و سایر نفراتش به مرخصی پایان فصل رفته بودند پز می دادند.

مردم پشت کی روش هستند و بعید است اتفاقی مشابه با سایر مربیان برای او تکرار شود

فلاحت زاده خاطرنشان کرد: این رویه در زمان بلاژوویچ و پس از آن برانکو و دادکان به شکل دیگری تکرار شداما کی روش پشتوانه مردمی دارد و دل بازیکنان تیم ملی هم با اوست. به همین دلیل بعید می دانم چنین اتفاقی برای کی روش رخ دهد مگر اینکه خودش دیگر تمایلی به همکاری با تیم ملی نداشته باشد.