تحلیل حاج رضایی از سیستم تیم ملی در جام جهانی

کارشناس فوتبال ایران معتقد است با توجه به قدرت تیم‌های هم‌گروه ایران نظیر اسپانیا، دفاعی بازی کردن مقابل این تیم‌ها طبیعی و تاکتیکی است.

امیر حاج‌رضایی کارشناس و پیشکسوت فوتبال ایران درباره فرصت کم ملی‌پوشان تا جام جهانی اظهار کرد: فرصت کمی تا جام جهانی داریم و تیم ملی ما نیاز به حمایت دارد. حمایت از تیم ملی از دیدگاه‌های مختلف، متفاوت است و گاهی اوقات یک نقد منصفانه یا واکاوی شرایط تیم ملی، می‌تواند نوعی حمایت باشد همانطور که نقد تخریبی باعث از بین رفتن روحیه بازیکنان و کادرفنی می‌شود که اکنون وقت مناسبی برای آن نیست.

او ادامه داد: تیم ملی تمرین‌های خوبی را در کشور ترکیه و در کنار دریای مدیترانه پشت سر می‌گذارد و بازی‌های دوستانه و نقدهایی که در دل آن‌ها راهنمایی است می‌تواند شاگردان کی‌روش کمک کند. از نام تیم ملی مشخص است که برای همه مردم است و هر کسی می‌توند با راهکارهای مثبت به این تیم کمک کند.

این کارشناس فوتبال درباره دیدارهای دوستانه ایران گفت:این بازی‌ها می‌تواند به تیم ملی کمک کند. هرچند که ترکیب ترکیه و ازبکستان متفاوت از بازیکنان اصلی آن‌ها بود اما همین دیدارها ۱۱ نفر اصلی ایران در جام جهانی مشخص خواهد کرد زیرا بیشتر مربی‌ها پیش از مسابقات مهم، ۸ – ۹ بازیکن اصلی خود را مشخص خواهند کرد و چالش فکری آن‌ها بیشتر روی ۲ – ۳ بازیکن باقی مانده است.

وی درباره خط حمله قدرتمند ایران علی‌رغم سیستم دفاعی تیم کی‌وش گفت: هر مربی فلسفه و تاکتیک خاص خود خود را دارد. تیم‌های مورینیو و دیگو پابلو سیمئونه هم تیم‌های دفاعی و مبتنی بر ضد حمله هستند. تمرکز مربیان برتر دنیا بیشتر روی نتیجه است و بعید می‌دانم طرفدار فوتبالی راضی باشد که تیمش خوب بازی کند اما نتیجه نگیرد.

حاج‌رضایی اضافه کرد: ما مربیان قدرتمندی داریم و سرمربی تیم ملی تاکتیک مورد نظرش را بر مبنای نتیجه‌گیری در روسیه انتخاب خواهد کرد. به عنوان مثال اسپانیا تیمی است که به خوبی از فضاها استفاده می‌کند و فضا دادن به این تیم به معنی خودزنی است. طبیعی است که باید مقابل چنین تیم‌هایی دفاعی بازی کرد و اجازه فضاسازی نداد که این دفاعی بازی کردن خلاف قاعده فوتبال و قانون نیست و نوعی تاکتیک به حساب می‌آید.

پیشکسوت فوتبال ایران افزود: گروهی سختی با حضور تیم‌های اسپانیا، مراکش و پرتغال داریم و اگر می‌خواهیم موفق شویم، باید ضریب آسیب‌پذیری خود را کم کنیم و قدر فرصت‌هایمان را تمام و کمال بدانیم.

امیر حاج‌رضایی در پایان درباره پیش‌بینی‌اش از عملکرد ایران در جام جهانی و امکان صعود از گروه گفت: پیش‌بینی کردن در فوتبال کار درستی نیست و من در عمر ۶۰ ساله‌ام در این فوتبال سعی کرده‌ام هیچ‌گاه بازی یا تورنمنتی را پیش‌بینی نکنم. ما فقط امید داریم و با همین امید می‌توانیم موفق شویم.