تاریخ درباره داور فینال چه می‌گوید؟

تیم داوری ایران متشکل از علیرضا فغانی، رضا سخندان و محمدرضا منصوری حساس‌ترین بازی مرحله‌ی یک هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بین تیم آرژانتین و فرانسه را به خوبی قضاوت کردند و امیدوار هستند تا بتوانند در مراحل بعدی جام هم به حضور موفقیت آمیز خود ادامه دهند. عملکرد خوب تیم داوری کشورمان تحسین رسانه‌ها و کارشناسان فوتبال دنیا را هم به همراه داشته است و برخی از آن‌ها اعتقاد دارند که فغانی شانس اول قضاوت در فینال جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه است. به بهانه‌ی درخشش فغانی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، انتخاب داوران فینال جام جهانی در ۵ دوره‌ی گذشته که بازی‌ها با حضور ۳۲ تیم برگزار شده را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

وقتی فینال در اروپا است...

از جام جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا تا جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل در ۹ دوره‌ای که این جام برگزار شده، قاره سبز ۴ بار در سال‌های ۱۹۸۲ اسپانیا، ۱۹۹۰ ایتالیا، ۱۹۹۸ فرانسه و ۲۰۰۶ آلمان میزبان این رقابت‌ها بوده است. نکته جالب در مورد میزبانی اروپایی‌ها در این سال‌ها این است که در این ۴ میزبانی، هیچ گاه داور فینال جام جهانی از قاره‌ی اروپا انتخاب نشده است. با توجه به اینکه جام جهانی ۲۰۱۸ در قاره اروپا برگزار می‌شود و علیرضا فغانی هم یک آسیایی است از نظر آماری و با توجه به ۴ فینال گذشته‌ی جام جهانی که در اروپا بوده است، می‌توان گفت تیم داوری کشورمان که از قاره‌ای غیر از اروپا و نماینده‌ی قاره آسیا است، شانس زیادی برای قضاوت در فینال جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه دارد.

تک بازی تا فینال

در ۵ دوره گذشته‌ جام‌ جهانی از پنج داوری که فینال این رقابت‌ها را سوت زده‌اند، ۴ داور در مرحله‌ی حذفی جام فقط یک قضاوت داشته‌اند. فقط در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه بوده است که سعید بلقولای فقید درحالی فینال برزیل و فرانسه را سوت زد که در جام هیچ قضاوتی در مرحله‌ی حذفی رقابت‌ها نداشت و با دو قضاوت در مرحله‌ی گروهی، فیفا او را برای سوت زدن در فینال جام جهانی انتخاب کرد. در ۴ دوره‌ی اخیر جام جهانی از بین ۴ داوری که فینال را سوت زده‌اند، تا قبل از قضاوت فینال ۲ داور یک قضاوت در مرحله‌ی یک هشتم نهایی و ۲ داور یک قضاوت در مرحله‌ی یک چهارم نهایی جام داشته‌اند. با توجه به آمار ۴ دوره‌ی گذشته‌ی جام جهانی، فغانی اگر برای مراحل بعدی جام انتخاب نشود، شانس زیادی دارد که فینال جام بیست و یکم را سوت بزند.

آخرین غیر اروپایی

در تاریخ رقابت‌های جام جهانی، آسیایی‌ها به عنوان کمک داور و یا داور چهارم و ذخیره در فینال جام جهانی حضور داشته‌اند ولی تا به حال هیچ داور آسیایی‌ای نتوانسته فینال برترین رویداد فوتبالی جهان را سوت بزند. همان طور که علیرضا فغانی حساس‌ترین بازی مرحله‌ی یک هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را سوت زده است، هوراسیو الیزوندروی آرژانتینی، آخرین داور غیر اروپایی که موفق شد فینال جام جهانی را سوت بزند، مانند فغانی یکی از حساس‌ترین بازی‌های مرحله‌ی حذفی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان را سوت زد. الیزوندرو که در آن جام افتتاحیه را هم قضاوت کرده بود، در مرحله‌ی یک چهارم نهایی رقابت‌ها، بازی حساس ۲ تیم پرتغال و انگلستان که با برد پرتغالی‌ها همراه بود را هم سوت زده بود و بعد از بازی پرتغال و انگلستان به عنوان داور فینال انتخاب شد. فغانی که قضاوت قابل قبولی در بازی دو تیم آرژانتین و فرانسه داشت، امیدوار است که مانند الیزوندرو بتواند به عنوان یک غیر اروپایی فینال جام جهانی را قضاوت کند.