درخشش ژاپن در روسیه و ترسی که به جان ما افتاد

نمایش خیره کننده شب گذشته تیم ملی فوتبال ژاپن مقابل بلژیک در یک هشتم نهایی جام جهانی به همان اندازه که باعث خوشحالی ژاپنی‌ها شد، ترس را در دل فوتبالدوستان ایرانی انداخت.

حضور ژاپن در یک هشتم نهایی جام جهانی و عملکرد فوق‌العاده هجومی در روسیه به ما ثابت کرد که برای قهرمانی در آسیا اصلا کار ساده‌ای نداریم. اگر تیمی مثل ژاپن مقابل بزرگان فوتبال جهان قد علم می‌کند، به راحتی می‌تواند مقابل تیم‌های آسیایی از جمله ایران بازی کند.

تیم کشورمان با 4 امتیاز، 2 گل زده و 2 گل خورده از مرحله گروهی بالاتر نیامد، هرچند این بهترین عملکرد تیم ملی در ادوار جام جهانی بود اما نمی‌شود چشم روی عملکرد تیمی مثل ژاپن بست. سامورایی‌ها که بهترین تیم آسیا در جام جهانی بودند با 6 گل زده، 5 گل خورده و البته در مرحله یک هشتم نهایی با جام جهانی خداحافظی کردند. به ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا، عربستان و حتی امارات و قطر را هم اضافه کنید تا ببینید کار تیم ملی در جام ملت‌های آسیا چقدر سخت است.

واقعیت این است که شاید ما در جدول فیفا بهترین تیم آسیا از نظر نتیجه‌گیری باشیم اما از نظر فنی بهترین تیم آسیا نیستیم و این مسئله‌ای کاملا روشن است.

با یک مقایسه ساده و واقع بینانه می‌شود متوجه شد که با توجه به این شرایط تیم ملی ایران برای قهرمانی در آسیا کار راحتی ندارند. خیلی‌ها از جمله هواداران تیم ملی می‌گویند که اگر کی‌روش در ایران بماند و در جام ملت‌های آسیا هم هدایت تیم ملی را برعهده داشته باشد، ما قهرمان آسیا می‌شویم و کار از الان تمام شده است.

تیم ملی فوتبال ایران اگرچه تیم آماده و باکیفیتی است، اما به هیچ عنوان در آسیا کار راحتی با توجه به درخشش دیگر تیم‌های آسیایی نخواهد داشت و به این ترتیب این فکر که تیم ملی به راحتی قهرمان قاره کهن می‌شود را باید از ذهن بیرون کرد.