ایران باید کی‌روش را حفظ کند

فریدون زندی که به طور دقیق بازی‌های ایران را زیر نظر داشت، معتقد است دفاع کردن هم هنر است و نمی‌توان از بازی دفاعی ایران خیلی خرده گرفت. زندی  در این‌باره توضیحات بیشتری می‌دهد.

فریدون! کار ایران بعد از بازی با پرتغال در جام جهانی تمام شد. مردم از عملکردی که تیم ملی داشت راضی بودند، ولی در این بین انتقاد‌هایی از عملکرد ایران شد. مثلاً بعضی منتقدان می‌گفتند ایران دفاعی بازی می‌کرد.
جام جهانی فرصت خیلی بزرگی است برای تیم‌های مختلف دنیا که قدرت فوتبال خود را نشان دهند. به نظر من تیم‌‎ملی ایران عملکردی داشت که قدرت خود را بار دیگر به دنیا نشان دهد. درست است ایران در بازی‌ها کاملاً هجومی نبود، ولی نمایش خوبی داشت. ما داخل تیم نیستیم و باید بدانیم هدف آقای کی‌روش در بازی‌ها چه بود. هدف او در بازی اسپانیا مساوی بود، ولی من احساس کردم ما از پرتغال برد می‌خواهیم. می‌توانستیم این مسابقه را ببریم. حتی می‌شد در بازی اسپانیا نبازیم. به نظرم در مجموع ایران عملکرد خوبی داشت، ولی می‌توانست بهتر باشد؛ این هم یک شرط داشت: اگر ما تدارک خوبی برای جام جهانی داشتیم و بازی‌های بهتری انجام می‌دادیم، قطعاً باقدرت‌تر به روسیه می‌رفتیم، ولی بازی با یونان کنسل شد. اگر به بازی‌های آماده‌سازی رقبای دیگر نگاه کنیم، آن‌ها با تیم‌های بهتری بازی کردند. همین عربستان با تیم‌های بزرگی دیدار داشت. به نظرم نسبت به این مسئله، ما عملکرد خوبی داشتیم.

بازیکنان تیم ملی عملکردی داشتند که باعث تمجید همه شد.
بازیکنان ایران واقعاً تلاش کردند و این شایسته تقدیر بود. خیلی زحمت کشیدند و همه ایران در طول بازی‌ها متوجه شدند. به نظر من ایران یک مجموعه خوب و منظم بود. اتحاد و یکدلی در تیم وجود داشت و همه بازیکنان در خدمت تیم بودند. وقتی تیم ملی در بازی مراکش و پرتغال گل زد، همه بازیکنان با هم خوشحالی کردند و ما که بیرون بودیم، می‌دیدیم چقدر بچه‌ها یک‌دل هستند. آن‌ها خیلی خوب آماده شده بودند و نشان دادند از نام بازیکنان بزرگ نمی‌ترسند. بچه‌ها سنگ تمام گذاشتند. بازیکنان پرتغال و اسپانیا و حتی مراکش در سطح بالایی بازی می‌کنند، اما بازیکنان ما نشان دادند در عین جوانی چقدر خوب هستند و می‌توانند هر کاری را شدنی کنند.

ایران شایسته صعود از گروهش بود؟
به نظرم ما بدشانسی آوردیم که از گروه بالا نرفتیم، ولی این هم چیزی از توانایی بازیکنان کم نکرد چون بچه‌ها همه وجودشان را گذاشتند. در بازی اسپانیا واقعاً بدشانس بودیم که آن شکلی گل خوردیم. بعد از گل، تیم ملی خیلی خوب بازی کرد و می‌توانست یکی، دو بار دروازه اسپانیا را باز کند، اما بدشانس بودیم. در بازی پرتغال هم مستحق برد بودیم و پرتغال در اواخر مسابقه وقت تلف می‌کرد. تیم خیلی منطقی و خوب بازی کرد.

البته از دفاع کردن ایران هم ایراد‌هایی گرفته شد.
اتفاقاً خوب دفاع کردن یک هنر است که هر تیمی ندارد. خیلی از تیم‌ها تلاش می‌کنند مقابل تیم‌های بزرگ دفاع کنند، ولی نمی‌توانند. نه اینکه ایران تیم‌‎ کوچکی باشد، ولی به هر حال نباید فراموش کنیم اسپانیا و پرتغال حتی جزو مدعیان جام قلمداد می‌شدند. به نظرم بازی دفاعی ایرانی یک حسن است و بازیکنان خیلی دقیق و منطقی دفاع می‌کردند.

کمی هم درباره استقلال صحبت کنیم. تیم برای فصل جدید آماده می‌شود و به نظر جزو مدعیان اصلی قهرمانی است.
استقلال فصل قبل را خیلی خوب تمام کرد و در آسیا به مرحله بعدی رسید. امسال به نظرم وقت قهرمانی استقلال در لیگ برتر است. بازیکنان و کادر فنی خیلی انگیزه دارند و به خوبی این مسئله در تیم دیده می‌شود. استقلال تیم خوبی دارد و امیدوارم بازیکنانی مثل تیام، ابراهیمی و وریا غفوری بمانند. با این سه نفر تیم تکمیل می‌شود و قطعاً باشگاه تمام تلاشش را می‌کند تا آن‌ها بمانند. استقلال سال قبل لیگ برتر را خوب شروع نکرد، ولی رفته‌رفته خوب شد. امسال هم قطعاً بدن‌سازی خیلی مهم است و باید ببینیم در شروع فصل چطور خواهند بود. الان شفر هم در استقلال باتجربه‌تر از قبل شده است. فصل مهمی برای تیم است و به نظرم مدعی اصلی قهرمانی خواهند بود. من خودم دوست دارم استقلال قهرمان شود و امیدوارم این اتفاق بیفتد.

در آسیا هم استقلال شانس زیادی برای موفقیت دارد، درست است؟
بله، به نظرم باشگاه باید هرطور شده مامه تیام را حفظ کند. او نشان داد چقدر مهاجم خوبی است و در آسیا هم گل‌های مهمی برای باشگاه زد. قطعاً استقلال در آسیا هم شانس زیادی برای موفقیت دارد، ولی فراموش نکنیم تیم‌های دیگر هم هزینه می‌‎کنند تا قدرتمندتر شوند. امیدوارم باشگاه ستاره سوم را به دست بیاورد و بعد از سال‌ها دوباره قهرمان آسیا شود.

شفر هم که عملکرد خوبی داشته است.
او واقعاً مربی کارکشته‌ای است. شفر در استقلال نتایج خوبی به دست آورده و به نظرم امسال انگیزه بیشتری برای موفقیت دارد. با حمایت هواداران قطعاً تیم شانس خوبی دارد تا در سه جام مدعی باشد. شفر به دنبال ایجاد نظم و انضباط بیشتر داخل تیم است و قطعاً این مسئله به استقلال کمک زیادی می‌کند.

راستی بازیکن مراکش که مقابل ایران گل به خودی زد، عضو باشگاه شماست؟
بله، بوهادوز در تیم سن‌پائولی حضور دارد. او از دوستان خوب من است. بوهادوز در آلمان بزرگ شده است. او پسر خوبی است. فوتبال است دیگر. این مسائل در آن اتفاق می‌افتد. خدا را شکر اشتباه او به نفع ایران شد. (خنده)

سؤال آخر هم درباره ماندن کی‌روش در ایران است...
او مربی کارکشته‌ای است و نیازی به تعریف ندارد. ایران باید او را حفظ کند. با کارلوس کی‌روش شانس خوبی برای موفقیت در جام ملت‌ها خواهیم داشت. او به خوبی فوتبال ایران و بازیکنان ایرانی را شناخته. بازیکنان هم از کار با کی‌روش خیلی راضی هستند و قطعاً با حفظ این مجموعه در آینده ایران شانس موفقیت‌های بزرگی دارد.