فتح‌الله زاده: جپاروف کنار امید ابراهیمی «جپاروف» بود

در مورد کرکری‌های مرسوم در فوتبال که حالا با حرف‌های رحمتی و بیرانوند داغ‌تر شده پای صحبت‌های علی فتح‌الله زاده نشستیم؛ مدیرعامل پرافتخار استقلال که خودش هم همیشه برای پرسپولیسی‌ها کری می‌خواند.
* حاج‌آقا به طور کلی شما با کرکری در فوتبال موافقید؟
بله، صددرصد. اگر کری نباشد که بهتر است پینگ‌پنگ بازی کنیم نه فوتبال. کرکری مؤدبانه جزو لاینفک فوتبال است و اگر نباشد فوتبال اصلاً جذاب نمی‌شود. فوتبال هم ورزش است و هم تفریح. من خودم بالاترین کری را برای پرسپولیسی‌ها می‌خواندم، ولی هرگز بی‌ادبی نمی‌کردم و به همین دلیل هم اکثر پرسپولیسی‌ها به بنده لطف دارند.
* ولی این روز‌ها کری‌ها وارد فاز جدیدی شده است.
بله، متأسفانه عده‌ای خط قرمز‌ها را رعایت نمی‌کنند. کرکری اگر مؤدبانه باشد حتی نشاط‌آور هم هست هم برای مردم و هم برای شما رسانه ها، اما اگر همراه با توهین و تحقیر و خدای نکرده تمسخر دیگران باشد عقوبت دارد و اصلاً چیز قشنگی نیست.
* نظرتان در مورد ماجرای رحمتی و بیرانوند چیست؟
به نظر من این دو عزیز هر دو از سرمایه‌های مملکت هستند. آن‌ها و سیدجلال باید با کمک هم این ماجرا را مدیریت کنند و از هواداران هر دو طرف هم بخواهند که عصبانی نشوند و حرمت‌ها را حفظ کنند تا دود یکسری مسائل به چشم استقلال و پرسپولیس نرود.
* شما گفته بودید دوست دارم پرسپولیس، کاشیما را ببرد و قهرمان آسیا شود؟
بله، گفته بودم. عده اندکی از هواداران استقلال هم کمی گلایه کردند، ولی خیلی‌ها هم گفتند حرف درستی زدی. ببین حاجی‌جان، بالاخره من به عنوان یک مدیر صحبت می‌کنم. به کسانی هم که گفتند دوست داریم پرسپولیس ببازد احترام گذاشتم، ولی بالاخره ما ایرانی هستیم و من واقعاً دوست داشتم پرسپولیس نماینده ژاپن را ببرد.
* وقتی با استقلال به فینال آسیا رفتید پرسپولیسی‌ها از شما حمایت کردند؟
نه، حمایت که نکردند، ولی من گله‌ای نکردم. ما انصافاً در آن فینال حساس باید جوبیلوایواتا را شکست می‌دادیم و واقعاً حیف شد، اما حرف من در نهایت این است که وسط کرکری‌ها و اظهارنظر و تفاوت سلیقه‌ها کرامت انسانی نباید از بین برود. من می‌گویم کرکری باید در حد بوندس‌لیگا باشد، ولی حرمت‌ها حفظ شود و خدای نکرده دلی نشکند.
* شما برای تمام مدیران پرسپولیس کری می‌خواندید و...
بله، آن‌ها هم برای ما کری می‌خواندند، ولی مؤدبانه. مثلاً من یک بار به سردار رویانیان گفتم مواظب باشید حالا که رفته‌اید آسیا اشتباهی به فرودگاه مهرآباد نروید، چون ۱۰ سال است که پرواز‌های خارجی به فرودگاه امام (ره) منتقل شده! (خنده) خلاصه چند دقیقه طول کشید تا آدرس فرودگاه امام (ره) را به ایشان بدهم!
* از شفر باید حمایت کرد؟
بله، صددرصد. او ابتدای فصل به هر دلیلی ۵، ۶ مهره کلیدی را از دست داد. بازیکنانی مثل ابراهیمی، تیام و جپاروف که هر کدام خودشان یک تیم بودند. خیلی‌ها هم سعی کردند تمرکز شفر را بر هم بزنند و او را وارد حاشیه کنند.
* چطور؟
یک روز گفتند فلانی دستیارش می‌شود، روز دیگر یک اسم جدید را مطرح کردند، خب به هر حال این‌ها به ضرر تیم شد. شفر هم تا یک اندازه می‌تواند تیم را جمع کند و به هر حال کار سخت است. البته این اواخر روند استقلال خیلی بهتر شد و سه بازی پشت سر هم را بردند. به نظر من پدیده را هم باید می‌بردند و استقلال آن روز مستحق پیروزی بود.
* با بازگشت جپاروف موافقید؟
جپاروف کنار ابراهیمی، جپاروف بود. به نظر من استقلال باید حداقل سه مهره بزرگ در حد تیام، جپاروف و ابراهیمی بخرد. البته علی کریمی هم روند مثبتی داشته و بازیکن خوبی است، ولی برای قهرمانی در لیگ و موفقیت در آسیا استقلال به مهره‌های بیشتری نیاز دارد و حتماً باید بازیکنان کلیدی و تأثیرگذاری جذب کند.
* نیومایر و الحاجی گرو را خود شفر آورده بود.
خب کار اشتباهی بود و دیدیم که آن‌ها کیفیت لازم را نداشتند، ولی به هر حال گذشته‌ها گذشته و ان‌شاءا... در نیم‌فصل دوم استقلال اوج می‌گیرد.