برای واگذاری سرخابی ها آمادگی وجود ندارد

امروز جلسه ای برای بررسی جوانب مختلف واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال برگزار شد و در پایان آن، ابوالفضل روغنی عضو هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس در میان خبرنگاران حاضر شد و در ابتدا گفت: همانطور که استحضار دارید متاسفانه اصل 44 در کشور ما به توفیق چندانی نرسیده است. شما اگر به کل واگذاری ها نگاه کنید، صرف نظر از این که به اهل واگذار شده یا نه، نوع کارشناسی ها و نوع واگذاری دچار مشکلات مختلفی شده و همین الان هم شما شاهدش هستید که شرکت ها تک‌تک پس گرفته می شوند و مجددا دولت و شرکت های نیمه خصوصی مالک آن ها می شوند. این نشان می دهد زیرساخت‌های اصل 44 دچار اشکال است که چنین اتفاقی می افتد. بنابراین نیاز به بازنگری دارد؛ حالا این که مشکل کیفیت شناسایی دارایی آنجاست، واگذاری یا اهلیت است، اطلاعی ندارم. شاید ورود غیرمسئولانه دستگاه های نظارتی باشد که برخی مواقع انجام می‌دهند. به هر حال، واقعا نمی دانم مشکلش چه چیزی است.

وی افزود: ببینید در موضوع واگذاری دو باشگاه بسیار پرطرفدار پرسپولیس و استقلال که واقعا افتخار دو کشور هستند و صدها میلیون نفر آن ها را دنبال می کنند و شاد و خوشحال می شوند، به نظرم آمادگی وجود ندارد. در دنیا وقتی می خواهند یک تئوری پروژه را انجام بدهند، در واقع مصوبه می دهند بعد زیر ساختی را فراهم می کنند، مثل بریگزیت که در اتحادیه اروپا تصویب شد، سه سال وقت برای اجرای آن دارند. این بازنشستگی غیرمسئولانه که مجلس آن را تائید و تصویب کرد، حداقل باید یک سال به دستگاه های دولتی فرصت داده می شد تا این آمادگی در آن ها به وجود بیاید.

او درباره عزم وزارت ورزش برای واگذاری نیز گفت: بعید می دانم وزارت بخواهد این کار را بکند، چون زیر ساخت وجود ندارد. از جمله صورت های مالی شفاف، مکانیزم واگذاری، این ها اصلا واگذار نشده. یک نگاه امنیتی و یک نگاه غیر امنیتی وجود دارد ؛ نگاه امنیتی می گوید تحت هیچ شرایطی نباید واگذار شود چون 50 میلیون هوادار دارند و این می تواند در موضوعات سیاسی کشور مهم باشد. من به نظرم این خیلی خوب است که مصوب کردیم، شعارش را هم می دهیم، همه دولت ها برای بخش خصوصی این شعار را می دهند، فرصت بدهید به پیشکسوتان، هواداران، مردم تا بخرند. در بورس عرضه شود تا خریداری کنند. الان این سامانه نیست. نمی شود که به یک نفر فروخت، اگرچه می گویید منع قانونی برای فروش به یک نفر وجود ندارد اما واقعا نمی شود به یک فرد واگذار شود، بهترین مدل این است که عمومی سازی کنیم و به شکل تعاونی بفروشیم.