عرب: ۲ بار از برانکو پرسیدیم منشا را می‌خواهد که جواب منفی داد!

پس از پیوستن گادوین منشا به استقلال، هواداران پرسپولیس دنبال پاسخ این سؤال بودند که چه دلایلی باعث این انتقال شد؟ به همین بهانه سراغ ایرج عرب سرپرست باشگاه پرسپولیس رفتیم.

* بازی با پدیده را چطور می‌بینید؟

سپیدرود را بردیم، ان‌شا‌ءالله دیدار با پدیده را هم که بازی بسیار سختی است، با پیروزی به اتمام می‌رسانیم.

* مشکلی، حاشیه‌ای، شایعه‌ای و... باشگاه را آزار نمی‌دهد؟

نه آقا! خیال تان از هر نظر راحت باشد. از وقتی به باشگاه آمدیم، تلاش کردیم با تمام وجود برای ایجاد آرامش در باشگاه تلاش کنیم و فکر می‌کنم به این خواسته‌مان رسیده‌ایم. هیچ مشکلی وجود ندارد.

* انتخاب اعضای هیئت مدیره به کجا کشید؟

من که در این مورد تصمیم‌گیرنده نیستم تا زمان بدهم، اما می‌دانم قرار بود تا آخر این هفته یا نهایتاً روز‌های ابتدایی هفته آینده، اعضا انتخاب شوند. به همین زودی، هیئت مدیره تشکیل می‌شود و این اتفاق، قطعی است، اما زمان دقیق به ما اعلام نکردند. اصلاً شاید با توجه به تعطیلات هفته آینده، باز هم انتخاب اعضا به تأخیر بیفتد.

* شنیدیم یکسری افراد مشغول لابی‌های سیاسی هستند تا وارد هیئت مدیره شوند. به نظرتان با این روش، می‌توانند به هیئت مدیره پرسپولیس برسند؟

به هیچ عنوان این اخبار صحت ندارد.

* بیشتر توضیح می‌دهید؟

توضیح خاصی ندارد فقط اینکه شخصِ مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش اقدام به انتخاب هیئت مدیره می‌کند و با توجه به کمبود‌های باشگاه، افراد به ما اضافه خواهند شد. این لابی‌ها هم بی‌تأثیر است.

* مصاحبه کارلوس کی‌روش را در برنامه ۹۰ دیدید؟

حقیقتش را بخواهید، متأسفانه وقت نکردم ببینم، اما در بحث تیم ملی حرفی نمی‌زنم، چون بنده مدیر باشگاه پرسپولیس هستم و فقط باید در حیطه وظایف خودم فعالیت کنم. به خاطر اینکه پرسپولیس وارد حاشیه نشود، بحثی در مورد سایر مسائل نداریم.

* گادوین منشا هم به تیم رقیب پیوست. این اتفاق برای باشگاه پرسپولیس یک شکست است یا پیروزی؟

بگذارید همه چیز را از ابتدا در مورد این بازیکن برای تان تعریف کنم. برانکو رسماً اعلام کرد منشا را نمی‌خواهد. ما هم دو بار پرسیدیم نظرتان قطعی است، ایشان گفتند بله، تحت هیچ شرایطی منشا را نمی‌خواهم. وقتی فهمیدیم برانکو تشخیص داده که این بازیکن در تیم نماند، کار را شروع کردیم.

* یعنی هیچ راهی نداشت او را تا پایان قراردادش نگه دارید؟

اتفاقاً ما حساب و کتاب‌های خودمان را انجام دادیم. اول گفتیم اگر در تیم‌مان بماند و بازی نکند، مجبوریم عدد بزرگی را به او پرداخت کنیم بدون اینکه به اندازه کافی از این بازیکن سود برده باشیم، پس راه دیگر را انتخاب کردیم. گفتیم منشا را به تیم‌های دیگر می‌فرستیم و منتظر پیشنهاد سایر باشگاه‌ها بودیم ولی هرگز پیشنهاد جالبی برای منشا به دست‌مان نرسید.

* منظورتان چیست؟ از نظر مالی؟

بله، عدد و ارقامی که پیشنهاد می‌دادند، ریز بود و اصلاً نمی‌توانستیم در موردش فکر کنیم. اصلاً قابل اعتنا نبود. رفتیم سراغ سومین موضوع و گفتیم حالا که حضورش در تیم، حاصلی ندارد و از سوی دیگر، پیشنهادی هم برایش نیامده، بهتر است فسخ قرارداد کنیم، چون اگر منشا در تیم‌مان می‌ماند، هم خودش به مشکل می‌خورد، هم باشگاه پرسپولیس. به رغم تمام مشکلات مالی که در باشگاه داشتیم، راه فسخ را در پیش گرفتیم و مذاکرات را در این مسیر ادامه دادیم.

* جزئیات فسخ قرارداد را می‌گویید؟

در این حالت هم، دو راه وجود داشت؛ اول اینکه به او بگوییم بفرمایید، خوشامدید و اگر گفت پولم را بدهید، بگوییم برو شکایت کن. آن وقت او می‌رفت و سال بعد با یک پرونده قطور برمی‌گشت و چند برابر طلبی که داشت، از ما پول می‌گرفت. این نگاه را نداشتیم، چون دنبال دردسر نیستیم. حالت دوم چانه‌زنی بود. گفتیم با عددی که به نفع پرسپولیس و خودِ منشا باشد، توافق و کار را یکسره کنیم. این، منطقی‌ترین راه ممکن بود تا در آینده با مشکل مواجه نشویم.

* برخی می‌گویند شما می‌توانستید با او توافقنامه بنویسید و در آن متذکر شوید به شرطی قراردادش فسخ می‌شود که به فلان باشگاه و بهمان باشگاه نرود. این شرایط برای شما وجود داشت؟

ما در این مورد هم سؤال پرسیدیم، اما مسئولان گفتند از لحاظ قانونی، چنین موضوعی، وجاهت قانونی ندارد. وقتی بازیکن فسخ کرد، آزاد می‌شود و هرجا که دلش خواست، می‌تواند برود. قانون هم برایش هیچ محدودیتی ایجاد نمی‌کند.

* در همان دوران مذاکرات تان برای فسخ قرارداد، آیا به شما می‌گفت که می‌خواهد قراردادش را فسخ کند تا به استقلال یا سایر تیم‌های مدعی برود؟

اصلاً، به هیچ عنوان نامی از این باشگاه‌ها نمی‌آورد. این چند روز اخیر هم در سکوت، با باشگاه استقلال مذاکره می‌کرد.

* با این حال کاملاً مشخص است که هواداران پرسپولیس از استقلالی شدن منشا شاکی و ناراحت هستند!

هواداران هم باید بدانند وقتی بازیکنی آزاد شد، چه شرایطی دارد. من همه چیز را به صورت شفاف بیان کردم. یا باید اجازه می‌دادیم او یک نیم‌فصل کامل روی نیمکت بنشیند که ممکن بود داستان‌های دیگری داشته باشد، یا باید او را می‌فروختیم که پیشنهاد خارجی نداشت و پیشنهادات داخلی اش هم قابل اعتنا نبود و یا اینکه فسخ قرارداد می‌کردیم. اگر منشا روی نیمکت می‌نشست، ممکن بود برای همه ما مشکل ایجاد کند. ما با منشا روی عددی به توافق رسیدیم تا قراردادش فسخ شود و همه چیز به سود باشگاه تمام شد تا دیگر، خبری از شکایت و دادگاه CAS و پرونده و ماجرا‌هایی شبیه گولتس و سایرین نباشد. این بازیکن هم که آزاد شده بود، تصمیم گرفت به استقلال برود.

* به نظرتان تصمیمش درست بود؟

نمی‌دانم! ما به خاطر زحماتی که کشیده بود، اخلاق و ضوابط و خواسته کادر فنی را با هم تلفیق کردیم و سود باشگاه را در نظر گرفتیم و به این بازیکن اجازه دادیم برود. اگر کار بدی کردیم، بگویید! باشگاه دیگر باید چه‌کار می‌کرد؟

* ماجرای بودیمیر چه بود؟

باور کنید این اعداد و ارقام صحت ندارد. او خودش با باشگاه دیناموزاگرب توافق کرد و به پرسپولیس آمد.

* می‌گویند، چون بودیمیر طلب ۷۵ هزار دلاری خود را بخشیده، باشگاه دیناموزاگرب نیز اعلام کرده همین بخشش ۷۵ هزار دلاری، برای ما درآمدزایی بوده!

من اصلاً نمی‌دانم آنجا چه برنامه‌ای وجود داشته، اما باشگاه پرسپولیس حتی یک ریال هم برای رضایتنامه بودیمیر خرج نکرده است. باشگاه دیناموزاگرب با جدایی این بازیکن موافقت کرد و پولی هم در میان نبود.

* با سایت فروشنده بلیت بازی با پدیده مشهد به مشکل نخورده‌اید؟

نه، همه چیز روی روال خودش پیش می‌رود. فقط این موضوع منشا را کامل بزنید که هواداران بدانند ما منطقی‌ترین راه را انتخاب کردیم.

* کاش به این سؤال هم پاسخ می‌دادید که آیا منشا کارش برای رفتن به استقلال، درست بود یا نه؟

من فقط این را می‌گویم که منشا هیچ وقت به ما نگفت می‌خواهد به استقلال برود.

* اینکه می‌گویند به خاطر مشکل مالی منشا را رد کردید، درست است؟

اصلاً و ابداً!