بررسی دلایل افت پرسپولیس

اضافه شدن این بازیکنان به تیم یک‌دستی که برانکو ساخته بود هواداران سرخ را به آینده امیدوار کرد و در محفل پرسپولیسی‌ها همه از سومین قهرمانی متوالی در لیگ و موفقیت در جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا می‌گفتند. اما حالا بر‌خلاف انتظارات اوضاع بر وقف مراد سرخ‌پوشان نیست و پرسپولیس در نیم فصل دوم هیچ نشانی از پرسپولیس رویایی برانکو نداشته است. 4 دیدار از نیم‌فصل دوم لیگ هجدهم سپری شده و شاگردان برانکو 4 امتیاز مهم در راه رسیدن به سومین قهرمانی پیاپی را از دست داده‌اند؛ روندی که اگر ادامه‌دار باشد، می‌تواند آن‌ها را در رقابت با سایر مدعیان با توجه به دیدارهای فشرده‌ای که پیش‌رو دارند، عقب بیندازد. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به دلایل افت پرسپولیس در نیم فصل دوم.

فشردگی بازی‌ها

پس از بازی ۱۱ بهمن مقابل سپیدرود در جام حذفی، بازی‌های پرسپولیس در لیگ برتر فرا رسید و این تیم 17 بهمن، 21 بهمن، 25 بهمن و 4 اسفند به مصاف رقبای لیگ برتری خود رفت. به این تقویم فشرده بازی مقابل پدیده در جام حذفی را هم اضافه کنید که 29 بهمن ماه برگزار شد و کشیده شدن این بازی به وقت‌های اضافه و ضربات پنالتی کار پرسپولیس را سخت‌تر هم کرد. برای اسفندماه نیز پرسپولیس باید در مدت ۲۲ روز، ۶ بازی برگزار کند که 4 بازی در لیگ و 2 بازی در لیگ قهرمانان خواهد بود. این تقویم فشرده در سال جدید و فروردین ماه با دربی ادامه خواهد داشت اما تقویم جهنمی سرخ‌ها در اردیبهشت 98 گنجانده شده است؛ جایی‌که آن‌ها باید‌ از ۲ تا ۳۰ اردیبهشت، ۷ بازی برگزار کنند؛ ۴ بازی در لیگ و ۳ بازی در لیگ قهرمانان که تک‌تک‌شان می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد. مسلما این تقویم فشرده، حسابی فکر برانکو را درگیر کرده‌ و همین مسئله نمی‌تواند با افت سرخ‌پوشان بی‌ارتباط باشد.

خریدهای جدید

هر‌کدام از خریدهای پرسپولیس می‌توانند برای یک تیم در نقش فوق‌ستاره ظاهر شوند اما مسلما اضافه شدن این بازیکنان باعث شده تا پرسپولیس هماهنگی گذشته را از دست بدهد. طبیعتا تیمی که در ترکیب اصلی خود از 4 تا 5 بازیکن جدید استفاده می‌کند، برای رسیدن به هماهنگی لازم قبل از هر چیز به زمان نیاز دارد.

بیمارستان سرخ

پرسپولیس از نظر مصدومیت این فصل تیم بدشانسی بوده و یکی از شلوغ‌ترین لیست‌های پزشکی این فصل را به خود اختصاص داده است. آدام همتی، محسن ربیع‌خواه، حسین ماهینی، محمد انصاری، جلال حسینی، شجاع خلیل‌زاده و رادوشوویچ، 7 بازیکن مصدوم سرخ‌پوشان هستند. در این‌بین نمی‌توان‌ از غیبت بازیکنی مثل جلال‌ حسینی یا ماهینی به سادگی عبور کرد. در‌حالی که پزشکان معالج کاپیتان پرسپولیس حدود یک هفته را طول درمان او عنوان کردند اما کاپیتان سرخ‌ها همچنان درد دارد و این احتمال وجود دارد تا حدود ۵ هفته دور از میادین باشد. حسینی به دلیل کشیدگی همسترینگ مصدوم شد و این روزها به دلیل دردی که دارد حتی برای نرم‌دوی هم دچار مشکل می‌شود و باید دید که آیا برانکو کاپیتان تیمش را می‌تواند در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا که از چند روز دیگر آغاز می‌شود، در اختیار داشته باشد یا این‌که حضور حسینی حتی در دربی ۸۹ هم در ابهام قرار می‌گیرد. این مصدومیت‌ها دست برانکو را حسابی بسته و مسلما کار این مربی را برای ادامه راه سخت‌تر کرده است.

مشکل انگیزشی

2 قهرمانی زودهنگام به لحاظ روانی تاثیر منفی‌اش را روی بازیکنان پرسپولیس گذاشته و سرپا نگه داشتن این تیم و انگیزه دادن به این بازیکنان دشوار به نظر می‌رسد. در‌واقع شاید تیم‌های کمی در دنیا مثل بایرن‌مونیخ و یوونتوس هستند که هر فصل بدون دردسر قهرمان لیگ‌شان می‌شوند و به این شرایط عادت کرده‌اند اما از پرسپولیس و بازیکنانی که با چنین مسئله مهمی راحت کنار نمی‌آیند، حفظ استانداردهای قبلی و ماندن در اوج توقعی محال است و این هم یکی از دلایلی است که کار را برای برانکو حسابی سخت کرده است.