بیرانوند به حکم صادر شده توسط کمیته اخلاق اعتراض کرد

 پس از اینکه علیرضا بیرانوند (دروازه بان تیم فوتبال پرسپولیس) به سبب درگیری با مامور نیروی انتظامی پس از دیدار مقابل پارس جنوبی جم توسط کمیته اخلاق  جریمه شد، وکیل او به این رای اعتراض کرد و در واکنش به این حکم در گفتگو با ما گفت: این رای اشتباهاتی دارد. طبق آیین‌نامه انضباطی برای تایید این حکم کمیته انضباطی باید به این مسئله رسیدگی می‌کرد.

وی ادامه داد: طبق ماده ۶۷ آیین‌‌نامه کمیته اخلاق باید بر اساس آیین‌نامه داخلی به این مسئله رسیدگی می‌‌کرد نه اینکه با استناد به آیین‌نامه اخلاق فیفا حکم را برای بیرانوند صادر کنند.

وکیل بیرانوند در ادامه بیان کرد: همچنین ماده ۵۳ و ۵۹ استفاده شده در این رای مربوط به اخراج از زمین فوتبال است. مجازات تعیین شده برای تخلف موکلم وفق ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ برای جرائم سنگین در جرائم عمومی در نظر گرفته می‌شود (جرائم ارتکابی درجه ۳) که این رأی خود گواه دیگری است بر عدم رعایت تناسب در تخلف ارتکابی و مجازات اعمال شده. مضاف بر اینکه اعمال همزمان جریمه مالی و محرومیت ولو تعلیقی و عذرخواهی موید آن است که سوابق موکلم، حسن شهرت و زحمات چندین ساله او در عرصه ملی کمترین تأثیری در حکم صادره نداشت و اشد مجازات برای او در نظر گرفته شده است.

وکیل او در پاسخ به این پرسش که بیرانوند باید پیش از بازی سپاهان جریمه خود را بپردازد واکنش نشان داد و گفت: طبق ماده ۵۲ و مفهوم مخالف ماده ۶۳ آیین‌نامه کمیته اخلاق، احکام مالی قابلیت تجدیدنظر دارند و فقط احکام غیرمالی را می‌توان فوری اجرا کرد و این موضوع منصرف از احکام مالی است.

وی اضافه کرد: اینکه کمیته اخلاق اعمال تعلیق را منوط به پرداخت جریمه نقدی می‌کند با فلسفه تجدیدنظرخواهی و حق مسلم محکوم علیه در اعتراض به حکم صادره تعارض دارد و کمیته با استناد ماده ۱۱۲ آیین‌نامه انضباطی اعلام کرده که حکم به محض صدور و ابلاغ اجرا می‌شود. اما اجرای حکم درباره مسائل مالی استثنای این ماده است و در بند ۴ ماده ۱۰۳ کمیته انضباطی اعلام شده که تجدیدنظرخواهی مانع اجرای حکم یا توقف اجرای آن خواهد شد مگر اینکه حکم مورد اعتراض ناظر به تسلیم وجه، مال یا جریمه نقدی باشد که در این صورت تا زمان اعلام نتیجه تجدیدنظرخواهی، اجرای حکم متوقف می‌شود.

پیش از این بیرانوند به ۵۰ میلیون ریال و سه جلسه محرومیت تعلیقی محکوم شده بود.