خطری که بارسلونا را تهدید می‌کند

پپ گواردیولا که به نظر بسیاری، بهترین مربی تاریخ بارسلونا به حساب می‌آید، هنوز یک سال از قراردادش باقی مانده بود که از این تیم جدا شد. در بازی آخر آنها، قهرمان جام حذفی شده بودند، اما قبل از آن، یک هفته تلخ را پشت سر گذاشته بودند. آن‌ها مقابل چلسی شکست خوردند و از لیگ قهرمانان اروپا حذف شدند و در لیگ هم قافیه را به رئال‌مادرید باختند تا دو جامی که به شدت به آن علاقه‌مند بودند را از دست بدهند. در آخرین بازی لیگ که مقابل سویا بود، در رختکن تیم، بازیکنان اعتراف می‌کردند در فصلی که گذشته نتوانسته‌اند بهترین عملکرد خود را داشته باشند. به نظر می‌رسید آن‌ها بو برده بودند که آن سال، سال آخر گواردیولا بوده و به همین دلیل عطش کمتری برای کسب مقام و قهرمانی داشتند و تلاش و انگیزه‌شان کمتر شده بود.

اخبار ورزشی-لوئیس انریکه که داستان گواردیولا را دیده بود خودش نمی‌خواست سال چهارم در تیم بماند. بعد از سه‌گانه قهرمانی در سال اول و دوگانه قهرمانی در سال دوم، از ابتدای سال سوم همه می‌دانستند که او آخرین فصل حضور روی نیمکت بارسا را می‌گذراند و دلیلش هم این بود که خود انریکه با بارتومئو رئیس باشگاه حرف زده بود و اخبار این جلسه به بیرون درز کرده بود.

داخل باشگاه بدون اینکه کسی به صراحت فاش کند همه می‌دانستند که انریکه رفتنی است. نیمار با مربی درگیر شد، قدرت تیم کمتر شده بود و عطش آن‌ها برای کسب جام نیز همین‌طور. قهرمانی لیگ از دست رفت و در لیگ قهرمانان هم دست خالی ماندند و فقط در جام حذفی با غلبه بر آلاوس قهرمان شدند.

این بار هم وقتی بازیکنان بو بردند که سال آخر لوئیس انریکه است، ناخودآگاه کمتر از آنچه در توان داشتند را رو می‌کردند. دو سال اول پر بود از جام، اما در سال سوم انگار خواسته‌های بازیکنان کمتر شده بود و باشگاه هم آسیب‌پذیر شد. حالا بارسلونا، وارد هفته اول سال سوم فعالیت والورده شده است. دو سال اول از نظر کسب جام نه تنها خوب نبوده بلکه به نوعی ناامید‌کننده بوده و به ویژه حذف از لیگ قهرمانان در دو فصل با شکست‌های سنگین کار را برای این مربی سخت کرده است. با این وجود بارسا بعد از شکست مقابل لیورپول در فینال لیگ قهرمانان و از دست رفتن جام حذفی، بدترین روز‌های خود را نمی‌گذراند و اوضاع تیم چندان بد نیست. حرفی هم از رفتن والورده نیست و باشگاه هم چنین تمایلی ندارد.

فعلاً در جمع مدیران باشگاه این نظر وجود دارد که مربی‌ای بهتر از والورده پیدا نمی‌کنند که بتواند به اهداف باشگاه کمک کند. در تابستان امسال هم با خرید بازیکنانی مثل گریزمن و دی یونگ تا اینجا، مشخص شده که از نظر ورزشی والورده تحت حمایت مدیران است و خود والورده هم انگیزه کافی برای کار دارد و بازیکنانی که می‌خواهد نیز توسط مدیران جذب می‌شوند. حتی اگر خود بارتومئو دو سال از حضورش به عنوان رئیس باشگاه باقی مانده باشد باز هم بعید است امسال سال آخر والورده باشد.

نگرانی‌ها، اما حالا از اینکه بارسا در سال سوم والورده به مشکلات قبلی مبتلا شود وجود دارد و اگر قرار باشد طلسم سال سوم گریبان این مربی را هم بگیرد بارسلونا فصل سختی را پیش رو خواهد داشت و بعد از دو سال ناکامی در اروپا، شاید هواداران این تیم دیگر نتوانند تحمل کنند که تیم‌شان دست خالی بماند و همین موضوع کار را برای مدیران تیم نیز سخت خواهد کرد.