قهرمانی جوانان جهان و افتخاری دیگر برای والیبال ایران

 تیم ملی والیبال جوانان (زیر ۲۱ سال) کشورمان در فینال رقابت‌های قهرمانی جهان موفق شد از سد ایتالیای پر مهره بگذرد و قهرمان جهان شود.

اخبار ورزشی- تیم ملی ایران در این دوره و در دور نخست با تیم‌های چک، تونس و روسیه هم گروه بود. شاگردان عطایی با برد قاطع مقابل چک و تونس و شکست نزدیک ۳ -۲ مقابل روسیه به عنوان تیم دوم به مرحله بعدی رفتند. آن‌ها در این مرحله با آرژانتین، ایتالیا و بحرین هم گروه بودند و با ۲ پیروزی قاطع مقابل آرژانیتن و بحرین و شکست ۳ -۱ مقابل ایتالیا به نیمه نهایی رفتند و حریف برزیل قدرتمند شدند.

تیم ملی ایران که در این دوره بازیکنان جوان، با انگیزه و با تجربه‌ای داشت موفق شد برزیل را ۳ - ۰ ببرد و برای نخستین بار به فینال برسد و بار دیگر حریف ایتالیا شود. ایتالیا که تا پیش از این تنها ۲ ست مقابل حریفانش باخته بود، با نتیجه ۳ -۲ باخت تا تیم خوب ایران قهرمان شود.

قهرمانی جوانان جهان و افتخاری دیگر برای والیبال ایران

تیم ملی ایران در این دوره بازیکنان خوبی از جمله اسفندیار و یلی و را داشت. همچنین از نفرات این تیم پوریا یلی و حضرت پور در کنار بزرگسالان در لیگ ملت‌های والیبال هم حضور داشتند و پس از پایان دور نهایی از شیکاگو به بحرین رفتند تا به تیم جوانان کمک کنند.

شاگردان بهروز عطایی شاید هنگامی که به بحرین رفتند و قصد حضور در این مسابقات را داشتند کمتر کسی تصور می‌کرد ایران به مدال طلای جهان دست یابد. آن‌ها مدت‌ها بود تمریناتشان را در تهران پیگری می‌کردند و برای آماده سازی هرچه بهتر به اردو و تورنمنت دوستانه هم رفتند.

پیش از این والیبال ایران تنها یک مرتبه در این رده سنی موفق به کسب مدال جهانی شده بود که آن هم به سال ۲۰۰۷ و تیم مصطفی کارخانه باز می‌گشت. تیم ملی ایران در آن سال به مراکش رفت و با ارائه بازی کم نظیر و زیبا توانست به جمع ۴ تیم پایانی برسد و در پایان به مدال برنز این رقابت‌ها دست یابد. بی شک اتفاقی که در آن سال رقم خورد نقطه عطفی در والیبال ایران بود و چه بسا در سال‌های بعد برخی از نفرات همان تیم، امثال شهرام محمودی به تیم ملی بزرگسالان پیوستند و آغازی شدند بر شروع درخشش والیبال ایران در آسیا و جهان.

قهرمانی جوانان جهان و افتخاری دیگر برای والیبال ایران

تیم ملی کشورمان پس از آن هیچ گاه موفق نشد در این رده مدالی بگیرد و شاید کمتر از این تیم صحبت به میان می‌آمد.

سال ۲۰۱۷ بود که تیم ملی جوانان کشورمان برای حضور در رقابت‌های قهرمانی نوجوانان جهان به بحرین رفت و در پایان موفق شد مدال خوش رنگ طلا را به دست بیاورد، البته این نخستین مدال طلا  در رده نوجوانان نبود و پیش از آن هم یک بار دیگر چنین مدالی به دست آورده بودیم، اما به گفته کارشناسان نفراتی که در سال ۲۰۱۷ در آن تیم حضور داشتند با برنامه ریزی درستی که از طرف فدراسیون صورت گرفت حفظ شدند و زمینه پیشرفت آن‌ها هم فراهم شد تا سرانجام تیم فعلی در رده جوانان با حضور بازیکنانی از آن تیم موفق شد برای نخستین بار در تاریخ والیبال ایران به فینال برسد و قهرمان شود.

بدون شک حالا انتظار‌ها بیشتر شده است و حفظ و پرورش بیشتر این نفرات باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد، چرا که حالا این قهرمان در یک رده پائین‌تر از تیم بزرگسالان می‌تواند زمینه ساز موفقیت‌های بیشتری برای والیبال ایران در جهان باشد.

به گفته کارشناسان اگر همین روند و حتی با رفع برخی ایرادات در پرورش و رشد بازیکنان صورت بگیرد با توجه به پتانسیل موجود می‌توان در آینده‌ای نه چندان دور سرو قامتان ایرانی را روی سکو‌های المپیک و قهرمانی جهان در رده بزرگسالان دید.

قهرمانی جوانان جهان و افتخاری دیگر برای والیبال ایران

البته نباید فراموش کرد که همین حالا هم تیم ملی نفرات فوق العاده‌ای را در اختیار دارد و تاکنون هم شاهد نتایج درخشانی از بزرگسالانمان بودیم.