محاکمه سران فوتبال آلمان

دادگاه عالی فرانکفورت امروز (دوشنبه) اعلام کرد، ۲ رئیس پیشین فدراسیون فوتبال آلمان (DFB) و ۲ نفر دیگر به اتهام فرار مالیاتی در رابطه با پرداخت ۶.۷ میلیون یورو مرتبط با جام جهانی ۲۰۰۶ محاکمه خواهند شد.

اخبار ورزشی_ این حکم ۱۰ ماه پس از آن صادر شد که یک دادگاه بدوی فرانکفورت گفته بود «تئو زوانزیگر» و «ولفگانگ نیرزباخ» روسای پیشین DFB و همچنین «هورست اشمیت» مقام ارشد سابق (دبیر کل سابق این سازمان) و «اورس لینسی» مسئول سوئیسی سابق فیفا به دلیل موجود نبودن مدرک کافی محاکمه نخواهند شد. هر چهار نفر بار‌ها و بار‌ها گفته اند مرتکب تخلف نشده اند.

اما اکنون آن‌ها باید به اتهام فرار مالیاتی مشکوک در رابطه با پرداخت وجه مورد نظر دادگاهی شوند؟

دادگاه در بیانیه‌ای گفت: ظن و تردید‌های کافی برای اقدامات اتهامی آن‌ها وجود دارد. پس از تجزیه و تحلیل پرونده، سوء ظن کافی مبنی بر اینکه پرداخت ۶.۷ میلیون یورو در آوریل ۲۰۰۵ از سوی کمیته سازماندهی جام جهانی ۲۰۰۶ به فیفا اشتباه بوده است وجود دارد. دادگاه گفت فرار مالیاتی حبس تا پنج سال یا جریمه نقدی را به همراه دارد.

پرداخت مورد بحث، که در ابتدا به عنوان هزینه‌ای برای مراسم فیفا در طول مسابقات ثبت شده، تحقیقات متعددی را به دنبال داشت.

این امر و اتهامات مطرح شده توسط مجله اشپیگل به استعفای نیرزباخ در سال ۲۰۱۵ منجر شد، اشپیگل مدعی شد که این پول برای خرید آرا به نفع آلمان برای میزبانی مسابقات ۲۰۰۶ استفاده شده است.

زوانزیگر از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ رئیس فدراسیون فوتبال آلمان بود که نیرزباخ جانشین او شد. نیرزباخ هم چهار سال پیش در نتیجه فاش شدن این رسوایی استعفا داد. همچنین این چهار نفر اوایل ماه جاری در سوئیس به کلاهبرداری متهم شدند.

تیم حقوقی زوانزیگر در بیانیه‌ای گفت: نه واقعیت و نه محتوای این حکم چیزی را از مفهوم حقوقی تغییر نمی‌دهند که اتهامات علیه موکل ما بی اساس است.

تحقیقات انجام شده توسط فدراسیون فوتبال آلمان در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که این مبلغ بازگشت وامی بود که بکن بائر از طریق فیفا از رابرت لوئیس دریفوس، رئیس سابق آدیداس گرفته بود.

اداره امور مالیاتی آلمان ۲ سال پیش به فدراسیون فوتبال این کشور دستور داد ۱۹.۲ میلیون یورو مالیات معوق مربوط به این پول را پرداخت کنند.