برانکو سرمربی تیم ملی می شود؟/ بزرگترین سد راه سرمربی محبوب

در طول هفته‌های اخیر نمایندگان باشگاه  پرسپولیس  و سفیر ایران در کرواسی مذاکرات مختلفی با این برانکو انجام داده‌اند و همه تلاش خود را کرده‌اند تا بتوانند او را راضی کنند از دریافت ۴۰۰ هزار یورو از مطالبات خود از پرسپولیس چشم پوشی کند.

اخبار ورزشی- شواهد و قرائن به خوبی نشان می‌دهد که اگر برانکو حاضر نشود این تخفیف بزرگ را به پرسپولیس بدهد نمی‌تواند به آرزویی که برای بازگشت به نیمکت تیم ملی ایران دارد، دست پیدا کند.

در این رابطه استعفای غیر منتظره مهدی تاج از ریاست فدراسیون هم تاخیر قابل توجهی در روند مذاکرات به وجود آورد.

از طرف دیگر خواسته‌های برانکو ایوانکوویچ و فدراسیون درباره مبلغ و مفاد قرارداد اختلافاتی اساسی با هم دارند. برخی شایعات حکایت از این مسئله دارد که برانکو برای قبول سرمربیگری تیم ملی ایران برای هر سال حداقل رقمی بالغ بر ۱.۲ میلیون یورو پول می‌خواهد و برخی خبر‌های غیر رسمی حکایت از پیشنهاد ۱.۵ میلیون یورویی این مربی به فدراسیون داشت.

با این وجود همه می‌دانند که فدراسیون فوتبال به هیچ عنوان توان مالی پرداخت چنین مبلغی به برانکو ندارد و برای انتخاب جانشین ویلموتس خیلی هم اصرار به عقد قرارداد با مربی خارجی ندارد.

یکی از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در ارتباط با این موضوع گفت: شرایط تیم ملی حساس است و به همین دلیل بهترین گزینه خارجی که در شرایط کنونی می‌تواند هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرد آقای برانکو است که مذاکراتی با ایشان انجام شده است. جدا از مساله پرسپولیس یک حقیقت هم این است که فدراسیون توان عقد قرارداد سنگین با آقای برانکو ندارد و به هیچ عنوان هم حاضر نیست که قرارداد بلند مدت با ایشان امضا کند. تصمیم هیئت رئیسه فدراسیون این است که در قرارداد سرمربی بعدی تیم ملی زمان لحاظ شود، اما ادامه همکاری مرحله‌ای باشد و برای هر مرحله یک مبلغ مشخص مالی در بگیریم.

وی ادامه داد: یعنی الان مرحله اول قرارداد، صعود تیم ملی از گروه خود به مرحله بعدی انتخابی جام جهانی است. در صورتی که این موفقیت حاصل شود قرارداد وارد فاز بعدی می‌شود. اینجا هم قرارداد مدت زمان خاص خواهد داشت و عملکرد تیم ملی در مرحله آخر انتخابی جام جهانی ملاک خواهد بود. اگر نتایج خوبی کسب نشود آن وقت طبق زمان بندی اقدام به فسخ خواهیم کرد. اگر موفق شویم هم با مربی ادامه می‌دهیم.

این عضو هیئت رئیسه فدراسیون در بخش بعدی صحبت‌های خود تاکید کرد: حسابش را بکنید الان با یک مربی قرارداد سه ساله امضا کنیم. آن وقت تیم ملی نتواند از گروه خود به مرحله بعدی انتخابی جام جهانی صعود کند. در چنین شرایطی ما در صورت فسخ باید مبلغ کل قرارداد را به عنوان خسارت به مربی پرداخت کنیم و به همین خاطر است که تاکید داریم زمان بندی قرارداد و مبلغ آن باید مرحله‌ای باشد.

همچنین از راهرو‌های فدراسیون فوتبال شنیده می‌شود که رقمی که برای عقد قرارداد با برانکو در نظر گرفته شده چیزی حدود ۸۰۰ هزار یورو است که با آپشن می‌تواند به ۱ میلیون یورو هم برسد. البته پاداش صعود به جام جهانی و سهم مربی از پاداش فیفا در صورت رخ دادن این اتفاق جداگانه در قرارداد لحاظ خواهد شد.

پس باید دید آیا برانکو حاضر می‌شود با این شرایط سرمربی تیم ملی ایران شود یا خیر. به هر حال همه می‌دانند این احتمال هم وجود دارد شرایطی رقم بخورد که مدیران فدراسیون ناچار شوند هدایت تیم ملی را به یک مربی ایرانی بسپارند و حتی بازیکنان تیم ملی هم این درخواست را به فدراسیون ارائه داده‌اند.