رسوایی پدرخوانده از دوپینگ آشکار تا فروش مدال

بعد از استعفای اجباری آیان رئیس تعلیقی فدراسیون جهانی وزنه برداری و بیانیه IWF در این زمینه و البته صحبتهای تند و تیز اورسلا پاپاندرا سرپرست این فدراسیون درباره وی، آیان در یک گفتگوی جنجالی از خود دفاع کرد و هیچ اتهامی را گردن نگرفت.

اخبار ورزشی- رئیس سابق فدراسیون جهانی وزنه‌برداری (IWF) مدعی شد برخی از اتهاماتی که علیه وی در یک مستند و در خصوص دوپینگ منتشر شده، کذب است و هدف از مطرح کردن این اتهامات تکان دهنده خراب کردن اوست. روز چهارشنبه استعفای این مقام مجارستانی از سوی هیات اجرایی IWF پذیرفته شد و حالا بعد از چند روز او به حرف آمده و در قامت یک متهم از خود مذبوحانه دفاع می کند.

* اتهامات آیان افشا شد

تاماش آیان که او را پدرخوانده وزنه برداری می دانند، برای نخستین بار در ماه ژانویه به دلیل انتشار اسنادی در شبکه آلمانی ARD مرکز توجه قرار گرفت و همین زمینه ساز تعلیق او از ریاست فدراسیون جهانی شد. اتهاماتی که به اندازه ای بزرگ و عجیب بودند که یک رسوایی برای وزنه برداری جهان و شخص آیان به شمار می آمد. این اسناد نشان می‌داد بسیاری از وزنه‌برداران بزرگ جهان قبل و حتی بعد از تورنمنت‌های بزرگ آزمایش دوپینگ نداده‌اند. یکی دیگر از اتهامات مطرح شده به وی پول‌هایی است که از سوی فدراسیون به حساب آیان در بانک سوئیس پرداخت شده است.

* از دوپینگ آشکار تا فروش مدال و پولشویی

این اسناد همچنین نشان می‌دهد زمانی که آیان به مدت 25 سال دبیر فدراسیون جهانی بود و بعد از آن از سال 2000 رئیس فدراسیون شد، بیش از 700 مورد دوپینگ رخ داده است. در حقیقت این برنامه نشان می‌دهد هیچ ورزش دیگری به این اندازه دوپینگ ندارد و ثابت می کند با مماشات و فساد سازمان یافته به سرکردگی آیان در وزنه برداری تقریبا همه دوپینگ کرده اند مگر آنکه خلاف آن ثابت شود!

همچنین اعلام شد بین سالهای 2008 تا 2017 بیش از 450 مدال بین وزنه‌برداران توزیع شده که از این بین 204 مورد در سالی که مدال کسب کردند، تست دوپینگ ندادند. آنچه نشان از خرید و فروش و مهندسی مدال ها با صحنه گردانی آیان دارد.

همچنین اسناد دیگری مبنی بر رد و بدل شدن پول های کلان در وزنه برداری وجود دارد که تمامی آنها با نظر و برنامه ریزی آیان بوده و او در پاره ای اوقات پولها را به حساب های خاص منتقل می کرده است.

IWF  مسئول تلاش برای پاک نگه داشتن این ورزش است و این مستند هیات اجرایی فدراسیون را بر آن داشت تا خواستار تحقیق شود. این موضوع توسط یک شرکت حقوقی کانادایی به سرپرستی ریچارد مک لارن انجام می‌شود.

* آیان: استعفا به خاطر اتهامات نبود

تاماش آیان مانند هر متهم دیگری این مستندات را انکار می‌کند و بر این باور است که تحقیقات صورت گرفته ارتباطی به استعفای وی ندارد و وی شخصا تصمیم گرفته تا از این سمت کنار برود. این مقام مجارستانی گفت: تصمیم وی به خاطر تعویق المپیک بوده است.

آیان در این باره اظهار داشت: من فکر کردم نمی‌خواهم یک سال دیگر کار کنم. من درها را باز کردم و این فرصت را به نسل جوان دادم تا بتوانند مسئولیت فدراسیون جهانی را برعهده بگیرند. این دلیلی بود که من به خاطر آن استعفا کردم.

رئیس سابق IWF خاطرنشان کرد: هر 3 رئیس قبلی کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) – آقای سامارانچ، ژاک روگ یا توماس باخ- همه آنها به یاد می‌آورند که وزنه‌برداری بهترین برنامه‌ها را برای کنترل دوپینگ داشت.

* دوپینگ در وزنه‌برداری یک فرهنگ است!

آیان تاکید کرد که این فدراسیون او بود که 4 کشور را از شرکت در مسابقات وزنه برداری المپیک ریو در سال 2016 به دلیل دوپینگ منع کرد. با این حال او اعتقاد دارد دوپینگ مهمترین مشکل در وزنه‌برداری است.

وی خاطرنشان کرد: حالا وزنه‌برداری فدراسیون قدرتمندی است. تنها مشکل متاسفانه در یک منطقه از جهان، دوپینگ است. نمی‌خواهم به کشوری اشاره کنم اما در منطقه خاصی از جهان استفاده از دوپینگ برای آماده‌سازی در وزنه‌برداری پذیرفته شده است. همان طور که همکاران من می‌گویند دوپینگ در وزنه‌برداری یک فرهنگ بود.

در اسناد شبکه ARD، از کشور آذربایجان به عنوان منبع دوپینگ در وزنه‌برداری اشاره شده این در حالی است که وقتی از آیان پرسیده شد آیا اشاره او به این کشور است، پاسخی نداد.

* جریان پرداخت مالی به آیان چه بود؟

رئیس سابق فدراسیون جهانی وزنه‌برداری درباره پرداخت‌های مالی، عنوان کرد: این پرداخت‌ها توسط کشورهایی که سیستم بانکی بین‌المللی نرمالی ندارند، منتقل شده که هر کسی می‌توانست آن را دریافت کند.

آیان همچنین در این مصاحبه گفت: همه تصمیمات مهم توسط هیات اجرایی گرفته شده، به همین دلیل ورزش را مقصر اصلی می‌دانم  و معرفی می کنم که قدرت را در اختیار که مجموعه خاص قرار داده است.

این مقام مجارستان از اینکه هیات اجرایی خواستار بررسی اسناد شده‌اند، ابراز تعجب کرد: اینکه هیات اجرایی IWF خواسته همه چیز بررسی شود، مرا متعجب می‌کند، آنها دنبال مقصر هستند.

* تمرکز IWF یک چیز است: حمله به من!

تاماش آیان خاطرنشان کرد: آنها اشتباهات زیادی را مرتکب شدند. اتهامات زیادی که صحیح نیست و یا اخبار جعلی هستند. این چیزی است که مرا متعجب کرد چرا که هیات اجرایی من یا بهتر است بگویم هیات اجرایی IWF، باید همه چیز را بررسی می‌کرد. چراکه نمایش ARD درست نبود اما آنها روی این موضوع تمرکز نمی‌کنند.

رئیس سابق فدراسیون جهانی ادامه داد: آنها روی یک چیز دیگر تمرکز می‌کنند: حمله به من. من می‌توانم به شما بگویم آنها یک میلیون یورو برای اداره حقوقی کانادا پرداخت کرده‌اند تا تحقیقات گسترده‌ای را انجام دهد. من تمام مدارک را به این اداره دادم، آنها می‌توانند روی آن کار کنند، من به آنها کمک کردم.

* هدف من وزنه‌برداری پاک بود

آیان د دفاع از خود عنوان کرد: من هرگز انکار نکردم وزنه برداری نسبت به دوپینگ حساس است. هدف من این بود وزنه‌برداری را ورزش پاکی بسازم. آنها چیزهایی را مطرح کردند که کاملا نادرست است. آنها دنبال مقصر هستند و می‌خواهند از خودشان محافظت کنند.

بسیاری تایید می‌کنند اسناد و تحقیقات فعلی درست بوده و ممکن است این جنجال‌ها را به سمت رئیس آتی فدراسیون بکشاند. با این حال تاماش آیان به عنوان سفیر رسمی در فدراسیون جهانی حضور دارد و نفوذ او ممکن است به عنوان یک فرد قدرتمند در وزنه‌برداری جهان حداقل در پشت صحنه کماکان ادامه داشته باشد. البته این گمانه زنی درباره فردی که نیم قرن در بالاترین هرم تصمیم گیری IWF حضور داشته و پدرخوانده این رشته محسوب می شود، دور از واقعیت نیست.