دردسر کدام کمتر است: برگزاری لیگ برتر یا پایان آن؟

با همه‌گیر شدن ویروس کرونا بار‌ها و بار‌ها این بحث از سوی باشگاه‌ها مطرح شد و چالش‌هایی را هم به وجود آورد که این چالش‌ها بیشتر از سوی تیم‌های بالای جدول بود. پرسپولیس در صف منتقدان بود و اذعان داشت بازی‌ها باید ادامه پیدا کند. البته زمانی که عنوان شد در صورت عدم برگزاری ادامه بازی‌ها پرسپولیس قهرمان محسوب می‌شود تیم‌های مدعی قهرمانی از جمله استقلال مخالفت خود را با طرح این موضوع ابراز کردند، اما در این برهه از زمان بیشتر تیم‌های انتهای جدول خواستار تعطیلی بازی‌ها هستند و در نامه‌ای مشترک به سازمان لیگ این موضوع مهم را خواستار شدند.

اخبار ورزشی- در فوتبال هلند این اتفاق رخ داده است. فدراسیون فوتبال هلند بعد از اعلام ناتمام بازی‌ها جدول دیدار‌های انجام شده را پاک کرده، اما فدراسیون فوتبال اسکاتلند شیوه جدیدی برای تعطیلی بازی‌ها در نظر گرفته است. قرار شده از تیم‌ها رأی‌گیری شود و اگر ۱۲ تیم رأی مثبت بدهند سلتیک قهرمان خواهد شد! فیفا و یوفا تصمیم‌گیری در مورد برگزاری بازی‌ها یا عدم برگزاری بازی‌ها را به فدراسیون‌های ملی واگذار کرده‌اند و از فدراسیون‌های ملی خواسته شده بنا بر شرایط موجود در کشور و مشورت با وزارت بهداشت خود در خصوص بازی‌ها تصمیم‌گیری کنند.

به نظر می‌رسد برگزاری بازی‌های لیگ دردسر کمتری نسبت به عدم برگزاری بازی‌ها دارد. اگر قرار باشد بازی‌ها بدون حضور تماشاگر برگزار شود اعضای تیم‌ها می‌توانند با رعایت مسائل بهداشتی تمرین و فوتبال کنند. همان‌طور که امروز مردم زندگی عادی خود را از سر گرفته‌اند؛ البته در سایه رعایت مسائل بهداشتی.

اگر بازی‌ها برگزار نشود چهره تیم قهرمان دردسر‌ساز است. تیم‌های مدعی مخالف اهدای جام به تیم پرسپولیس هستند. کدام تیم‌ها باید به لیگ قهرمانان آسیا صعود کنند و آیا دو تیم انتهای جدول به دسته اول سقوط خواهند کرد؟ تکلیف دو تیم صعود‌کننده از لیگ یک به لیگ برتر و تکلیف سه تیم صعود‌کننده از لیگ ۲ به لیگ یک چه خواهد شد و آیا سه تیم انتهای جدول دسته اول راضی به حضور در لیگ ۲ می‌شوند؟ این‌ها چالش‌های بزرگی است که ممکن است بحث در مورد آن تا مدت‌ها ادامه داشته باشد و حتی دردسر‌هایی نیز برای سازمان لیگ درست کند. اگر قرار باشد جدول نتایج پاک شود بر تعداد تیم‌های حاضر در هیچ یک از لیگ‌ها اضافه نخواهد شد که این به خودی خود موجب می‌شود تلاش‌های صورت گرفته در فصل جاری هیچ شود. حتی لیگ برتر ۱۸ تیمی هم دردسرساز است. به خوبی می‌دانیم لیگ برتر در حال حاضر ظرفیت برگزاری ۱۶ تیم را هم ندارد چه رسد به ۱۸ تیم. از سویی تعیین تیم‌های صعود‌کننده به لیگ برتر چگونه باید باشد؟ فاصله تیم‌های مدعی در لیگ یک خیلی به‌هم نزدیک است و این‌طور نیست تنها دو تیم بالای جدول شانس صعود به لیگ برتر داشته باشند.

به نظر می‌رسد دردسر برگزاری بازی‌های لیگ برتر به مراتب کمتر باشد به خصوص که رعایت مسائل بهداشتی در ماه‌های آتی باید تبدیل به عادت شود به این خاطر که کرونا حالا حالا مهمان ماست.

 
کامنت‌های پرونده

پارس جنوبی جم: بازیکنان مصدوم می‌شوند

یکی از تیم‌هایی که به دنبال تعطیلی بازی‌های لیگ برتر است پارس جنوبی جم است که بار‌ها و بار‌ها خواسته خود را مطرح کرده است. مرادی سرپرست این باشگاه می‌گوید: «خواهان اتمام این لیگ و آغاز فصل جدید لیگ برتر هستیم. آن‌طور که شنیده‌ام قرار است بازی‌ها را به صورت فشرده و در ۴۰ روز برگزار کنند که این مسئله، ممکن است باعث آسیب دیدن و مصدومیت بازیکنان شود.»

شاهین شهرداری بوشهر: نگاه مدیر‌عامل منطقی است

سرپرست این تیم دو، سه باری در مصاحبه اش خواهان تعطیلی بازی‌های لیگ برتر شده، اما سعید مسیگر مدیر‌عامل باشگاه می‌گوید: «ما به صورت تلفنی با بازیکنان در ارتباط هستیم و آن‌ها هم به صورت تصویری تمریناتشان را ارسال می‌کنند؛ هرچند تمرین انفرادی هرقدر زیاد هم باشد کیفیت تمرین گروهی را ندارد. منتظر دستور سازمان لیگ برای تعیین تکلیف لیگ هستیم.»

گل‌گهر سیرجان: دمای هوا، بهانه‌ای برای تعطیلی بازی‌ها

گل‌گهر هم یکی از تیم‌هایی است که بار‌ها و بار‌ها خواستار تعطیلی بازی‌ها شده است. جواهری مدیر‌عامل این باشگاه می‌گوید‌: «ما مخالف برگزاری ادامه لیگ برتر هستیم، چون بحث بدنسازی بازیکنان در یک بازه زمانی مطرح است. مسئله بعدی که مطرح است این که برگزاری بازی‌ها در شهر‌های گرمسیر در فصل تابستان به خاطر درجه حرارت بالا کار سختی است.»

صنعت نفت آبادان: ما مخالف هستیم

این‌طور نیست همه باشگاه‌ها به دنبال تعطیلی بازی‌ها باشند. یکی از تیم‌های مخالف صنعت نفت آبادان است. حسن نصراصفهانی رئیس هیئت‌مدیره باشگاه صنعت نفت آبادان در این باره می‌گوید: «ما چنین تقاضایی نداریم و مخالف این درخواست هستیم، البته به همین راحتی هم نمی‌توان تصمیم به تعطیلی لیگ گرفت و باید ببینیم فیفا و AFC چه تصمیمی می‌گیرند. در هر صورت ما تابع تصمیمات سازمان لیگ و فدراسیون هستیم.»

سهیل مهدی: تصمیم‌گیرنده ستاد ملی مبارزه با کرونا است

سهیل مهدی بعد از حضور در نشست ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص برگزاری یا عدم برگزاری بازی‌های لیگ برتر گفت: «حاضران از سرگیری فعالیت‌های ورزشی را بررسی کردند. مقرر شد ستاد مقابله با کرونا در سریع‌ترین زمان ممکن گزارش خود را برای اخذ تصمیم نهایی برای از سرگیری فعالیت‌های ورزشی به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه کند.»