اتهام سنگین ویلموتس به ایران

ماجرای ویلموتس و ایران به جا‌های باریک کشیده خواهد شد. از همان ابتدا مشخص بود این قرارداد به خاطر عدم شفاف‌سازی، می‌تواند برای ایران پیامد‌های سنگینی داشته باشد. فدراسیون از روز اول ویلموتس را از نگاه‌ها پنهان کرد. از سوی دیگر مهدی تاج، رئیس وقت فدراسیون بار‌ها و بار‌ها در مصاحبه‌هایش گفت بهترین قرارداد تاریخ تیم ملی را بسته‌ایم و تلویحاً اشاره کرد قراردادی نبسته‌اند که مثل دوران کی‌روش، مربی سوارشان باشد. همین حرف‌ها بیشتر مردم را نگران کرد چراکه هر زمان مسئولان و مدیران از این حرف‌ها زدند، آخرش به جایی ختم شد که عواقب زیادی برای فوتبال داشت. ماحصل قرارداد ویلموتس و کادرش این بود که دو میلیون یورو از ایران گرفتند و بعد از آن شکایت کردند تا ۶ میلیون یورو دیگر بگیرند!

اخبار ورزشیدر چند ماه گذشته جزئیات زیادی از اتفاقات بعد از این شکایت نوشتیم. از دعوای همسر ویلموتس که وکیل او در پرونده است، با تاج تا ادعای طرفین و اینکه ایران در تلاش است تا یک میلیون یورو از دو میلیون یورو پول پرداختی را از این مربی و کادرش بگیرد. حالا، اما خبر‌های تکمیلی‌تری در این پرونده به دست‌مان رسیده که حکایت از یک دعوای بزرگ دارد. قبلاً هم اشاره کرده بودیم ویلموتس ادعا داشته فدراسیون مخفیانه بند سه ماه دستمزد برای فسخ را در قرارداد گنجانده است. اطلاعات تازه هم حکایت از آن دارد که او در فیفا اتهام سنگینی به ایران زده و اعلام کرده فدراسیون فوتبال از او کلاهبرداری کرده است. ویلموتس در شکوائیه خود از ایران تأکید کرده فدراسیون فوتبال سر او کلاه گذاشته و در قرارداد دست برده است.

این مربی همچنین در دلایل اتهام سنگینی که به ایران زده، آورده قرارداد امضا شده در تهران چیزی نبوده که طرفین در بروکسل با هم توافق کرده باشند. ماجرا از این قرار است که تاج بعد از ملاقات با ویلموتس و همسرش در سفارت ایران در بروکسل، به دلایلی نامشخص همراه او سفارت را ترک می‌کند و در محلی دیگر سر کلیات و جزئیات به توافق می‌رسند. ویلموتس ادعا کرده در قرارداد مورد توافق در بروکسل به هیچ عنوان بند سه ماه حقوق برای فسخ نبوده و ایران با علم به اینکه او به زبان انگلیسی تسلط ندارد و قرارداد را در تهران نخواهد خواند، این بند را گنجانده‌اند. ویلموتس تأکید کرده به دلیل اعتماد به ایران چنین اقدامی کرد ولی فدراسیون فوتبال سر او کلاه گذاشت. از نظر این مربی اقدام فدراسیون ایران یک اقدام غیراخلاقی و خلاف قوانین بین‌المللی بوده است، به همین دلیل باید غرامت کامل قرارداد را پرداخت کند. نکته اینجاست که فدراسیون فوتبال هم می‌گوید بند سه ماه حقوق برای فسخ را در تهران و در قرارداد گنجانده‌اند! این چیزی است که اسلامیان نایب‌رئیس اول فدراسیون چندی قبل به آن اشاره کرد و گفت: «درست است ما در تهران این بند را در قرارداد گذاشتیم ولی آن را به مارک ویلموتس دادیم تا خودش و وکلایش مطالعه کنند. ۲۴ ساعت بعد این مربی قرارداد را امضا کرد و اصلاً چیزی درباره آن بند نگفت. بنابراین حق با ماست.» روز گذشته هم وقتی از همین عضو هیئت‌رئیسه در این باره سؤال کردیم، گفت: «ادعا‌های ویلموتس به جایی نخواهد رسید. شکایت او هم بی‌نتیجه خواهد ماند. فیفا به قرارداد توجه می‌کند. نمی‌گوید توافق شفاهی چه بوده. می‌گوید قرارداد امضا شده چه بند‌هایی دارد. ایشان هر اتهامی هم بزند به نتیجه نخواهد رسید.»

البته مارک ویلموتس در حالی به ایران اتهام زده که خودش نشان داد در قرارداد با تیم ملی تنها به دنبال کاسبی و پول بوده است. در صورتی که فدراسیون این بند را در قرارداد نمی‌گنجاند و ویلموتس و کادرش تمام ۶ میلیون یورو غرامت را می‌گرفتند، در آن صورت افکار عمومی چه چیز درباره این مربی می‌گفتند؟ درباره او که فقط ۶ ماه با ایران همکاری کرد و کمتر از ۳۰ روز در تهران بود و دو میلیون یورو هم گرفت!