2 ماه تا رونمایی از یک استقلال رویایی

هر قدر هم که وعده احمد سعادتمند برای ساختن استقلال رویایی برای فصل بعد اسباب تمسخر و نقد عده‌ای باشد باز هم نباید این وعده را در راستای انحراف افکار عمومی آبی‎دلان دانست؛ به هر حال تمام مدیران و مربیان پیشین استقلال نیز در رویای ساختن استقلالی مدرن و متفاوت بودند و این آرزوی تمام آنهایی بود که روی صندلی‌های مهم و ستاره‌دار این باشگاه جلوس کردند. پیش‌تر نیز مربیان و مدیران باشگاه استقلال با همین ادبیات کوشیدند شرایط متفاوتی را برای باشگاه استقلال ایجاد کنند و ایضاً عمر خود را هم در این باشگاه پر رمز و راز فزونی بخشند اما هیچ‌یک موفق نبودند.

اخبار ورزشی - به یاد داریم که علیرضا منصوریان چگونه از ابر قدرت کردن استقلال در سال 1400 می‌گفت یا وینفرد شفر با چه ادبیاتی قهرمانی استقلال در لیگ را وعده می‌داد. افتخاری، فتحی و دیگر مدیران که دستی بر آتش باشگاه داشتند نیز پیوسته از همین عبارات در اظهارات خود استفاده می‌کردند اما نتیجه تلاش آنها هرگز جامی برای استقلال در لیگ پدید نیاورد و عایدی استقلال بعد از جامی که در لیگ دوازدهم گرفت تنها کسب یک جام در دوران مربیگری شفر در رقابت‌های حذفی بوده که تأثیر آنچنانی در بهبود کارنامه شش، هفت ساله این باشگاه نداشت. آنچه دایره بزرگی از مربیان و مدیران پیشین استقلال را در رسیدن به موفقیت ناکام گذاشت استراتژی نامناسب در نقل و انتقالات بود و شاید اگر تدبیر بهتری می‌شد استقلال به همان تیمی که منصوریان وعده داده بود، بدل می‌گردید.

در حقیقت باید اینطور به ماجرا نگریست که قهرمان کردن استقلال فرآیند آنچنان پیچیده‌ای نیست و اینگونه نیست که این باشگاه فقط با نام‌هایی خاص (چه مدیر و چه سرمربی) قهرمان لیگ شود و آنچه از استقلال قهرمان می‌سازد بیش از همه فاکتورها لازمه، برخورداری از سیاست مناسب در نقل و انتقالات است که استقلال در سال‌های اخیر در این فاز کاملاً در عجز و ناتوانی بوده و هرگز نتوانسته تدارک مناسبی برای یک دوره بازی‌های سخت و طاقت‌فرسا بچیند.

استقلال به وضوح در فصول قبل از استراتژی غلط نقل و انتقالاتی لطمه دیده و اگر احمد سعادتمند می‌خواهد به همراه فرهاد مجیدی یا سرمربی دیگری متفاوت عمل کند ابتدا باید سیاستگذاری خود در نقل و انتقالات را تبیین و با به کارگیری اصولی مناسب به جنگ با مدعیان لیگ بیستم برود. اینکه تصور کنیم پرسپولیس از قهرمانی اشباع می‌شود و با بی‌انگیزگی گام به لیگ بعدی می‌گذارد یا احتمالاً جدایی قلعه‌نویی از سپاهان لطمه‌های بسیاری به این باشگاه وارد می‌آورد و از این دست خوش خیالی‌ها که جسته و گریخته در پیرامون باشگاه استقلال نیز شنیده می‌شود دچار اشتباهی بنیادین شده‌ایم. این خوش‌باوری‌ها در سال‌های گذشته نیز وجود داشت که استقلال را به چنان روزی انداخت که حسرت قهرمانی‌اش در لیگ 7 ساله شود.

بنابراین سعادتمند اگر می‌خواهد مدیر موفقی در استقلال لقب بگیرد باید بیش از آنکه به کمک هواداران دل ببندد یا اسیر این تحلیل‌های بچگانه شود، به توانایی‌های خود اتکا کند و با قوای متفاوت گام به پیکارهای سخت نقل و انتقالاتی بگذارد و استقلال را چنان تیمی ببندد که حتی یک مربی درجه دو و بی‌تجربه هم بتواند از پس قهرمان کردنش برآید. البته جمع و جور کردن حواشی نیز نیاز به یک تیم رسانه‌ای قوی دارد که جای بحثش اینجا نیست.