هفته بیست و نهم لیگ برتر؛ جنگ سهمیه و سقوط

مسابقات هفته بیست و نهم لیگ برتر روز شنبه به صورت همزمان برگزار می‌شود.در این هفته شاهد جنگ سهمیه آسیایی و سقوط هستیم. اکثر تیم‌های بالانشین به مصاف قعرنشینان می‌روند و یک بازی حساس هم در اصفهان برگزار می‌شود.

اخبار ورزشی- جنگ سهمیه آسیایی و سقوط تیم‌ها زیر سایه دربی پایتخت که 5 شهریور قرار است برگزار شود قرار گرفته و شاید بازیکنان دو تیم سرخابی از هم اکنون در جو این مسابقه قرار گرفته باشند.

نگاهی به این مسابقات می‌اندازیم؛

تراکتور- ماشین سازی؛ دربی حساس تبریز

دربی تبریز این مرتبه مسابقه‌ای هیجان انگیز است. تراکتور تیم اول شهر تبریز به دنبال رسیدن به نایب قهرمانی و کسب سهمیه آسیایی است ولی ماشین سازی در خطر سقوط قرار دارد و سه امتیاز مسابقه برای هر دو تیم ارزشمند و حیاتی است. تراکتور در صورت برد و شانس رسیدن به رده دوم را دارد به شرطی که استقلال مقابل پیکان امتیاز نگیرد. هومن افاضلی سرمربی ماشین سازی در این مسابقه به دلیل محرومیت روی نیمکت حضور ندارد. ساکت الهامی سرمربی تراکتور هم  در مسابقه با شاهین بوشهر دچار حمله قلبی شده بود.

مسابقه رفت دو تیم را هم ماشین سازی 2 بر صفر برد تا خط بطلانی بر همه شایعه‌ها و شائبه‌ها کشیده شود. ماشین سازی در صورت برد شانس صعود تا رده نهم جدول را پیدا می‌کند. ماشین سازی سه هفته است که برد نداشته و تراکتور هم سه مساوی متوالی را تجربه کرده است.

نساجی مازندران - ذوب آهن اصفهان؛ نبرد غول‌کش‌ها

دو تیم هفته گذشته توانستند تیم‌های پرمهره و قدرتمندی را در خارج از خانه شکست بدهند. نساجی با شوت دیدنی میری سه امتیاز از سپاهان گرفت و ذوب آهن هم پرسپولیس قهرمان زودهنگام لیگ را در ورزشگاه آزادی شکست داد. با این حال نساجی روی پله هشتم جدول است و در صورت پیروزی مقابل ذوب آهن یک پله در جدول لیگ صعود خواهد کرد.

شاگردان محمود فکری 9 هفته است که شکست نخورده اند و در شرایط خوبی قرار دارند. ذوب آهن هم با یک گل پرسپولیس را شکست داد تا از منطقه خطر فرار کند. ذوبی ها اگر در قائمشهر پیروز شوند ممکن است با یک پله صعود به رده نهم برسند. بازی رفت را 2 بر صفر ذوب آهن برده است.

سایپا - نفت مسجدسلیمان؛ تقابل نارنجی‌پوشان پراسترس با حریف بی‌خیال

نفت مسجدسلیمان با خیال راحت روی پله نهم جدول لیگ قرار گرفته و استرسی برای این بازی ندارد. برعکس نارنجی‌پوشان تهرانی هنوز در خطر سقوط هستند و برای بهتر شدن وضعیت‌شان در جدول هر سه امتیاز مسابقه را می‌خواهند. سایپا اگر در این دیدار خانگی پیروز شود شانس دارد تا با دو پله صعود به رده دهم جدول برسد. بازی رفت دو تیم با نتیجه 2 بر یک به سود نفت به پایان رسید. ابراهیم صادقی و مهدی تارتار هر دو از مربیان جوان لیگ محسوب می‌شوند البته تجربه تارتار بیشتر است و تیمش به راحتی تسلیم نخواهد شد.

صنعت نفت آبادان - شاهین شهرداری بوشهر؛ خداحافظی با شاهین؟

صنعت نفت هم در میانه جدول با خیالی آسوده منتظر پایان لیگ است اما شاهین آخرین تیم جدول برای بقا باید هر دو مسابقه پایانی خود را ببرد و امیدوار باشد که تیم‌های بالاتر امتیاز از دست بدهند. بهنام سراج سرمربی نفت آبادان ظاهرا رابطه خیلی خوبی با باشگاه ندارد هفته گذشته در نشست‌های خبری قبل و بعد از مسابقه شرکت نکرد و حتی همراه تیم به تهران نیامده بود. طلایی پوشان آبادان هفته قبل سه امتیاز به پیکان دادند و اگر بازهم به تیم‌های قعرنشین امتیاز بدهند وضعیت در انتهای جدول لیگ پیچیده‌تر خواهد شد. شاهین اگر بازنده شود سقوطش به لیگ یک قطعی خواهد شد. بازی رفت دو تیم با نتیجه مساوی یک بر یک به پایان رسید.

سپاهان - شهرخودرو؛ جنگ سهمیه بدون قلعه‌نویی

اولین مسابقه زردپوشان اصفهانی بعد از استعفای قلعه‌نویی مقابل یکی از مدعیان کسب سهمیه آسیایی برگزار می شود. سپاهان که دو باخت متوالی مقابل استقلال در لیگ و جام حذفی متحمل شد سرمربی خود را از دست داد و در غیاب قلعه‌نویی، تکسیرا تیم سپاهان را هدایت خواهد کرد. شهر خودرو هم 5 هفته است که رنگ برد ندیده است و سپاهان هم دو باخت متوالی مقابل استقلال و نساجی را متحمل شده است. هر دو تیم برای برد انگیزه دارند. البته باید دید که بازیکنان سپاهان بدون قلعه‌نویی و در اخر لیگ انگیزه زیادی برای ادامه کار دارند یا سومین باخت متوالی در کارنامه زردپوشان ثبت خواهد شد. تیمی که گفته می شود برانکو هم یکی دیگر از گزینه‌های سرمربیگری‌اش است. بازی رفت دو تیم با نتیجه مساوی یک بر یک به پایان رسید.

پارس جنوبی - فولاد خوزستان؛ نبرد با فولاد برای بقا

این بازی هم دیدنی و جذاب است هر  دو تیم برای برد تلاش می‌کنند پارس جنوبی برای بقا به سه امتیاز بازی نیاز دارد و فولاد برای کسب سهمیه آسیایی، سیروس پورموسوی خوزستانی اکنون هدایت پارس جنوبی را برعهده دارد و جواد نکونام کاپیتان سابق تیم ملی فولاد را هدایت می‌کند. پارس جنوبی اگر بازنده شود شاید سقوطش به لیگ یک قطعی شود و این تیم هم به لیگ دسته یک بازگردد. فولاد هم شانس سهمیه و نایب قهرمانی دارد مسابقه رفت. دو تیم با نتیجه با نتیجه یک بر صفر به سود فولاد تمام شد.

گل گهرسیرجان -پرسپولیس؛ قهرمان بی‌انگیزه در کویر

پرسپولیس هفته گذشته با شکست مقابل ذوب آهن این تیم را از منطقه خطر نجات داد و اکنون نیز به مصاف تیمی دیگر می‌رود که احتمال سقوطش وجود دارد. گل گهر سیرجان هم مثل ذوب آهن بسیار با انگیزه است در حالیکه پرسپولیس قهرمان فقط منتظر پایان لیگ است و شاید بازیکنان این تیم از هم اکنون در فکر دربی 5 شهریور 99 هستند. مسابقه‌ای که در نیمه‌نهایی جام حذفی برگزار می‌‌شود. به همین دلیل شاید گل‌گهر هم بتواند از پرسپولیس بی‌انگیزه امتیاز بگیرد.

پرسپولیس با 14 گل خورده بهترین خط دفاع لیگ را در اختیار دارد و گل زدن به تیم قهرمان هم آسان نیست. گل‌گهر سیرجان اما وضعیتش فرق می‌کند. گادوین منشا در این تیم شاید انگیزه‌ای داشته باشد تا دوباره خودی در فوتبال ایران و مقابل تیم سابقش پرسپولیس نشان بدهد. مسابقه رفت دو تیم با نتیجه 2 بر یک به سود پرسپولیس به پایان رسید.

استقلال - پیکان؛ پیش به سوی نایب قهرمانی

استقلال هفته گذشته در مشهد با نتیجه مساوی 2 بر2 مقابل شهرخودرو متوقف شد با این حال همچنان در رده دوم جدول لیگ قرار دارد. شاگردان مجیدی اگر در این بازی خانگی پیروز شوند بخت اول نایب قهرمانی خواهند بود و خیال‌شان از کسب سهمیه در لیگ هم تا حدی راحت می‌شود. آبی پوشان البته حریف راحتی پیش رو ندارند. پیکان در بازی رفت هم با نتیجه مساوی 2 بر2 استقلال را متوقف کرده بود. اکنون اما بازیکنان پیکان هم بسیار با انگیزه هستند زیرا آنها برای بقا تلاش می‌کنند. شاگردان ویسی 5 هفته است که شکست نخورده‌اند ولی این هفته نیز عبدالله ویسی سرمربی خود را به دلیل انضباطی روی نیمکت ندارد. استقلال اما با پیروزی مقابل سپاهان در جام حذفی بسیار با روحیه و با انگیزه است. تیمی که بازی خوبی را مقابل سپاهان به نمایش گذاشت و اجازه عرض اندام به حریف اصفهانی و قدرتمند خود نداد. در این مسابقه نیز جنگ سهمیه و سقوط را شاهدیم.

اسامی داوران و برنامه مسابقات هفته بیست و نهم:

*شنبه ۲۵ مرداد

 تمامی بازی‌ها ساعتت 20:45 آغاز می‌شود.

تراکتورسازی تبریز – ماشین سازی تبریز

یاسر همرنگ – محمدرضا منصوری – مهدی عالیقدر – امیرسامان سلطانی

ناظر: رحیم رحیمی مقدم

نساجی مازندران – ذوب آهن اصفهان

مرتضی منصوریان – جعفر مهاجر-  فرهاد فرهادپور – کیوان علیمحمدی

ناظر: فریدون اصفهانیان

استقلال تهران – پیکان تهران

پیام حیدری – محمدرضا ابوالفضلی – جلیل شعرانی – سعید رحیمی مقدم

ناظر: حسین خانبان

گل گهر سیرجان – پرسپولیس تهران

مهدی سیدعلی –محمد هاشمی نسب – یوسف مغروری – یعقوب آشوری

ناظر: ابوطالب طاهریان

سایپا تهران – نفت مسجد سلیمان

حسین زیاری – محمدرضا مدیر روستا – رضا حیدری – حسین زمانی

ناظر: علی نقی مصطفی نژاد

صنعت نفت آبادان – شاهین شهرداری بوشهر

حمید حاج ملک – مهدی شفیعی – حامد صفایی – امیر ایار

ناظر: مسعود مرادی

فولاد مبارکه سپاهان – شهرخودرو مشهد

رضا کرمانشاهی – حسن انتظاری – محمد عطایی – میثم حیدری

ناظر: علیرضا یزدانی

پارس جنوبی – فولاد خوزستان

اشکان خورشیدی – محمد راهی – حمید نادری – محمدرضا تارخ

ناظر: محمود رفیعی