بیگ‌سیکس لیگ برتر و هیجان خالص

آغازی که شبیه به پایان است! فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ لیگ برتر انگلیس با حرف و حدیث و اتفاقات فراوان، به پایان رسید. حالا شروع فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ را هم ویروس کرونا تحت‌تأثیر قرار داده و چیزی شبیه به همان پایان فصل قبل است. در هر صورت باشگاه‌های انگلیسی تلاش کردند در همین مدت کم با برنامه‌ای متفاوت برای فصل جدید خودشان را آماده کنند. شرایط بیگ‌سیکس در آستانه شروع فصل جدید لیگ برتر را بررسی خواهیم کرد.


لیورپول
اخبار ورزشی- وقتی لیورپول به حسرت ۳۰ ساله‌اش که قهرمانی در لیگ برتر انگلیس بود، خاتمه داد، یورگن کلوپ در ذهنش بارها این مسئله را مرور کرد که نباید این سقف آرزوی تیمش باشد. او می‌گوید لیورپول در فصل جدید از چیزی دفاع نخواهد کرد و به حمله فکر می‌کند. پیشرفت لیورپول تحت هدایت کلوپ کاملاً به چشم آمده و آنها از یک تیم میانه جدولی تبدیل به قهرمان شده‌اند. کارشان برای حفظ عنوان قهرمانی دشوار است اما غیرممکن نیست.

ورزشگاه خالی
هیچ تیمی در لیگ برتر به اندازه لیورپول از خالی بودن ورزشگاهش ضرر نمی‌کند. آنفیلد جو وحشتناکی دارد و KOP وقتی خالی است مشخصاً لیورپولی‌ها چیزی کم دارند. هواداران لیورپول حسرت روزهایی را می‌خورند که تیم‌شان بعد از ۳۰ سال قهرمان شد و آنها مجبور شدند فقط در خانه و از پای تلویزیون شاهد جشن قرمزهای مرسی‌ساید باشند.

ستاره
اگر بگوییم لیورپول بیش از اینکه به ستاره‌ها متکی باشد یک تیم است، بیراه نگفته‌ایم. آلیسون بکر درون دروازه، ویرجیل فان‌دایک و ترنت الکساندر آرنولد در خط دفاع، جردن هندرسون در خط میانی و در فاز تهاجمی سادیو مانه و محمد صلاح؛ همگی کیفیت‌های نزدیک به هم دارند. لیورپولی‌ها با وجود قهرمانی قاطع در لیگ برتر به جایزه بهترین بازیکن فصل نرسیدند.

نیروی جدید
کاستاس تسیمیکاس تنها خرید لیورپول است که به خط دفاعی اضافه شده. احتمال دارد تیاگو آلکانتارا هم بیاید. در هر صورت لیورپول بین تیم‌های بیگ‌سیکس کمترین تغییر را خواهد داشت و ترکیب، همان ترکیب فصل قبل است. به نظر می‌رسید تیمو ورنر بیاید و دیووک اوریگی برود اما این اتفاق هم رخ نداد. همان‌طور که کلوپ گفته بود، در نقل‌وانتقالات لیورپول خبری از ریخت و پاش و جذب بازیکن گرانقیمت نیست.

پیش‌بینی
احتمال اینکه لیورپول با ثباتی که دارد دوباره قهرمان لیگ برتر انگلیس شود، زیاد است. این میانگین پیش‌بینی بیشتر روزنامه‌نگاران نشریه «گاردین» است.


منچسترسیتی
بعد از دبل قهرمانی، فشار روی پپ گواردیولا بیشتر شد اما نه برای قهرمان نشدن در لیگ برتر انگلیس، بلکه برای اینکه تیمش را در ۴ فصل اخیر نتوانسته تا فینال لیگ قهرمانان اروپا برساند. هواداران سیتی عطش بیشتری برای موفقیت در اروپا دارند. حالا باز هم باید برای قهرمانی در لیگ برتر با لیورپول رقابت کنند و البته مراقب برخی تیم‌های دیگر بیگ‌سیکس که تقویت شده‌اند، باشند. پپ دوست ندارد تیمش بیش از این افت کند.

ورزشگاه خالی
بعد از دوران قرنطینه، باشگاه منچسترسیتی برای اینکه تماشاگران را در ورزشگاه اتحاد داشته باشد مانیتورهای بزرگ تعبیه کرد. در شبکه‌های مجازی با سیتیزن‌ها شوخی کردند و برخی آنها را «Emptihad» خطاب قرار دادند. منظورشان این بود که حتی وقتی تماشاگران هم اجازه داشتند به ورزشگاه بروند، ورزشگاه اتحاد کاملاً پر نمی‌شد.

ستاره
در فصلی که سیتی فاصله زیادی با لیورپول قهرمان داشت، یک بازیکن این تیم جوایز بهترین بازیکن فصل را گرفت. کوین دبروینه قطعاً در بسیاری از دیدارها بین سیتی و رقیبش تفاوت ایجاد کرده. او یک پاسور قهار است و علاوه بر آن خوب گل می‌زند، به‌خصوص با شوت از راه دور. نقش بازیکنانی مثل رحیم استرلینگ، برناردو سیلوا یا سرخیو آگوئرو هم در ترکیب سیتی مهم است.

نیروی جدید
منچسترسیتی هم به نوعی مختصر و مفید خرید کرده است. ناتان آکه مدافع هلندی بعد از چند سال خوب در لیگ برتر به این تیم پیوست و احتمالاً به تدریج وارد ترکیب اصلی هم خواهد شد. بعد از اینکه لروی سانه از جمع شاگردان گواردیولا رفت، پپ تصمیم گرفت یک وینگر اسپانیایی را جانشین او کند و فران تورس آمده. سیتیزن‌ها به این بازیکن ۲۰ ساله امید زیادی دارند.

پیش‌بینی
باز هم نایب‌قهرمان می‌شوند. فوتبالی‌نویسان «گاردین» چنین اعتقادی دارند. منچسترسیتی هم خیلی با تیم فصل قبل تفاوتی نخواهد داشت.


منچستریونایتد
اگر منچستریونایتد همان تیم دوران پساکرونا باشد، می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند. تیم پرافتخاری که اختلاف ۳۳ امتیازی با لیورپول و ۱۵ امتیازی با منچسترسیتی نشان می‌دهد کار زیادی برای بازگشت به جمع قدرت‌های لیگ برتر دارد. اوله‌گنار سولشائر رأی اعتماد گرفته و هواداران هم‌سوی او هستند. تلاش کرده کم‌کم تیمی جوان و آینده‌دار بسازد و شیاطین‌سرخ دورانی جدید را با او شروع کرده‌اند.

ورزشگاه خالی
اولدترافورد هم از آن دسته ورزشگاه‌هایی بود که با تصویر هواداران سکوهایش پر شد. با این حال این کجا و هیاهوی هواداران کجا. بی‌شک منچستریونایتد هم از نبودن هوادارانش ضرر زیادی خواهد کرد. زمانی این سکوها تیم سرالکس فرگوسن را به پیش می‌بردند. البته به نوعی برای یونایتد برخی اوقات هم نبودن هواداران بد نیست، چراکه فشار روی شانه‌های جوانان این تیم نخواهد بود.

ستاره
زمستان که برونو فرناندس آمد، خیلی زود در ترکیب منچستریونایتد جا افتاد و تأثیر مثبتی در تیم داشت. او ۱۲ گل در همین مدت کوتاه زده و با ستاره‌های خط حمله مثل مارکوس رشفورد و آنتونی مارسیال به‌خوبی هماهنگ است. از طرفی پل پوگبا هم اگر دوباره به شرایط آرمانی برسد، مهره‌ای باارزش برای سولشائر خواهد بود. احتمالاً داوید دخئا هم که خطر دین هندرسون را می‌بیند، دوباره احیا خواهد شد.

نیروی جدید
منچستریونایتد هم مثل همشهری‌اش زیاد خرید نکرده است. فقط یک بازیکن فعلاً به جمع شیاطین‌سرخ اضافه شده که ستاره آژاکس است. دونی فان‌دی‌بیک چند سال در تیم هلندی درخشید و از ارکان اصلی راهیابی این تیم به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپای ۲ فصل پیش بود. تنها خرید سولشائر شاید در آینده یکی از مهم‌ترین ستاره‌های تیم شود.

پیش‌بینی
تحریریه «گاردین» بیشتر روی چهارمی منچستریونایتد اتفاق نظر دارند. تیمی که فصل قبل سوم شده و برای رسیدن به جمع مدعیان کار آسانی ندارد.


چلسی
دوران فرانک لمپارد در چلسی دوران متفاوتی بوده. هواداران به‌خوبی اسطوره‌شان را به‌عنوان سرمربی پذیرفتند و بعد از نتایج بد هم پای او ایستادند. مهم‌تر اینکه رومن آبراموویچ هم صبرش برای لمپارد بیش از دیگر مربیان بود. حالا چلسی که هرطور بود به لیگ قهرمانان اروپا رسید با جذب چند ستاره جوان برای نزدیک شدن به کورس قهرمانی بسته شده است. باید ببینیم این بازیکنان جدید زود در چلسی جا می‌افتند یا خیر.

ورزشگاه خالی
در استمفوردبریج هم تصویر هواداران را روی مانیتورهای بزرگ دیدیم. صندلی‌ها پر از بنرهای خاصی بود که خالی بودن‌شان به چشم نیاید. این پرچم‌ها و بنرها به بازیکنان می‌تواند انرژی خاصی ببخشد. هواداران چلسی خیلی دوست داشتند تیم متفاوتی که لمپارد در دومین فصلش بسته را از نزدیک ببینند اما فعلاً خبری از حضور در ورزشگاه نیست.

ستاره
از بازیکنان قدیمی می‌توان کریستین پولیشیچ را مهره‌ای نامید که می‌تواند برای چلسی تغییر ایجاد کند. او هم دید خوبی دارد و گلساز است، هم خوب گل می‌زند. می‌توانیم نام تیمو ورنر و حکیم زیاش را هم به‌عنوان ستاره چلسی بیاوریم. آنها تازه به لیگ برتر آمده‌اند و اگر بتوانند همان کیفیت‌شان در لایپزیش و آژاکس را نشان دهند، قطعاً ستاره خواهند بود.

نیروی جدید
هیچ تیمی در لیگ برتر به اندازه چلسی نیروی جدید ندارد. لمپارد با جذب تیمو ورنر، حکیم زیاش، بن چیلول، تیاگو سیلوا، مالانگ سار و کای هاورتس، خانه‌تکانی اساسی کرده. نکته مهم اینکه همه این بازیکنان مدعی حضور در ترکیب اصلی هستند و به نوعی می‌توان گفت نیمی از ترکیب چلسی در فصل جدید دستخوش تغییر خواهد شد.

پیش‌بینی
به نظر می‌رسد خریدهای جدید روی پیش‌بینی «گاردین» اثرگذار بوده. چلسی می‌تواند در این فصل سوم شود. شاید حتی نیم‌نگاهی به رده‌های بالاتر هم داشته باشد.


تاتنهام
ژوزه مورینیو وقتی به تاتنهام آمد می‌دانست برای جام گرفتن استخدامش کرده‌اند. باشگاه دیگر علاقه‌ای نداشت با مائوریسیو پوچتینو مسیر را خوب برود، ولی در نهایت به بن‌بست بخورد. تاتنهام فصل قبل در حد خودش خوب بود، ولی هنوز این تیم نوسان زیاد دارد. اسپرز اگر این فصل به جمع ۴ تیم برتر هم برسد آقای‌خاص خوشحال خواهد شد. احتمالاً هدف اصلی جام گرفتن در مسابقات حذفی است.

ورزشگاه خالی
ورزشگاه اختصاصی تاتنهام که هواداران‌شان آن را به «وایت‌هارت‌لین جدید» می‌شناسند، بیش از همه ورزشگاه‌ها وقتی خالی است توی ذوق می‌زند. ورزشگاهی بزرگ که وقتی تماشاگر در آن نیست وحشت‌آور خواهد بود. البته شاگردان مورینیو نبودن هواداران را چندان حس نکرده‌اند، چراکه بعد از کرونا از ۱۵ امتیاز خانگی ۱۳ امتیاز گرفته‌اند.

ستاره
هری کین قطعاً اگر در بهترین فرم خودش باشد مدعی آقای‌گلی است. کرونا باعث شد او مصدومیتش را راحت‌تر پشت‌سر بگذارد. سون هئونگ مین کره‌ای بهترین بازیکن اسپرز در فصل قبل بود که او هم می‌تواند ستاره تیمش در فصل جدید باشد. از طرفی دله اَلی هم مثل کین اگر گاه و بیگاه مصدوم نشود، ستاره‌ای مهم برای مورینیو خواهد بود.

نیروی جدید
پیرامیل هویبیرگ در خط میانی از ساوتهمپتون جذب شد که مهره خوبی است. مت دوهرتی هم که زمانی هوادار آرسنال بود قید قلبش را زد و به رقیب یعنی تاتنهام پیوست. مورینیو نیازی ندید مهره دیگری برای ترکیب اصلی تیمش جذب کند. البته فراموش نکنید جو هارت را هم برای تماشای مسابقات از روی نیمکت به خدمت گرفته! خریدی عجیب در حالی که لوریس و گاسانیگا را دارند.

پیش‌بینی
تاتنهام ششم خواهد شد! این پیش‌بینی «گاردین» برای تیم شمال لندنی به واقعیت نزدیک‌تر است. بین تیم‌های بیگ‌سیکس آنها در سطح پایین‌تری هستند.


آرسنال
اگر چند ماه پیش کسی پیش‌بینی می‌کرد آرسنال تابستان ۲۰۲۰ موفق می‌شود ۲ جام بگیرد، به او می‌خندیدیم. میکل آرتتا مربی جوان و کم‌تجربه‌ای بود که برای اولین مرتبه در آرسنال نفر اول یک تیم بودن را تجربه می‌کرد اما او به آرسنالی‌ها اعتمادبه‌نفس تزریق کرده و حالا توپچی‌ها می‌توانند امیدوار به پیشرفت باشند. شاید هنوز برای موفقیت در لیگ برتر راه زیادی مانده باشد اما این را می‌دانیم که آرسنال دست‌وپا بسته نخواهد بود.

ورزشگاه خالی
آرسنالی‌ها برای اینکه سکوهای خالی‌شان را پر کنند نوآوری خاصی نداشته‌اند. البته در جریان بازی‌های جام‌حذفی مقابل چلسی دیدیم که بنرهای جالبی در ومبلی برپا کرده بودند. شاید سکوهای ورزشگاه امارات در فصل جدید هم با بنرهایی مشابه و کری‌خوانی برای رقبا پوشیده شود. البته موسیقی‌های خاصی هم قبل از مسابقات در ورزشگاه امارات پخش می‌شوند.

ستاره
پیرامریک اوبامیانگ و دیگر هیچ. ستاره گابنی که سرانجام رضایت داد در آرسنال بماند، این روزها زیر نظر آرتتا به بهترین فرم خودش رسیده. او ماشین گلزنی است و می‌توان مدعی آقای‌گلی در فصل جدید هم باشد. می‌توان گفت در ترکیب آرسنالِ فعلی هیچ بازیکنی به اندازه اوبامیانگ نمی‌تواند تأثیر بگذارد. شاید دنی سبایوس، الکساندر لاکازت، نیکولا پپه و بوکایو ساکا را هم بتوان بازیکنان مؤثر تیم نامید.

نیروی جدید
حفظ دنی سبایوس برای یک فصل دیگر اتفاقی مهمی بود. از طرفی ویلیان بعد از سال‌ها از چلسی جدا شد و به آرسنال آمد. او ارزش‌هایش را در چلسی نشان داده. گابریل مدافع برزیلی که از لیل آمده هم احتمالاً در فصل جدید به ترکیب اصلی آرسنال اضافه خواهد شد. دفاع آرسنال در فصول اخیر چندان تعریفی نداشته و باید تقویت شود.

پیش‌بینی
شرایط آرسنال خوب است اما بیشتر در مسابقات حذفی حرف برای گفتن داشته‌اند. خبرنگاران «گاردین» اعتقاد دارند توپچی‌ها پنجم خواهند شد.