تهیه‌کننده مشهور «خوب، بد، زشت» درگذشت

آلبرتو گریمالدی تهیه‌کننده سینما که در کارنامه او نام وسترن اسپاگتی « خوب، بد، جلف » و «دار و دسته نیویورکی‌ها» اثر مارتین اسکورسیزی دیده می‌شود، در سن ۹۵ سالگی درگذشت. پسر گریمالدی مرگ او را تایید کرد و گفت پدرش به دلایل طبیعی جانش را از دست داده است.

گریمالدی که در سال ۱۹۲۵ در ناپل ایتالیا متولد شد، پیش از آنکه کمپانی فیلمسازی خودش را در سال ۱۹۶۱ تاسیس کند، درس حقوق خوانده بود.

اولین فیلم بلندی که به تهیه کنندگی گریمالدی تولید شد، وسترن اسپانیایی «سایه زورو» بود و سال بعد از تاسیس کمپانی‌اش منتشر شد. او اولین فیلم خود در ژانر وسترن اسپاگتی را در سال ۱۹۶۴ ساخت. سپس شرکت او به ساخت آثار اکشن و کم بودجه‌ معروف شد که در همکاری با اسپانیا و آلمان غربی ساخته می‌شدند. این شرکت تا اوایل دهه ۸۰ میلادی فعالیت داشت.

در سال ۱۹۶۵، گریمالدی برای نخستین بار با سرجو لئونه در ساخت فیلم «برای چند دلار بیشتر» با بازی کلینت ایستوود همکاری کرد. آن‌ها سال بعد نیز دوباره با یکدیگر همکاری کردند و فیلم «خوب، بد، زشت» را ساختند که ۲۵ میلیون دلار در گیشه فروخت و باعث شهرت بیشتر ایستوود شد.

گریمالدی در ۴ دهه فعالیت سینمایی خود، تهیه کنندگی بیش از ۸۰ فیلم اروپایی و آمریکایی را انجام داده است. از دیگر آثار برجسته وی می‌توان به «بسوزان» در سال ۱۹۶۹ با بازی مارلون براندو اشاره کرد. آخرین فیلمی که او تهیه کنندگی آن را انجام داد، «دار و دسته نیویورکی ها» اثر مارتین اسکورسیزی در سال ۲۰۰۲ بود که در ۹ بخش اسکار نامزد شد.