درگذشت یه سینماگر دیگر  در سن ۹۴ سالگی

دی اِی پنی بیکر، کارگردان و تصویربرداری که بیشتر با فیلم‌های مستند کلاسیک از جمله «به پشت سر نگاه نکن» (۱۹۶۷)، «اتاق جنگ» (۱۹۶۸) و «الین استریچ در آزادی» (۲۰۰۲) شناخته می‌شود در سن ۹۴ سالگی در گذشت.

اخبار چهره ها _ فیلم‌های دیگر پنی بیکر شامل مستند‌هایی در زمینه موسیقی و خوانندگان است که می‌توان فیلم‌های «۱۰۱»، «پایین کوه ها» و «ای برادر! کجایی؟» را نام برد که داستان موسیقیدان‌هایی مثل جان لنون، دوک الینگتون، لیتل ریچارد را روایت کرده است.

این کارگردان در سال ۲۰۱۳ به اولین کارگردانی تبدیل شد که جایزه افتخاری اسکار را از این آکادمی دریافت می‌کند. او و همسرش که بیشترین فیلم‌های خود را دهه‌های گذشته ساخته اند، در سال ۱۹۹۴ در بخش بهترین مستند سال برای «اتاق جنگ» نامزد شدند.

آن‌ها در سال ۲۰۰۴ نیز در بخش بهترین کارگردانی مستند در ژانر‌های مختلف از جوایز امی نامزد شدند که باز هم دست خالی آن را ترک کردند. پنی بیکر در سال ۲۰۰۵ نیز از انجمن بین المللی مستند ساز‌ها جایزه دریافت کرده بود. اخیرا او و همسرش، مستندی را برای شبکه HBO به نام «باز کردن قفل قفس» ساخته بودند که در مورد حقوق حیوانات بود.

او در ابتدا در رشته مهندسی مکانیک و در سال ۱۹۴۷ فارغ التحصیل شد، اما او در نهایت به فیلمسازی علاقه‌مند شد و اولین فیلم مستند خود را در سال ۱۹۵۳ ساخت.