ویشکا آسایش با «گورکن» به سینماها می‌آید/ عکس

در حالی که تمامی سینما‌های جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا در تعطیلی به سر می‌برند، بیشتر وقت مردم در خانه و به تماشای آثار تلویزیونی می‌گذرد، در این بین، اما شبکه‌های پخش اینترنتی آثار سینمایی و سریالی بهترین دوران خود را سپری می‌کنند.  

اخبار چهره ها - پیش از این شبکه‌های پخش اینترنتی در کشور به پخش آثار روز سینمای جهان و همچنین سریال‌های داخلی و خارجی می‌پرداختند، از سویی بعد از چند ماه از پایان اکران آثار سینمایی این شبکه‌ها محلی برای باز پخش اثر برای جامعه بود، اما بعد از شیوع کرونا همه چیز در قبال شبکه‌های اینترنتی تغییر کرد.  

این تغییر بزرگ از زمانی آغاز شد که ابراهیم حاتمی‌کیا در تصمیمی جسورانه فیلم سینمایی خروج را پیش از اکران سراسری در سینما‌های کشور آماده پخش اینترنتی یا به نام مرسوم « اکران آنلاین » کرد، این نوع از اکران با ترس از قاچاق فیلم در ابتدا مورد نقد برخی قرار گرفت، اما پس از استقبال بسیار خوب از سوی مخاطبان فیلمسازان دیگر نیز به دنبال اکران آنلاین آثارشان افتادند.  

پس از موفقیت فیلم سینمایی خروج در چرخه اکران آنلاین، نوبت به فیلم سینمایی «طلا» ساخته پرویز شهبازی رسید تا شانس خود در این عرصه را امتحان کند، این فیلم نیز با استقبال خوبی روبرو شد تا در نهایت اکران آنلاین به یکی از اتفاقات مثبت سینمای ایران مبدل شود.

کاظم ملایی کارگردان جوان سینمای ایران که در اولین تجربه کارگردانی خود در عرصه سینما، فیلم تجربی و خاص کوپال با بازی زنده یاد «لوون هفتوان» را در کارنامه داشته از احتمال اکران آنلاین دومین فیلم خود بعد شیوع کرونا و تعطیلی طولانی مدت سینماها خبر داده است. 

کوپال محصول سال ۱۳۹۵ در بیش از ۷۰ جشنواره خارجی به نمایش درآمد و جوایز متعددی را کسب نمود. اولین نمایش فیلم سینمایی کوپال، بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر بوده‌است و این فیلم به عنوان یکی از آخرین آثار مرحوم لوون هفتوان در بهار و تابستان سال ۱۳۹۷ در گروه سینمایی هنر و تجربه به نمایش درآمد و با استقبال علاقه‌مندان و مخاطبان این گروه هنروتجربه روبرو شد.

ویشکا آسایش ، حسن معجونی، مهراوه شریفی نیا ، گوهر خیراندیش، بهنوش بختیاری ، رضا بهبودی، سیاوش چراغی پور، محمود نظرعلیان، مهدی حسینی نیا و یدالله شادمانی بازیگرانی هستند که در فیلم سینمایی گورکن به ایفای نقش پرداخته‌اند. 

گورکن

کاظم ملایی درباره فضا و مضمون این فیلم گفت: لحن این فیلم به نوعی شبیه فیلم کوپال ساخته قبلی من است اما موقعیت این اثر کاملاً زمینی‌تر بوده و فضایی اجتماعی دارد، این فیلم نسبت به «کوپال» ارتباط بهتر و بیشتری با مخاطب برقرار خواهد کرد. 

وی با تاکید بر اهمیت بازیگر در آثارش اذعان کرد: من همواره نقش بازیگر در یک اثر سینمایی را به شدت زیاد می‌دانم، در «کوپال» این وظیفه با زنده یاد «لوون هفتوان» بود و در «گورکن» هم نقشی مهم کلیدی را «ویشکا آسایش» بازی می‌کند، نقشی که نسبت به سایر آثار آسایش کاملاً متفاوت بوده و به نوعی می‌توان گفت متفاوت‌ترین نقش وی در کارنامه سینمایی‌اش محسوب می‌شود. 

کارگردان فیلم کوپال در همین راستا ادامه داد: نقش «ویشکا آسایش» در فیلم سینمایی «گورکن» کاملاً چالش برانگیز است، امیدوارم تماشاگر با نقش به شدت متفاوت وی در این فیلم ارتباط برقرار کرده و اتفاقات خوبی برای گورکن بیفتد زیرا ویشکا آسایش چهره جدیدی از خود در سینما خلق کرده است. 

وی درباره قصه محور بودن فیلم سینمایی «گورکن» ادامه داد: ذات فیلمنامه گورکن قصه‌گو است، داستانی که تماما دارای امضای من در کارگردانی است، من سعی کردم در این فیلم حرف خود را بزنم اما از سویی بتوانم ارتباط بیشتری با مخاطبان سینما برقرار کنم. البته این فیلم در بطن خود روح و جریانی را دنبال می‌کند که در زیرمتن داستان کوپال هم وجود داشت و به نوعی شخصیت اصلی همچنان آن دغدغه‌های انسانی را دنبال می‌کند. 

وی افزود: ملایی درباره نقاط مشترک دو فیلم «کوپال» و «گورکن» گفته است: «گورکن» و «کوپال» هر دو در یک باشگاه فکری هستند و جهان هر دو فیلم شبیه به هم هستند ولی دنیای داستان هر کدام، متفاوت است. به گفته او «گورکن» بر خلاف «کوپال» تک لوکیشن و تک بازیگر نیست و در ظاهر قصه زمینی‌تر و آدم‌های آشناتری دارد ولی در بطن داستان همان جنون و شیدایی «کوپال» موج می‌زند.

ملایی درباره هدف از ساختن فیلم سینمایی «گورکن» را ذائقه مخاطب امروز سینما دانست و خاطرنشان کرد: این را بگویم که اگر فیلم گورکن را به نوعی پربازیگرتر می‌سازم دلیل بر فاصله گرفتن از فضای ذهنی من در فیلم «کوپال» نیست، اتفاقاً قرار بود گورکن قبل از کوپال ساخته شود منتها در آن زمان شرایط تولید فراهم نشد و من کوپال را هم با هزینه شخصی ساختم، می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که ساخت فیلمی همچون گورکن به خاطر جذب گیشه نبوده و نیست.