ذهنیت های منفی زوجین نسبت به یکدیگر از دلایل اصلی طلاق در شهرستان قروه می باشد

به نقل از سراب خبر حسین رسولی در جلسه بررسی آسیب های اجتماعی که پیش از ظهر امروز و با حضور مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان در فرمانداری شهرستان قروه برگزار شد اظهار داشت: ما در شهرستان قروه و در زمینه مداخله در بحران در سازمان بهزیستی برنامه های ویژه مشاوره برای مراجعین طلاق داریم.

وی با بیان اینکه طلاق به عنوان یک پدیده اجتماعی زمینه ایجاد آسیب های اجتماعی را به وجود می اورد افزود:در سال 93 در شهرستان قروه 2 هزار و 311 مورد ازدواج رقم خورده است که از این تعداد  478 مورد منجر به طلاق شده است که نشان دهنده آمار 21 درصدی طلاق در سال 93 می باشد.

رییس اداره بهزیستی شهرستان قروه خاطر نشان کرد: در سال 94 نیز تعداد هزار و 999 مورد ازدواج در سطح شهرستان رقم خورده است که از این میزان نیز 426 مورد منجر به طلاق شده است که همان امار 21 درصدی را دوباره تکرار نموده است.

رسولی با بیان اینکه در سه ماهه نخست سال 95 نیز 601 مورد ازدواج به ثبت رسیده است افزود:از این تعداد تاکنون 92 مورد طلاق که نشان دهنده امار 15 درصدی طلاق از ابتدای سال جاری تاکنون می باشد.

به گفته رسولی آمار طلاق در سال گذشته با وجود 649 مورد ازدواج 111 مورد بوده است.

این مسئول با بیان اینکه در طول سال های اخیر با کاهش آمار ازدواج نیز روبرو بوده ایم افزود: ما در این مدت با کاهش آمار ازدواج مواجه شده ایم به گونه ای که در سال 94 آمار ازدواج با کاهش 13.9 درصدی نسبت به سال 93 مواجه بوده ایم. 

وی ادامه داد: آمار ازدواج در سه ماهه نخست سال جاری نیز نسبت به میزان مشابه در سال گذشته 7.40 درصد کاهش داشته است.

رسولی با اشاره به آمار مراجعه کنندگان به بهزیستی جهت مشاوره پیش از طلاق تصریح کرد: ما در سال 94 و در مرکز مداخله در مراجعات طلاق 229 مورد ارجاعی از دادگستری داشتیم که از این تعداد 178 مرد بین 20 تا 30 سال سن داشته اندو بیشترین آمار خانم ها زیر 28 سال بوده است.

به گفته رسولی 69 درصد از افراد بعد از ازدواج برای طلاق مراجعه کرده اند و 31 درصد نیز قبل ازدواج و در دوران عقد جهت طلاق مراجعه نموده اند.

رییس بهزیستی قروه خاطر نشان کرد: کودکان بی سرپرست ماحصل متارکه والدین می باشند که می توان گفت بزرگترین قربانیان طلاق والدین هستند.

وی بیان داشت : از 229 مورد پرونده مراجعه شده 171 پرونده مربوط به افرادی بوده است که مدت زمان زندگی مشترک آنها کمتر از 5 سال بوده است و بر این اساس 74 درصد از پرونده ها را شامل می شود.

رسولی ادامه داد: از این میزان تنها 26 مورد منجر به سازش شده است که اصلا قابل قبول نمی باشد.

رییس بهزیستی قروه با بیان اینکه بیشترین شکایتی که زوجین از یکدیگر داشته اند ذهنیت های منفی زوجین نسبت به یکدیگر بوده است افزود: مشکلات شخصیتی زوجین ،عزت نفس پایین در بین زوجین، ضعف در مهارتهای ارتباطاتی، ضعف باورها و اعتقادات مذهبی و اعتیاد از مهمترین دلایل طلاق بوده اند.

به گفته رسولی اعتیاد بیشترین دلایل زوجین برای جدایی بوده است، بیکاری در پرونده ها 7.4 درصد، دخالت اطرافیان در زندگی زوجین و خیانت که یکی از مقوله ها بوده که 7.86 درصد از مراجعات بر این اساس بوده که در سال های اخیر افزایش یافته است.