قندیل های ناامیدی در باغ ها می روید

استان کرمان سالانه میلیون ها تن انواع محصولات کشاورزی را تولید و روانه بازار می کند گسترده محصولات کشاورزی در کرمان موجب شده دو اداره کل کشاورزی امور مربوط به کشاورزان را در قالب اداره کل جهاد کشاورزی شمال و همچنین اداره کل جنوب کرمان پیگیری کنند.

کرمان در حالی ۵ میلیون تن محصولات جالیزی و خارج از فصل در جنوب استان تولید می کند که در زمینه تولید پسته، خرما و گردو نیز دارای بیشترین سطح زیر کشت در کشور است اما اگر نگاهی به صنعت کشاورزی در کرمان بیندازیم می بینیم هر سال میلیارد ها تومان خسارات تنها به دلیل سرمازدگی در کرمان روی می دهد.

چندی قبل بود که سرمازدگی بلایی به سر باغ های گردو در کرمان آورد که در شهرستانهای بافت و رابر که دومین قطب تولید گردو کشور محسوب می شوند درختان به خواب طولانی فرو رفتند و در حالیکه در بهار و تابستان سایر استان ها درختان گردو سر سبز بودند اما درختان در کرمان هنوز خشک و بی برگ مانده بودند.

چندی قبل بود که سرمازدگی بلایی به سر باغ های گردو در کرمان آورد که در شهرستانهای بافت و رابر که دومین قطب تولید گردو کشور محسوب می شوند درختان به خواب طولانی فرو رفتند

اما فقط گردوکاران کرمانی نیستند که بر اثر سرما خاکستر نشین شده اند بلکه باغداران پسته کار در کرمان نیز طعم تلخ سرمای زودرس را بارها چشیده اند و میلیون ها دلار نیز از این طریق به کشاورزی کرمان ضربه وارد شده است.

هر سال این روند تکرار می شود و در سال جاری نیز با شروع فصل سرما یک بار دیگر مخاطرات سرما در کرمان جدی تر شده است.

اما این مخاطرات این بار در شمال کرمان کمتر نمود پیدا می کند و بیشترین خسارات به کشاورزی جنوب کرمان وارد می شود.

محمد قاسمی، کارشناس کشاورزی جنوب کرمان در گفتگو با مهر در این خصوص می گوید:سرمازدگی خیلی زود سراغ کشاورزان جنوب کرمان آمده است و سیب زمینی کاران کرمان اولین اخطارها را در این خصوص دریافت کرده اند.

وی گفت: جنوب کرمان همزمان با سایر نقاط کشور که در سرمای شدید فرو می روند اما هوایی بهاری پیدا می کند و کشت محصولات خارج از فصل به صورت گسترده در جنوب کرمان آغاز می شود.

قاسمی افزود: در حالیکه در این فصل امکان تولید محصولات کشاورزی جالیزی در کشور مهیا نیست اما در مزارع کرمان انواع محصولات جالیزی تولید و وارد بازار مصرف استانهایی می شود که با برف و باران شدید مواجه هستند.

اقلیم بهاری زمستان جنوب کرمان

وی ادامه داد: نباید یادمان برود تا ده سال قبل مجبور بودیم پیاز و سیب زمینی را از پاکستان برای مصرف داخلی وارد کنیم که اکثرا محصول درجه چندم و با قیمت بسیار بالا وارد کشور می شد اما حالا نیاز بازار از مزارع استان هایی مانند کرمان تامین می شود.

وی افزود: از سوی دیگر بسیاری از محصولات دیگر نیز به صورت گلخانه ای در کرمان کشت می شود زیرا در جنوب کرمان شرایط اقلیمی آب و هوایی برای کشت انواع محصولات مساعد است.

این کارشناس کشاورزی می گوید: در برخی از مناطق جنوب کرمان هرگز برف نباریده است و در زمستان هوا بهاره می شود در واقع در جنوب کرمان تقریبا دو فصل زمستان و تابستان وجود دارد به همین دلیل امکان چندین کشت در استان وجود دارد.

در برخی از مناطق جنوب کرمان هرگز برف نباریده است و در زمستان هوا بهاره می شود در واقع در جنوب کرمان تقریبا دو فصل زمستان و تابستان وجود دارد

وی گفت: اما در برخی از فصول سال به یکباره دمای هوا کاهش می یابد و اکثرا به دلیل بیمه نبودن زمین های کشاورزی و آماده نبودن کشاورزان برای مقابله با سرما شاهد بروز خسارات سنگین هستیم.

در واقع در جنوب کرمان اکثر گلخانه های هیچ امکان گرمایشی ندارند و مردم خود را برای کاهش دما آماده نمی کنند اما سرما به یکباره این افراد را غافلگیر می کند و میلیاردها تومان خسارات وارد می کند.

از سوی دیگر به دلیل اینکه حتی برخی از افراد برای پوشش گلخانه ها هم تدابیر لازم را در نظر نمی گیرند خسارت ها تشدید می شود.

کشاورزان زمین های کشاورزی را بیمه کنند

بی اعتقادی کشاورزان به بیمه محصولات نیز به دلایل مختلف نیز در سال های اخیر زیاد شده و در نتیجه اکثر زمینهای کشاورزی نیز زیر پوشش بیمه نمی روند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان سرما را یکی از مخاطرات کشاورزی کرمان می داند و در گفتگو با مهر اظهارداشت: تنها در اولین مورد سرمازندگی کرمان در دو ماه ابتدایی سال جاری ۳۲ درصد از باغ های استان خسارات دید.

عباس سعیدی افزود: هر چند خسارت ها ۱۰۰ درصد نیست اما همیشه باغ ها دچار درصدی از خسارت می شوند که این موارد بیشتر شامل فصول بهار است اما در فصل جاری گلخانه داران در مخاطره قرار می گیرند.

وی افزود: از مجموع باغ های استان کرمان تنها حدود ۹۵ هزار هکتار بیمه هستند و سایر باغ های استان تحت پوشش بیمه نیستند.

وی گفت: تغییرات اقلیمی در استان کرمان به دلیل گستردگی استان هر ساله موجب بروز مشکلات فراوانی می شود.

وی با اشاره به تغییرات اقلیمی در استان کرمان گفت: طی دهه اخیر شاهد بروز تحولات متوالی و گاه غافلگیرانه آب و هوایی می شویم که موجب بروز مشکلاتی می شود به همین دلیل توصیه می کنیم کشاورزی برای جبران خسارت ها از بیمه استفاده کنند.

کارشناس کشاورزی اداره کل هواشناسی استان کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: در استان کرمان طبق مطالعاتی که انجام شده است شاهد تغییرات دمای هستیم و دمای هوا به تدریج رو به افزایش است در واقع روزهای گرم سال بیشتر می شود و متوسط دمای هوا نیز در حال افزایش است.

مریم سلاجقه افزود: این تغییرات اقلیمی موجب بروز تغییرات آب و هوایی و در نهایت گرمازدگی و یا سرمازدگی محصولات هستیم.

سلاجقه ادامه داد: مثلا در نخلستان ها شاهد پدیده خشکیدگی خوشه خرما و یا ریزش خرما به دلیل افزایش ناگهانی دما هستیم اما در فصول سرد هم شاهد خسارت های ناشی از سرما زدگی هستیم، کشاورزان به گرم شدن هوا عادت کرده اند اما به دلیل فعال شدن ناگهانی یک سامانه یکباره هوا سرد می شود و خسارت ها افزایش می یابد.

وی افزود: در چنین ایامی از کشاورزان می خواهیم با مشورت کارشناسان هواشناسی راهکارهای علمی را برای کاهش خسارات و جلوگیری از خسارتهای سرمای زدگی به کار گیرند.

به نظر می آید در کنار ضرورت آموزش به کشاورزان باید سطح پوشش بیمه های کشاورزی نیز افزایش یابد تا میزان خسارت ها کاهش یابد.