تهدیدهای کره شمالی و همکاری این سه کشور

 « لی جون ایل » مدیر کل امور هسته ای کره شمالی در وزارت امورخارجه کره جنوبی و « لین دبواز » و « نائوکی کوماگایی » به ترتیب نمایندگان آمریکا و ژاپن روز جمعه، جلسه دوم این کارگروه سه جانبه را برگزار کردند تا به تهدیدات حوزه سایبری پیونگ یانگ واکنش دهند.

این کارگروه ماه دسامبر سال گذشته میلادی(آذر-دی) به دنبال توافقنامه همکاری « یون سوک یول » رئیس جمهوری کره جنوبی، « جو بایدن » رئیس جمهوری آمریکا و « فومیو کیشیدا » نخست وزیر ژاپن در اجلاس کمپ دیوید راه اندازی شد.

به گفته این وزارتخانه، هر سه طرف نگرانی‌های خود را مبنی بر اینکه کارکنان فناوری اطلاعات کره شمالی با هویت‌هایی جعلی از شرکت‌های خارج از این کشور استخدام می‌شوند به اشتراک گذاشتند. همچنین آنها اعلام کردند که برای کمک به تامین بودجه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی و مشارکت در فعالیت‌های سایبری مخرب کسب درآمد می‌کنند، گفت وگو کرده اند.

این وزارتخانه گفت آن‌ها برای جلوگیری از تهدیدات سایبری کره شمالی درباره راه‌های مختلف تقویت همکاری‌ها شامل افزایش همکاری با شرکت‌های خصوصی، تعامل با کشورهایی که کارکنان فناوری اطلاعات کره شمالی در آن‌ها فعال هستند و نیز تقویت ظرفیت امنیت سایبری بین‌المللی، مذاکره کردند.

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی آبان ماه اعلام کرد که سئول، توکیو و واشنگتن توافق کرده اند گروه مشاوره سایبری بلند پایه ای تشکیل دهند تا چاره ای برای جلوگیری از اقدامات سایبری کره شمالی و پیشرفت برنامه های موشکی و هسته ای این کشور بیاندیشند.

تهدیدهای کره شمالی و همکاری این سه کشور

این تصمیم در نشست سه جانبه ای با حضور این « سونگ هوان » معاون مشاور امنیت ملی، « آنه نوبرگر » معاون مشاور امنیت ملی سایبری و تکنولوژی های نوین و « کیایچی ایچیکاوا » معاون رئیس شورای امنیت ملی ژاپن روز ۳۱ اکتبر(۹ آبان) در واشنگتن اتخاذ شد.

هدف این گروه مشاوره ای جدید که هر سه ماه یک بار دیدار دارند، گفته می شود که تدبیر اندیشی برای جلوگیری از جرایم سایبری کره شمالی و افزایش توانمندی مشترک این سه کشور در مقابله با تهدیدات سایبری جهانی است.