تعطیلی اسکله و چالش اقتصادی در بندر کیاشهر

این بخش در 17‌ کیلومتری شهرستان آستانه‌اشرفیه قرار دارد و ظرفیت بالایی در زمینه صیادی دارد، به طوری که در فصل صید بازار ماهی آن پررونق است.

سالانه سواحل زیبای بندرکیاشهر میزبان گردشگران زیادی بوده، اما همچنان از ظرفیت اسکله آن بهره‌ای گرفته نمی‌شود و به همین دلیل بخش کیاشهر در بعد اقتصادی و اشتغال رونق خود را از دست داده است.

تعطیلی 10 ساله اسکله بندرکیاشهر

رئیس شورای اسلامی بخش بندرکیاشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه سالانه سواحل این بندر میزبان گردشگران زیادی است، اظهار کرد: از ظرفیت اسکله بندرکیاشهر بهره گرفته نمی‌شود.

فرخ بدیع‌زاده با بیان اینکه بخش کیاشهر در بعد اقتصادی و اشتغال رونق خود را از دست داده است، افزود: وضعیت نامناسب اسکله بندرکیاشهر بزرگ‌ترین معضل آن است.

وی با اشاره به اینکه میلیاردها تومان بودجه بیت‌المال صرف اسکله بندرکیاشهر شده است، تصریح کرد: این اسکله در کنار سفیدرود واقع شده و رسوبات زیادی دارد.

این مسئول ادامه داد: حجم زیاد رسوبات رودخانه سفیدرود دهانه اسکله را پر کرده و به همین دلیل از 10 سال پیش اسکله بندر کیاشهر تعطیل شده است.

بدیع‌زاده، بخش بندر کیاشهر را دارای پنج فروند شناور کیلکاگیر عنوان کرد و گفت: این شناورها مجبور شدند در اسکله بندر انزلی تردد کنند و اگر دهانه اسکله باز شود می‌توان فعالیت آن را آغاز کرد.

وی با تصریح بر اینکه سازمان محیط زیست مخالف بازگشایی دهانه اسکله است، افزود: اگر محیط زیست مخالف وجود اسکله است، چرا از ابتدا با ساخت آن موافقت کرده و اجازه دادند در این منطقه بنا شود.

استقرار شناورهای بندرکیاشهر در بندرانزلی/ وضعیت نامناسب صیادان بندرکیاشهری

این مسئول اضافه کرد: شناورهای بندرکیاشهر در بندر انزلی مستقر شده‌اند و اگر اسکله مذکور باز شود و شناورها دوباره به بندر کیاشهر بیایند، حدود 40 یا 50 نفر از جوانان منطقه به طور مستقیم در این شناورها مشغول به‌کار می‌شوند.

وی فعالیت اسکله بندرکیاشهر را موجب رونق اقتصادی منطقه و شهرستان آستانه‌اشرفیه دانست و تصریح کرد: به دلیل بسته بودن اسکله، رونق اقتصادی شهر بندرکیاشهر نیز دچار چالش شده است.

بدیع‌زاده با اشاره به اینکه شغل مردم بندر کیاشهر کشاورزی و صیادی است، خاطرنشان کرد: پره‌های زیاد صید ماهیان استخوانی در دریای خزر در بندرکیاشهر در حال فعالیت هستند که همه آنها مجوز دارند.

وی گفت: اخیراً دولت تصمیم گرفته پره‌های صیادی را جمع‌آوری، خریداری و کم کند زیرا نسل ماهیان غضروفی از بین‌رفته و نسل ماهیان استخوانی نیز روبه نابودی است بنابراین باید برای منابع آبزیان دریای خزر فکر اساسی شود.

رئیس شورای اسلامی بخش بندرکیاشهر بازبینی ماهیت و کارکرد پره‌های صیادی را مهم دانست و متذکر شد: با بازبینی پره‌های صیادی، صیادان مجوزدار می‌توانند با برنامه بهتری به دریا بروند و کار صیادی را انجام دهند.

برنج کشاورز بندر کیاشهری در دست‌‌های دلالان

وی معضل دیگر بندرکیاشهر را در بخش کشاورزی بیان کرد و افزود: کشاورزان بندر کیاشهر از نظر مالی در شرایط خوبی نیستند و اغلب آنها هر سال برنج‌های خود را در اوایل برداشت ارزان به فروش می‌رسانند و برنج به دست دلال می‌افتد و این دلال‌ها هستند که برنج‌ها را بسیار گران به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند.

بدیع‌زاده با تأکید بر ضرورت رسیدگی مسئولان به کشاورزان برنج‌کار، تصریح کرد: کمک به کشاورز باید به گونه‌ای باشد که مجبور نشود حاصل دسترنج خود را با قیمت ارزان به دلالان بفروشد.

وی خرید تضمینی مناسب محصول برنج را یکی از راهکارهای کمک موثر به کشاورزان برنج‌کار دانست و یادآور شد: سود اصلی خرید برنج کشاورزان را دلالان می‌برند.

این مسئول آسفالت جاده‌های روستایی را از دیگر مشکلات بندرکیاشهر عنوان کرد و متذکر شد: سال گذشته بسیاری از روستا‌های ما آسفالت و گازرسانی شد و تنها چهار یا پنج روستا باقی مانده که باید از نعمت گاز بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه برخی از مشکلات زیربنایی به نماینده شهرستان در مجلس انعکاس داده شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم امسال با همت مسئولان مشکلات آبرسانی به مزارع برنج و آب شرب برطرف شود.

بدیع‌زاده یکی از مهم‌ترین خواسته مردم بندر کیاشهر را شهرستان شدن این بخش ذکر کرد و یادآور شد: نماینده شهرستان آستانه‌اشرفیه در مجلس شورای اسلامی و استاندار گیلان از فرزندان این بخش هستند و به ما قول داده‌اند شهرستان شدن بندرکیاشهر در چهار سال آینده یعنی تا سال 99 انجام شود که امیدواریم این امر محقق شود.