پشت پرده افزایش قیمت سیب زمینی/ دلال ها مقصرند یا دولت؟

 اخبار اقتصادی- سیب زمینی جزو محصولات کشاورزی است که تمام خانوارها به آن نیاز دارند و مصرف زیادی در تهیه غذای ایرانی ها دارد، حالا بعد از گرانی چندی پیش پیاز که تب آن فروکش کرد، نوبت به سیب زمینی رسیده که گران شود.

به گزارش افکارنیوز، عباسی عضو هیات رئیسه مجلس در خصوص دلایل گرانی سیب زمینی می گوید: در بحث تولید، حلقه متصل بین تولید و عرضه از بین رفته است و محصول از باغ و مزرعه تا بازار به دست دلال و واسطه گر ها می افتد از این رو محصول با قیمتی فروخته می شود که هم کشاورز از آن بهره ای نمی برد و هم مصرف کننده از آن ناراضی است.

وی با بیان اینکه تعیین قیمت محصولات کشاورزی از سوی دستگاه های نظارتی انجام نمی شود، اظهار داشت: قیمت های تعیین شده برای محصولات کشاورزی نشان از ضعف دستگاه های نظارتی دارد، در چرخه تولید، از تولید تا مصرف هماهنگی وجود ندارد و هر نهاد و ارکانی مانند جزایر جدا افتاده رفتار می کنند.

سودجویی دلالان از کشاورزان

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: در چرخه تولید انسجام وجود ندارد و انتظار می رود که دولت با سیاست گذاری جدید حلقه این زنجیر را متصل کند و اجازه ندهد سودجویان تولید کشاورز را تا 5 برابر قیمت تمام شده به فروش برساند که حتی یک ریال آن به جیب کشاورز نمی رود.

وی بیان داشت: افزایش بی رویه قیمت کالاها و اقلامی که مصرف عمده مردم است باعث نارضایتی آنها می شود، تنها را تقویت نظارت بر قیمت گذاری است که این کار از جمله وظایف وزارت جهادکشاورزی است.

عباسی با اشاره به زنجیره تولید، گفت: بی توجهی به زنجیره تولید باعث شده است که حلقه واسط بین تولید و عرضه از بین برود و هر کس که به قدرتی متصل است از این خلاء سو استفاده کند و با رانت و دلالی تاثیری بر قیمت ها بگذارد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، اظهار داشت: در شرایط بحرانی اقتصاد، انتظار می رود نظارت و دقت دولت بر قیمت گذاری و عرضه محصولات کشاورزی و باغات افزایش یابد تا هم از کشاورز حمایت و هم رضایت مصرف کننده جلب شود.

همچنین قربانی دیگر نماینده مجلس نیز در خصوص پشت پرده گرانی سیب زمینی معتقد است که پیش از این نیز شاهد افزایش قیمت سیب زمینی بوده ایم که دولت علت این افزایش را صادرات این محصول عنوان کرد و به محض مدیریت صادرات کاهش قیمت سیب زمینی رقم خورد.

دولت باید پاسخگو باشد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: افزایش مجدد این کالا هنوز مشخص نیست واگر افزایش صادرات باعث افزایش قیمت آن شده است، باید دولت پاسخگو باشد چرا که انتظار می رفت در صورتی تاثیر منفی صادرات بر قیمت کالا، صادرات آن متوقف شود.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم و گرمه در مجلس دهم شورای اسلامی با انتقاد از نوسان قیمت کالاهای ضروری و مواد غذایی، بیان داشت: اولویت دولت باید تامین نیاز داخلی و اساسی مردم باشد و در صورتی که بیش از نیاز داخل کالایی تولید شد آن را به خارج از کشور صادر کند، از این رو در افزایش قیمت سیب زمینی وزارت جهادکشاورزی و وزات صنعت، معدن و تجارت مسئول هستند و باید پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه به این دو وزارتخانه تذکر جدی داده می شود، عنوان کرد: موضوع گرانی مواد خوراکی و کالاهای اساسی از مسائلی است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد، با شروع کار مجلس علت افزایش قیمت سیب زمینی را پیگیری می کنیم.

قربانی تاکید کرد: در شرایطی که نوسان قیمت محصولات خوراکی و کالاهای اساسی به مردم فشار وارد می کند باید سیاست جلوگیری موقت صادرات در دستور کار دولت قرار گیرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: دولت باید رویه ای را در پیش بگیرد که قیمت کالاهای اساسی با تصمیمات مقطعی دست خوش تغییر نشود چرا که مردم به اندازه کافی زیر فشار گرانی و تورم کمر خم کرده اند.

به نظر می رسد دستگاههای نظارتی باید جدی تر بر موضوعات اینچنی ورود کنند و نگذارند دلال ها در قیمت میدان داری کنند زیرا گرانی اقلامی همچون سیب زمینی باعث دشواری زندگی معیشتی مردم به ویژه قشر مستضعف می شود و از سوی دیگر دولت نیز حق ندارد با توجه به نیاز داخلی سیب زمینی را صادر کند .