پشت پرده اصرار دولت برای حذف 4 صفر از پول ملی/ حذف صفها از پول توجیه اقتصادی دارد؟

اخبار اقتصادی- حذف 4 صفر از پول ملی توسط هیات دولت به تصویب رسیده و حالا دولت قصد دارد با فوریت آن رلا به مجلس بفرستد تا بتواند آن را پس از تصویب اجرایی کند.

به گزارش افکارنیوز؛ یکی از سوالاتی که مطرح می شود این است که حذف 4 صفر از پول ملی در شرایطی که اقتصاد کشور با مشکلات زیادی رو برو است چه تاثیری بر اقتصاد می گذارد؟ آیا حذف کردن 4 صفر می تواند به اقتصاد کمک کند؟

به اعتقاد بسیایر از کارشناسان حذف 4 صفر از پول ملی در صورتی می تواند راهگشا باشد که با تغییرات اساسی و بنیادی در اقتصاد کشور همراه شود اما متاسفانه در این سالها علیرغم تاکیدات رهبری معظم انقلاب مبنی بر اجرا شدن اقتصاد مقاومتی ، عزمی از سوی دولت در این خصوص دیده نمی شود و مطمئنا بهترین راهکار برای حل مشکلات اقتصادی کشور و مردم نسخه اقتصاد مقاومتی است.

نکته مهم در این خصوص این است که در حال حاضر اسکناس های چاپ شده بسیاری در دست مردم است که باید این اسکناس ها جمع و سپس اسکناس هایی با 4 صفر حذف شده توزیع شود که این موضوع برای کشور هزینه بر است.

هر چند به نظر می رسد دولت با حذف 4 صفر به دنبال ایجاد جو روانی برای بهبود وضعیت پولی کشور است اما در حالی که تورم بالایی وجود دارد این موضوع راهکار مناسبی به نظر نمی رسد.

مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مجلس با بیان اینکه 4 صفر اضافی با ایجاد فضای روانی نادرست پول مردم را درشت‌تر می‌کند درحالی که ارزش پول عملا کاهش پیدا کرده است گفت: اگرچه بسیاری از کشورها همچون ترکیه اقدامی مشابه را انجام داده و در اصل آن ایرادی وارد نیست اما فوریت مطالبه حذف 4 صفر پول ملی از مجلس در این مقطع زمانی توسط دولت مورد سوال و بحث صاحب‌نظران و کارشناسان است.

وی افزود: کشور اکنون به لحاظ اقتصادی شرایط مناسبی ندارد و این سوال مطرح است که حذف 4 صفر از پول ملی به تعدیل فضای روانی نامطلوب اقتصادی کمک می‌کند یا آن را تشدید خواهد کرد؟

باید دید حذف 4صفر از پول ملی آسیب روانی برای اقتصاد کشور و در سطح جامعه به دنبال دارد یا تاثیر مثبت، درواقع دولت باید پیش‌بینی‌های لازم و علمی را دراین خصوص کند تا پس از اجرای طرح، کشور دچار التهاب یا بحران جدید نشود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکنون تحریم‎ها به سمت بلااثر شدن می‌‎روند لذا باید دید حذف 4صفر از پول ملی آسیب روانی برای اقتصاد کشور و در سطح جامعه به دنبال دارد یا تاثیر مثبت، اظهار کرد: درواقع دولت باید پیش‌بینی‌های لازم و علمی را دراین خصوص کند تا پس از اجرای طرح، کشور دچار التهاب یا بحران جدید نشود.

از سوی دیگر حسین صمصامی سرپرست اسبق وزارت اقتصاد و امور دارایی نیز دراین‌باره ضمن اشاره به حذف چهار صفر از پول ملی میگوید:‌ با حذف صفر هیچ اتفاقی در اقتصاد کشور رخ نمی‌دهد زیرا این کار فقط امری حسابداری محسوب می‌شود. ضمن اینکه برای جایگزینی اسکناس‌های موجود با اسکناس‌های جدید، هزینه زیادی صرف می‌شود که به جامعه تحمیل خواهد شد.

وی حذف صفر از پول ملی را کار باطلی می‌داند و تأکید می‌کند: با توجه به وجود ابزارهای الکترونیکی پرداخت و کارت‌های اعتباری این کار هیچ کمکی به اقتصاد نمی‌کند. اگر هیئت دولت وقت خود را به‌جای صرف در مسائل پوچ این‌چنینی به مهار تورم، کاهش نرخ ارز و افزایش ارزش پول ملی، کاهش قیمت مسکن، توزیع متعادل درآمد و اصلاح سیستم بانکی که باعث ایجاد شکاف طبقاتی و تورم در جامعه شده، اختصاص می‌داد امروز وضعیت کشور به‌مراتب بهتر از وضعیت فعلی بود.