وزیر نفت: تحریم عامل عقب افتادن صنعت نفت ایران است

بیژن زنگنه وزیر نفت در پنجمین کنگره نفت و نیرو با اشاره به اینکه ایران را می توان همچنان جز کشورهایی دانست که ظرفیت فوق العاده ای برای توسعه در حوزه نفت و گاز دارد، گفت: صنعت نفت می تواند موتور محرک اقتصاد و پیشران توسعه باشد. چرا که فعال بودن این صنعت می تواند سایر بخش های اقتصادی از جمله بخش برق، ریخته گری، دریایی و غیره را نیز فعال کرده و توسعه دهد.

اخبار اقتصادی-وی افزود: در سال ۸۳ چشم اندازی ۲۰ ساله برای صنعت نفت تهیه شد که اهداف مطرح شده در آن عملیاتی و قابل دسترس است و اکنون با روزآمد کردن آن می توان از این اهداف استفاده و آنها را در بخش های مختلف صنعت به کار گرفت.

زنگنه، آینده فضای کسب و کار کشور با استفاده از توانمندی ها و پتانسیل بخش خصوصی را از اهداف مهم کنگره نفت  و نیرو عنوان کرد و اظهار داشت: شرایط ایران به نحوی است که هر چند سال یک بار ضربه کشنده ای به صنعت نفت وارد می شود که تحریم های اقتصادی را می توان یکی از آنها دانست که اعمال آن موجب عقب ماندن صنعت نفت ایران از فضا و جایگاه بین المللی می شود هرچند که ما در این زمینه مقاومت می کنیم.

به گفته وزیر نفت از جمله شناخته شده ترین فعالیت های بخش خصوصی که ثمره آن را در صنعت نفت دیده ایم می توان به فعالیت پیمانکاری، سرمایه گذاری مستقیم بخش خصوصی در صنعت نفت، ساخت تجهیزات بومی، بهینه سازی مصرف انرژی، پا گرفتن شرکت های e&p و فعال شدن بخش بازرگانی در صنعت نفت دانست.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد توانمندی در ساختار مدیریتی مناسب و همچنین توانایی فناوری و تولید سرمایه کافی، لازمه حضور بخش خصوصی در صنعت نفت هستند که نیاز آنها نیز محسوب می شود.