آمریکا سامانه پاتریوت را به هند پیشنهاد داد

 پس از رد پیشنهاد واشنگتن از سوی آنکارا مبنی بر خرید سامانه دفاع موشکی پاتریوت آمریکا به جای سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه، این بار هندی‌ها هدف پیشنهادات قرار گرفتند.

بنا به گزارش روزنامه «هندوستان تایمز»، واشنگتن به دهلی نو پیشنهاد داده است از پدافند هوایی تاد و همچنین از قابلیت‌های پیشرفته سامانه دفاع موشکی پاتریوت به جای سامانه اس-۴۰۰ روسیه استفاده کند. دهلی نو در ماه اکتبر سال گذشته میلادی قراردادی به ارزش ۵ میلیارد و ۴۳۰ میلیون دلار برای خرید این سامانه با روسیه امضا کرد. انتظار می‌رود زمان تحویل این سامانه بین اکتبر ۲۰۲۰ تا آوریل ۲۰۲۳ باشد.

واشنگتن پیش از این تهدید کرده بود چنانچه هند سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه را خریداری کند موجی از تحریم‌ها را به سوی دهلی نو بازخواهند گرداند؛ اما به نظر می‌رسد آمریکا در هفته‌های اخیر از این موضع عقب نشینی کرده است. این عقب‌نشینی پس از آن صورت می‌گیرد که یک مقام رسمی وزارت دفاع آمریکا در ماه مارس اعلام کرد این کشور در حال کار کردن بر روی گزینه «انتخاب جایگزین» در مورد هند است.

هند اولین کشوری نیست که به دنبال خرید اس-۴۰۰ است. حرکتی مشابه از سوی ترکیه منجر به اختلاف طولانی مدت میان واشنگتن و آنکارا شده است. در حال حاضر، بیش از یک سال است که واشنگتن تلاش می‌کند متحد خود در ناتو (ترکیه) را متقاعد کند که قرارداد خرید سامانه اس-۴۰۰ به مبلغ دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار با روسیه را متوقف کند و تهدید کرده است که تحویل جت‌های جنگنده اف-۳۵ به آنکارا را متوقف خواهد کرد. آمریکا مدعی است ترکیب سیستم سامانه اس-۴۰۰ روسی با سیستم دفاع هوایی گسترده‌تر ناتو، امنیت جت‌های پیشرفته این اتحاد نظامی را به خطر می‌اندازد.