ارتش در سال اول جنگ نقش محوری داشت

 امیر سرلشکر حسین حسنی سعدی جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص) در مراسم افتتاح نمایشگاه بین‌المللی کتاب صلح و دفاع که امروز دوشنبه در دانشگاه ستاد و فرماندهی ارتش برگزار شد، اظهار کرد: حدود ۲۰ ماه بین پیروزی انقلاب تا شروع جنگ تحمیلی زمان گذشت که کمتر به آن پرداخته شد.

اخبار سیاسی- جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص) با بیان این که از هزاران نفر از ارتش اخراج شده بودند، ادامه داد: روز ۲۳ بهمن ۵۷ ستاد ارتش از بین رفته بود و نظمی وجود نداشت.

او ادامه داد: یک هفته از پیروزی انقلاب گذشته بود که ضد انقلاب به سمت پادگان مهاباد رفت و تمام تجهیزات پادگان را غارت کرد؛ نکته جالب این بود که در همان زمان شورای انقلاب تصمیماتی برای ارتش گرفت، اما با فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر بازگشت ارتش به پادگان همه چیز تغییر کرد.

حسنی سعدی با بیان این که ضد انقلاب بعد از پادگان مهاباد قصد تصرف پادگان سنندج را داشت، تصریح کرد: برخی‌ها در همین زمان بحث انحلال ارتش مطرح کردند که موضوع خدمت امام راحل (ره) گفته شد و ایشان فرمان تاریخی را در تاریخ ۲۹ فروردین صادر فرمودند.

جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص) ادامه داد: شهیدان چمران و فلاحی در داستان پاوه به منطقه رفتند و جلوی ضد انقلاب را گرفتند؛ ضد انقلاب سه بار به پادگان مهاباد حمله کرد.

او درباره شهدای ارتش در که در طول آن ۲۰ ماه تقدیم انقلاب شد، بیان کرد: تعداد نفراتی که از نیروی زمینی ارتش در کردستان شهید شدند حدود ۵۲۹ نفر بودند که ۳۰۰ نفر آنها افسر و فرمانده بودند و حدود ۹۰۰ نفر جانباز شدند، نیروی هوایی هم در طول این ۲۰ ماه حدود ۹۰ نفر شهید و جانباز داده است.

حسنی سعدی با بیان این که روزهای سخت ارتش گذشت و باید در تاریخ ثبت شود، گفت: وضعیتی که در این ۲۰ ماه بر ارتش گذشت غیر قابل باور است و آن چیزی که باعث شکل گیری دوباره ارتش شد نظم درونی بود؛ ارتش زمان طاغوت پس از سال ۵۷ از انقلاب دفاع کرد، ارتشی ها تلاش کردند تا امنیت برقرار شود.

جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص) افزود: در پایان عمر رژیم طاغوت ما همواره در مرزها با عراق درگیری داشتیم تا این که در نشست اوپک که در الجزایر برگزار شد صلح بین ایران و عراق برقرار شد، اما صدام بعد از مدتی از این موضوع پشیمان شد.

او تاکید کرد: کودتای نقاب برای از بین بردن ارتش طراحی شده بود و نیروی هوایی و زمینی ضربه خورد، در همین زمان صدام با ۱۲ لشکر خود را مجهز کرده بود تا خوزستان را تصرف کند، در همین موقعیت دو سوم نیروی زمینی در کردستان درگیر بود و با این موضوع جنگ آغاز شد.

حسنی سعدی ادامه داد: وقتی عراق یورش زمینی را آغاز کرد، ارتش غافل‌گیر نشد و وقتی ما گزارش این موضوع را به بنی صدر دادیم گفت که ارتش بزرگنمایی می کند.

جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص) با بیان اینکه عراق اطلاعات کاملی از ایران داشت، گفت: عراق تمام مسیرهایی که ایران می‌توانست به سمت بغداد حمله کند را با چند لشکر‌ بست و تمام تمرکز خود را روی محور جنوب گذشت، در همین اوضاع برخی ها می گفتند که چرا ارتش در نقطه صفر مرزی جلوی ارتش بعث را نگرفت که در جواب باید گفت که ارتش در آن زمان سازمان یافته نبود که بخواهد چنین کاری کند، اما پس از مدت کوتاهی شکل گرفت.

او با بیان این که ارتش بعث قصد داشت ۲۴ ساعته خرمشهر را تصرف کند، اما ارتش و سپاه و نیروهای مردمی در مقابل آنها ایستادند، افزود: دانشجویان دانشگاه افسری در روز دوم جنگ به سمت جنوب رفتند و زمانی که اعلام شد خرمشهر در حال سقوط است به شهر رفته و در کنار سپاه و نیروهای مردمی تصور ۲۴ ساعته عراق را با ۳۴ روز مقاومت نابود کردند.

حسنی سعدی درباره رشادت‌های نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس گفت: نیروی هوایی در زمان جنگ اقدامات فراوان و مهمی را انجام داد.

جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص) افزود: هوانیروز هم پیش از جنگ در موضوع کردستان و هم در طول جنگ اقدامات فراوانی را انجام داد و اگر این نیرو نبود ممکن بود بحث کردستان به شکل دیگری رقم بخورد.

او تصریح کرد: در سال اول جنگ ارتش محور بود و دشمن را متوقف و سپس تثبیت و بعد آماده عقب راندن دشمن شد و در سال‌های بعد با انسجام نیروهای ارتشی و تشکیل سازمان های رزمی سپاه و انجام عملیات های مشترک دشمن شکست خورد.

حسنی سعدی در بخش پایانی سخنانش خاطر نشان کرد: این اقدامات ارتش بسیار مهم است و می‌توان به آنها پرداخت تا نسل امروز ارتش بداند که در آن روزهای سخت چه رخ داده است.