ضرورت ساماندهی کارکنان دولت / طرح ساماندهی کارکنان دولت در دست پارلمان

طرح ساماندهی کارمندان دولت چندی است در مجلس مطرح و قرار است که  بررسی شود.

به گزارش افکارنیوز، بر اساس آخرین اخبار به احتمال زیاد کلیات طرح ساماندهی کارکنان دولت تا پایان هفته جاری در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب خواهد شد.

اما قرار است در طرح ساماندهی کارکنان دولت چه اتفاقی بیفتد؟

اگر این طرح تصویب و اجرایی شود در واقع افرادی که در قالب قراردادهای موقت، پیمانکاری، حجمی و…. در دولت مشغول فعالیت هستند با تبدیل وضعیت مواجه می شوند.

آخرین وضعیت طرح ساماندهی کارمندان دولت

ولی اسماعیلی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره این طرح می گوید که در هفته‌های گذشته جلسات بررسی این طرح ادامه داشته است، به احتمال زیاد تا آخر این هفته این طرح در کمیسیون نهایی خواهد شد و از آن بعد با تصمیم مجلس در نوبت رسیدگی صحن مجلس قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر دویست پیشنهاد از سوی نمایندگان و دستگاه‌های مختلف برای ساماندهی افراد شاغل در بخش‌‎های مختلف دستگاه‌های دولتی ارائه شده است.

یکی از مشکلات بزرگ دولت در مواجه با کارمندان خود قراردادهای مختلف استخدامی است که وجود داشته و ضرورت دارد این موضوع به شکلی سریع ساماندهی شود.

مجلس در واقع قصد دارد که با تصویب طرح ساماندهی کارکنان دولت، به این تنوع استخدامی سروسامانی بدهد، ادامه این وضعیت هم برای کارکنان شاغل در دستگاه‌های دولتی تبعیض آمیز است و هم به صلاح خود دولت نیست.

اسماعیلی می گوید که یکی از مشکلات اصلی این است که خود دولت اشراف کافی بر ماجرا ندارد و برای همین تا به امروز با نمایندگان سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های مختلف دولتی، جلسات فراوانی داشتیم.

وی افزود: نویسندگان و امضا کنندگان این طرح، باور دارند که وقتی یک نفر به صورت مستمر کاری را برای یک دستگاه دولتی انجام می‌دهد، دلیلی ندارد تا از نظر استخدامی در ارتباط مستقیم با دستگاه محل خدمتش نباشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: یکی از مسائل این است که در صورت تصویب این طرح، تکلیف واسطه‌ها و پیمانکارانی که تا به امروز به این شیوه در بازار کار حضور داشتند، چه خواهد شد؟ قصد مجلس این است که از یکسو زمینه تبدیل وضعیت استخدامی حداکثری چنین کارکنانی را فراهم کند و در مقابل امکان حضور این واسطه ها و پیمانکاران را در بخش‌هایی که ماهیت کار متفاوتی دارند، فراهم کند.

عباس گودرزی نیز از دیگر نمایندگان مجلس با اشاره به طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت می گوید: این طرح شامل ماده واحده و چند تبصره است که ماده واحده این طرح به تصویب رسیده و تبصره ها در حال بررسی است که ماده واحده ناظر به آینده و چگونگی به کار گیری نیروها بعد از تصویب این طرح است اما تبصره ها به ساماندهی نیروهای موجود اشاره می کند.

وی افزود: در صورت تصویب و نهایی شدن این طرح، چیزی تحت عنوان نیروهای شرکتی در دستگاه ها نخواهیم داشت و ساماندهی به شکلی که واسطه ها حذف شوند در این بخش صورت می گیرد.

سلماندهی استخدام کارمندان دولت

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با اجرای این طرح، جذب نیرو ضابطه مند و عادلانه می شود و شرکت های واسطه در جذب نیروی انسانی نیز حذف می شوند ضمنا این طرح قطعا به نفع نظام اداری و استخدامی کشور است.

گودرزی بیان کرد: تبصره های این طرح با دقت در حال بررسی است و کمیسیون اجتماعی و مجلس یازدهم با همه توان، تلاش دارد تا این طرح را به سرانجام برساند.