220 هزار نفر در کشور مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند

 امیرعباس تقی‌پور در حاشیه بازدید از پروژه‌های تامین اجتماعی در آذربایجان شرقی (تبریز) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی 42 میلیون نفر بیمه شده دارد که 18 نوع خدمت درمانی و بیمه‌ای به آنها ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: خدمات تامین اجتماعی به بیمه شدگانش از قبل از ولادت تا بعد از مرگ نیز ادامه دارد و خانواده فرد بیمه شده بعد از فوت نیز در صورتی که ازدواج نکرده باشد مستمری دریافت می‌کند.

مشاور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی از سرمایه‌های بیمه شدگان تشکیل شده است، گفت: بودجه سازمان به نقد کشور متصل نیست بلکه توانسته باری از دوش دولت بردارد.

تقی‌پور بیان داشت: مسیر رفع فقر مطلق از جامعه از نظام رفاه وتامین اجتماعی می‌گذرد و حتی در چنین مواقعی که وضعیت اقتصادی مطلوب نیست نظام تامین اجتماعی است که می‌تواند کمک کند و بسیاری از ریسک‌ها را کاهش دهد.

وی افزود: در ارائه خدمات به بیمه شدگان تامین اجتماعی همواره کمی و کاستی‌هایی وجود دارد اما تلاش می‌کنیم خدمات بهتر و باکیفیت‌تری ارائه دهیم. ما شرمنده میزان پرداخت مستمر‌ی‌ها به بازنشستگان هستیم اما جهت‌گیری ما ارتقاء کیفیت و خدمات مطلوب‌تر است.

مشاور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: حذف دفترچه‌های بیمه از مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی یکی از اهداف سازمان تامین اجتماعی بود و بیمه شدگان بدون نیاز به دفترچه و به ارائه کد ملی می‌توانند خدمات لازم را در مراکز درمانی ملکی تامین اجتماعی دریافت کنند.

تقی‌پور یادآور شد:از سال 77 طرح IT سازمان تامین اجتماعی اجرایی شد و در 4 سال اخیر 20 برابر ارتقاء یافته است.

وی گفت: طرح بیمه اتباع خارجی و ایرانیان شاغل در خارج از کشور در سال‌های اخیر آغاز شده است و هر ایرانی ساکن خارج از کشور در صورت تمایل می‌تواند به کارگزاری‌های تامین اجتماعی مراجعه و درخواست خود را در سامانه ثبت کند.

مشاور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به امکان بیمه زنان خانه‌دار اظهار کرد: امیدواریم به زودی با کمپین اطلاع‌رسانی در این حوزه جامعه هدف را به طور گسترده‌ از مزایای تامین اجتماعی آگاه و مطلع کنند.

تقی‌پور بیان داشت: تامین اجتماعی طبق محاسبات بیمه‌ای در خصوص پرداخت مستمری بازنشستگی و سخت و زیان‌آور بودن مشاغل اقدام می‌کند و بعضی از موارد در سال‌های گذشته برخلاف تعهدات محاسبات بیمه‌ای به تامین اجتماعی تحمیل شده البته در 5 سال اخیر هیچ قانون بیمه‌ای بدون در نظر گرفتن بار مالی آن در مجلس به تصویب نرسیده است.

وی درباره میزان مقرری بیمه بیکاری نیز اظهار داشت: در حال حاضر 220 هزار نفر در کشور بیمه بیکاری دریافت می‌کنند که بار مالی 330 میلیارد تومانی به صورت ماهانه برای تامین اجتماعی داد.

مشاور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در سال 96 میزان مقرری بگیران بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی 213 هزار نفر بوده است.

در ادامه جعفر سمساری مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بیش از 53 درصد جمعیت استان تحت پوشش تامین اجتماعی هستند، گفت: 677 هزار بیمه شده اصلی و بیش از 2 میلیون نفر بیمه شده تبعی داریم. 167 هزار نفر مستمری‌بگیر در این استان تحت پوشش هستند که ماهانه 210 میلیارد تومان مستمری پرداخت می‌کنیم و 12 هزار و 200 مقرری‌بگیر بیمه بیکاری داریم که ماهانه 16 میلیارد تومان در این خصوص اختصاص می‌یابد.

وی گفت:‌در سطح استان آذربایجان شرقی 28 شعبه وجود دارد که بالغ بر 90 درصد لیست‌های حق بیمه به صورت غیرحضوری به شعب ارسال می‌شود و میز خدمت را با ساختار نوین در چند شعب اجرایی کردیم و بالغ بر 80 درصد خدمات ما به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود.

سمساری افزود: به زودی تمامی پرونده‌های بیمه شدگان اسکن و الکترونیکی می‌شود که این اقدام در راستای تسهیل ارائه خدمات به بیمه شدگان است.

مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی با بیان اینکه 190 میلیارد تومان بدهی معوق کارگاه‌ها به سازمان تامین اجتماعی است، بیان داشت:‌در قالب طرح بخشودگی جرائم کارفرمایان خوش حساب بالغ بر 60 میلیارد تومان بخشودگی جرائم داشتند و در 45 قسط مابقی بدهی نیز تقسیط شده است.

وی بیان داشت: بیش از 94 درصد وصولی‌های ما جاری است و 600 میلیارد تومان از کارگاه‌ها بدهی معوق داریم که تقسیط می‌شود.