جزئیات نحوه حمایت مردم از کودکان ایتام و محسنین

محمد هادی سیف، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، درباره اینکه «میزان صدقات امسال نسبت به سال گذشته چقدر رشد داشته است؟»،متذکر شد: با توجه به اینکه اواخر سال گذشته و امسال  یکی از رویکردهای ما این بود که صندوق‌های معابرمان را کاهش دهیم، حدود ۱۰ درصد این صنادیق را کاهش دادیم و در حال حاضر علاوه بر اینکه این رویکرد را داریم به دنبال ساماندهی نیز هستیم.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد استان تهران ادامه داد: ممکن است صندوق‌های ما زمانی در گذر اصلی عبور مردم بوده اما حالا مسیر عوض شده باشد که نیازمند حذف یا ساماندهی و انتقال دارد؛ ضمن اینکه سهم درآمد‌های الکترونیکی نیز افزایش داشته است.

سیف با بیان اینکه در مجموع در میزان صدقات رشد خوبی داشته‌ایم، افزود: حدود  ۴۳۳ هزار و ۱۷۴ مشترک داریم که نیروهای ما به آنها مراجعه می‌کنند و علاوه بر این صدقات، در مناسبت‌های مختلف نیز مشارکت دارند.

وی درباره «تعداد خیرانی که در طرح اکرام و محسنین مشارکت دارند»، ابراز داشت: در حال حاضر ۶۶ هزار و ۲۰۵ نفر حامی داریم که  تعداد زیادی از فرزندان  ایتام و محسنین را حضانت مالی می‌کنند که ۶۲۶۶ نفر فرزند یتیم و ۱۳ هزار و ۲۷۱ فرزند محسنین داریم که مورد حمایت مالی حامیان قرار دارند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد استان تهران بیان داشت: حامیان باید حداقل ماهانه ۵۰ هزار تومان  پرداخت کنند اما حامیانی هستند که بیش از این مقدار پرداخت می‌کنند؛ علاوه بر اینکه سایت امداد قابلیت انتخاب «یتیم» و «محسنین» را دارد و از طریق سامانه گویا ۷۳۵۵ نیز امکان ثبت نام  وجود دارد.

سیف  اضافه کرد: خیران و نیکوکاران علاوه بر آن می‌توانند با مراجعه مستقیم به دفاتر علاوه بر مشارکت در ایتام و محسنین در سایر امور هم مشارکت داشته باشند.

وی درباره «زمان وارد شدن کمک مالی مردم  به حساب کودکان ایتام و محسنین»، خاطرنشان کرد: حامیانی که در طرح اکرام و محسنین ثبت نام می‌کنند برای هر فرد  یک کد شناسه تعیین می‌شوند و کودکان  نیز شناسه‌ای دارند و پول واریزی بدون واسطه به حساب این کودکان وارد می‌شود؛ضمن اینکه ما رقم‌هایی که به حساب اینها واریز می‌شود را کنترل می‌کنیم تا عدالت در پرداخت کمک‌ها به کودکان رعایت شود. 

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد استان تهران  یادآور شد: در دوره‌های مختلف بنا به درخواست حامی گزارش‌های پرداختی آنها را که چقدر واریز کردند و به دست چه کسی رسیده را اطلاع رسانی می‌کنیم؛ ضمن اینکه ما هر نوع تغییراتی را که وضعیت معیشتی یا پرونده حمایتی در کمیته امداد اتفاق بیفتد را به اطلاع حامی می‌رسانیم.

سیف گفت: حامی می‌تواند خانواده تحت پوشش خود را رصد کند؛ اینکه با کمک‌های او فرد در مراحل زندگی به کجا رسیده قابل رصد است. این شرایط را ایجاد کردیم تا حامی اگر خواست بتواند فرزند و خانواده مورد حمایت خود را ببیند و در قالب طرح «شوق دیدار» از نزدیک با این خانواده ارتباط داشته باشد.

وی درباره «فعالیت شبکه‌های مردمی حامی نیازمندان»، تصریح کرد: زیر مجموعه‌ای در مشارکت‌های مردمی داریم با نام اداره تعامل با شبکه‌های مردمی و مؤسسات خیریه  و در حال حاضر در استان تهران ۶۲ مرکز نیکوکاری افتتاح کردیم که در مساجد و محله‌ها قرار دارد و پیش بینی می‌کنیم تعداد این مراکز به ۷۵ مرکز برسد.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد استان تهران تصریح کرد: فعالیت این مراکز به صورت مستقل است و ما فقط مجوز ایجاد آنها را می‌دهیم؛ با این هدف که خیّران دسترسی ساده‌تری داشته باشند. این مراکز خیران و نیازمندان خود را پایش می‌کنند و خیّران ثبت‌نام کرده و کمک‌های خود را به نیازمندان همان محل می‌دهند.

سیف متذکر شد:کمک‌ها متنوع است؛ ممکن است فردی به صورت نقدی به نیازمندان کمک کنند، خیّری باشد که کالایی به نیازمندان بدهد، یا پزشک، آزمایشگاه و داروخانه‌ای خدمات رایگان دهند و در اصناف مختلف نیز این اتفاق بیفتد.

وی درباره «افرادی که در پوشش فعالیت مؤسسات خیریه در معابر کمک جمع آوری می‌کنند؟»، خاطرنشان کرد: مجوز مؤسسات خیریه را کمیته امداد صادر نمی‌کند بلکه این مراکز مجوز خود را از طریق وزارت کشور و زیر مجموعه آن استانداری،  فرمانداری، نیروی انتظامی و سازمان بهزیستی دریافت می‌کنند و این دستگاه‌ها نیز وظیفه نظارت بر آنها را خواهند داشت.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد استان تهران بیان داشت: کمیته امداد در رسالت خود این موضوع را دارد تا با خیریه‌هایی که مجوز داشته و عملکرد خوبی دارند، مشارکت کند. ما آمادگی داریم به مراکز خیریه‌ای که واجد شرایط باشند کمک کنیم و هم افزایی داشته باشیم.