مواد غذایی چند درصد گران شده است؟

به گزارش افکارنیوز؛ افزایش نرخ ارز و همین‌طور نابسامانی موجود در بازار باعث شده تا قیمت کالاهای اساسی به عنوان مایحتاج اولیه مردم افزایش یابد. این امر موجب شد تا به اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد جامعه فشار وارد شود و قدرت خریدشان نیز کاهش یابد.

برخی از افراد ارز ۴۲۰۰ تومانی را گرفته بودند اما در ادامه به جای واردات کالا، ارز را برای خود بر برداشتند که در این راستا طبق آمار تاکنون ۱۴ تا ۱۶ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته شده اما در ازای آن کالایی وارد کشور نشده است.

همچنین برخی از افراد هستند که ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گرفتند  و کالا هم وارد می کردند اما کالای وارد شده را با قیمت واقعی، نه با قیمت مبتنی بر  ارز 4200تومانی، در بازار به فروش نمی رساندند.

همچنین برخی دیگر که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته و کالا هم وارد کرده بودند به جای عرضه کالا به بازار داخل، اقدام به صادرات و یا قاچاق کالای وارد شده می کردند؛ یعنی این افراد از دولت سوبسید ارزی می گرفتند و از آن طرف با نرخ ۱۲ هزار تومان کالا را صادر یاقاچاق کرده و سود کلانی می بردند.

طبق گزارش مرکز آمار در دی ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١٥٤,٧ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٠ درصد افزایش نشان می­دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٣٩,٦ درصد می‌باشد؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٣٩,٦ درصد بیشتر از دی ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده­اند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٣٧,٤ درصد) ٢.٢ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به دی ماه ١٣٩٧ به ٢٠.٦ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (١٨.٠ درصد) ٢.٦ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٢,٨ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ١.٦ درصد افزایش نشان می­دهد. درصد تغییرات قیمت در ماه جاری نسبت به دی ماه ١٣٩٦ برای این دو گروه به ترتیب ٥٧.٨ و ٣٢.٤ درصد می­باشد.