تخریب ۱۵۱ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در سیل اخیر

 محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در برنامه نگاه یک با اشاره به بارش‌های سنگین ابتدای سال گفت: خوشبختانه بارش‌ها، تالاب‌ها را سیراب کرد، اما این رحمت الهی، زحمت و سوگ از دست دادن عزیزانمان را هم به همراه داشت.

وی افزود: مشکل اصلی سیل و شگفتی آن، تقارن با نوروز و تعطیلات آن بود که موجب غافلگیری برخی از استان‌های سیل زده شد.

اسلامی با اشاره به خسارات سیل بیان کرد: منازلی که در کرانه رودخانه‌ها ساخته شده بود با آسیب جدی همراه شد. نکته مهمی که باید تاکید داشت همکاری نیرو‌های مسلح و همچنین نهادهای مختلف دولتی با یکدیگر برای کمک رسانی به مردم سیل زده بود.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: مهم‌ترین موضوع، حفظ جان مردم و تخلیه منازل در حریم رودخانه‌ها بود. آسیب دیدگی‌های جانی به علت عدم توجه به هشدار‌ها بود.

وی ادامه داد: فاز سوم عملیات همراهی با سیل زدگان، بازسازی مناطق سیل زده بود که این موضوع به سه بخش تقسیم می‌شود. منهای بخش مهمی از خوزستان که هنوز برآورد نشده، حدود ۱۵۱ هزار واحد مسکونی شهری و روستای در این سیل آسیب دیده است که بیشتر آن شهری است. از این تعداد ۵۱ هزار واحد تعمیری و ۹۱ هزار واحد نیازمند بازسازی صد در صدی است.

اسلامی تاکید کرد: ثبت نام برای جا به جایی برخی ساکنین شهر‌های سیل زده آغاز شده و فرآیند بازسازی تعیین تکلیف می‌شود.

وی ادامه داد: تمام مساکن زلزله زده در استان کرمانشاه با مهندسی تمام بازسازی شده و این منازل در زلزله ۶ ریشتری سال گذشته امتحان فیزیکی خود را پس داده است.

وی با اشاره به بازسازی منازل در سر پل ذهاب پس از زلزله گفت: ظرفیت ساخت واحدهای مسکونی در این شهر با توجه به تسهیلات ارائه شده و مجوزهای مشوقی افزایش پیدا کرده است. واحدهای یک طبقه برای ساخت تبدیل به سه طبقه شده و شهر جلوه نو به خود گرفته است.

اسلامی بیان کرد: زلزله زدگان کرمانشاه تسهیلات خوبی را دریافت کرده اند، آخرین اخبار ها نوید موفقیت پروژه بازسازی این شهر را به ما می دهد البته منکر وجود برخی ضعف ها نیستیم اما درصد موفقیت بالا است.

وزیر راه و شهرسازی ابراز کرد: نظر هیات کارشناسی برای اعطای تسهیلات و نحوه بازسازی  بسیار مهم است. اگر ساختمان آسیب دیده نیازمند بازسازی صد در صد باشد بنا به تعهدی که دارد آن را اعلام و حکم صادر می شود. بنیاد مسکن نیز مسئولیت هدایت مهندس و مصالح خواهد بود.

کمک ۱۰ میلیونی بلاعوض به سیل زدگان

وی گفت: بر اساس مصوبه دولت برای حمایت  از سیل زدگان، مبلغ کمک به واحد های تجاری ۱۵ میلیون تومان وام و بلاعوض ۵ میلیون تومان است. همچنین وام تامین وسایل مورد نیاز زندگی  حدود ۵ میلیون تومان بلاعوض و ۱۵ میلیون تومان وام با بهره بسیار ناچیز است.

اسلامی گفت: بنیادهای مختلفی از جمله ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بنیاد مستضعفان و کمیته امداد امام خمینی (ره) و همچنین خودیاری های مردمی هم به کمک بازسازی زندگی سیل زدگان آمده است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: یکی از اقدامات مهم و استراتژیک، جابجایی افرادی که ساکن بستر طغیان رودخانه ها بودند است. در استان لرستان که بیشترین آسیب را شاهد بودیم این روند آغاز شده است. در پلدختر هم هشت نقطه تعیین شده و دولت با خریداری زمین آن را در اختیار مردم قرار داده است.

دهیاری ها حق صدور مجوز ساخت و ساز ندارند

اسلامی گفت: با پژوهش های بسیار، نقاطی برای جابجایی روستاییان ساکن در بستر رودخانه مشخص شده و زمین ها خریداری شده است، امیدواریم پس از این سیل دیگر کسی را نبینیم که در حریم و بستر رودخانه زندگی می کند.

وی در پاسخ به علت برج سازی های متعدد در برخی از شهرها، بیان کرد: ساخت و ساز باید در چارچوب طرح مصوب صورت پذیرد و طرح جامع، ضوابط و نرخ تراکم را بیان می کند. ساخت و ساز بدون جواز قطعا تخلف است و قوه قضاییه نباید اجازه دهد تخلف روشن را به جریمه ماده ۱۰۰ رفع کند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: شوراهای شهر و دهیاری ها در صلاحیت صدور مجوز ساخت و سازها نیست. مرجعی که اجازه صدور پروانه ساخت و ساز را دارد بنیاد مسکن است.

اسلامی تاکید کرد: مماشات و ملاحظات برای ساخت مسکن باید کنار گذاشته شود و حریم رودخانه ها باید آزاد شود هرچند مدیریت حریم رودخانه ها برعهده وزارت نیرو است و باید با همکاری سایر نهاد ها از این مکان ها حفاظت کند.

وی افزود: کسانی که مسئول کنترل حریم رودخانه ها هستند باید وظایف خود را یکپارچه انجام دهند.

اسلامی گفت: نباید در بستر و سیطره رودخانه های طغیانگر، کسب و کار و واحدهای مسکونی ساخته شود. اگر قاطع برخورد نشود این مسیر ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: هدف دولت این است که تا قبل از زمستان سال ۹۸ ساخت و بازسازی منازل سیل زده به پایان برسد. اکثر منازل تخریبی یک طبقه بوده است. وام بلاعوض برای واحدهای مسکونی شهری ۱۲ میلیون تومان و روستایی ۱۰ میلیون تومان همچنین تسهیلات با سود بسیار کم برای واحدهای شهری ۵۰ و روستایی ۴۰ میلیون تومان خواهد بود. نیازمند ۹ هزار میلیارد تومان بودجه برای حمایت از تسهیلات هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آسیب ۷ هزار راه در کشور گفت: رحمت الهی منجر به جوشش چشمه های جدیدی در این مسیرها شد ولی حتما باید برخی از مسیرهای آسیب دیده تغییر مسیر داده شود. بیش از ۵ هزار روستا شاهد تخریب راه مواصلاتی شدند. تنها ۳۰ روستا با قطعی راه اصلی مواجه هستند که در پلدختر و دره شهر هستند.

وی افزود: البته این به معنای قطع کامل نیست بلکه با احداث پل های آهنی برای برقراری ارتباط تلاش شد ولی دبی آب به قدری افزایش داشت که از روی پل ها هم عبور می کرد.

اسلامی تاکید کرد: حدود ۱۰ پل موقت در حال تهیه و نصب هست که درصورت نصب تمام روستاها تا دو هفته آینده به شبکه اصلی راه ها متصل شوند.

وی ابراز کرد: ۲ جاده اصلی خرم اباد به پلدختر و یاسوج شیراز آسیب جدی دیدند. عملیات بازسازی در جاده پلدختر به خرم آباد آغاز شده است. ۱۲ کیلومتر از این جاده بر اثر سیل به طور کامل از بین رفته است.

هراس دست اندازی به بستر رودخانه ها مانع لایروبی فصلی و سالانه نشود

وزیر راه و شهرسازی گفت: در سیل اخیر کیفیت شخصیت ها و قابلیت ارگان ها را با تمام وجود درک کردیم. پیمانکارهای مختلف وزارتخانه راه و شهرسازی به صورت داوطلبانه به مناطق سیل زده شتافتند و از ما برای حضور در شهرها مشورت می خواستند. کارکنان راهداری با ۱۲ هزار پرسنل و ۹ هزار دستگاه و ماشین آلات با زحمت بسیار به صورت شبانه روزی و تمام شیفت کار می کردند. تمام دستگاه ها و ماشین آلات به کار گرفته شده ساماندهی سیل، ساخت داخل بوده است.

اسلامی با اشاره به اینکه سیل آزمون بزرگی برای جامعه مهندسی کشور بود، ابراز کرد: اظهار نظرها باید بر اساس یافته ها و آمارهای دقیق باشد. مرکز آمار و تحقیقات وزارت راه و شهرسازی فردا اولین آمارهای بازرسی از سیل اخیر را به صورت علمی مهندسی در اختیار مردم قرار خواهد داد.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: دوره بازگشت سیل به شهرها ملاکی برای مهندسی و ساخت پل در شهرهاست. طغیان و دبی آب های سیل اخیر ۳ برابر پیش بینی ها و دوره های بازگشت ثبت شده است.

وی گفت: در محفوظات مهندسی باید تغییرات جدی صورت گیرد، بحث حفظ رودخانه ها و لایروبی روخانه ها امر بسیار مهمی است. باید اجازه داده شود تا لایروبی رودخانه ها به عنوان تکلیف رسمی و دائمی صورت پذیرد. نبایستی این لایروبی ها به عنوان دست اندازی به بیت المال تلقی شود.

اسلامی گفت: به دلیل عوامل مختلفی بیش از حد رودخانه ها سوء استفاده و از شن و ماسه ها برداشت شده بود که با محوریت استانداری ها از این امر جلوگیری و با آن برخورد شد اما در حال حاضر بایستی اجازه لایروبی استاندارد به این رودخانه ها داده شود.

وی گفت: ترس از برداشت بی رویه نباید مانع لایروبی رودخانه ها شود بلکه با فروش شن و ماسه های سطح رودخانه باید اقدام به محافظت از پل ها و فندانسیون پل ها شود.

هیچ جای دنیا سه ماه قبل سیل پیش بینی نمی شود/ سازمان هواشناسی نیازمند توجه بیش تری است

وزیر راه و شهرسازی گفت: پل های ساخته شده توسط پیمانکاران داخلی بیش از ۳۵ متر در زمین پایه ریزی شده است. آبشستگی ها، این پایه ها و شمع کوبی ها را تخریب کرده است که اگر این شمع ها نبودند با سقوط یکباره پل تعداد تلفات بسیار زیاد می شد.

وی ابراز کرد: تمهیدات اندیشیده شده نشان می دهد با تسهیلات و کمک های بلاعوض دولت می توان مساکن تخریب شده را بازسازی کرد. به دنبال این نیستیم که طرحی بزور اجرا شود بلکه به دنبال حفظ جان مردم و بنای سرپناه ایمن برای آنها هستیم.

اسلامی ابراز کرد: هیچ جای دنیا سیل از سه ماه گذشته پیش بینی نمی شود. پیش آگهی ۱۰ روز قبل و یک هفته قبل از وقوع اطلاعیه و ظرف سه روز مانده به وقوع سیل اخطاریه صادر می شود. هواشناسی کار خود را به درستی انجام داده و قصوری در آن رخ نداده است، سامانه های اعلام خطر باید همواره بروزرسانی شود و این ضعف به کلیت سیاست ها باز می گردد نه تنها به یک سازمان هواشناسی. تاثیر گذاری این نهاد با توجه بیشتر مشخص می شود.

نوسانات بازار مسکن متاثر از جو روانی است

وی گفت: بخش اعظم هیجانات  و نوسانات بازار مسکن متاثر از جو روانی است. متاسفانه عملیات روانی در اقتصاد کشور ما بسیار تاثیرگذار است و عده ای از این شرایط سوء استفاده می کنند.

اسلامی ابراز کرد: برای ما مهم است که جریان تولید مسکن شتاب گرفته و پایدار باشد و مطمئن شویم عرضه و تقاضا به حالت طبیعی در بیاید.

وی گفت: برای قشری که نیازمند خرید مسکن هستند تمهیدات ویژه ای داریم. در برنامه اول دولت دوازدهم برای مسکن، تولید مسکن ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در اولویت قرار گرفت که تعداد ۲۰۰ هزار در شهرهای جدید بوده که تعداد۱۶۰۰ هزار از این تعداد مختص به شهر جدید پرند است. خوشبختانه ۷۶۰۰ واحد آن امروز آغاز به کار کرد. امروز ۹۰۰ میلیارد تومان پروژه کلنگ زنی ساخت واحدهای جدید انجام شد که شامل مسجد، مدارس، واحد فرهنگی، پل و تونل و .... خواهد بود.

اسلامی ابراز کرد: ۱۰ هزار واحد مسکن مهر در استان خوزستان به علت ساخت ناکارشناسی بدون متقاضی باقی مانده است. باید در محدوده شهرهای جدید و بافت فرسوده جذابیت ایجاد شود. اعتقاد داریم شتاب فعالیت عمرانی که شامل مسکن مهر، بازسازی مساکن سیل زده و ساخت مسکن ها جدید یک نهضت عظیم در قالب مسکن خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: موضوع مالیات بر خانه های خالی از وظایف وزارت اقتصاد است که در این زمینه وظیفه ما تهیه اطلاعات جامع مساکن خالی است که سازمان ثبت نیمی از آن را برعهده داشته وبخش دیگر از طریق شهرداری ها تهیه می شود. اما در گذشته تجمیع این اطلاعات برعهده وزارت راه و شهرسازی نبوده است.

وی گفت: وظیفه راه و شهرسازی اخذ مالیات نیست بلکه تهیه اطلاعات جامع از املاک و مسکن است. کارگروه تهیه بانک اطلاعات شهری و روستایی تشکیل شده و در حال تکمیل اطلاعات است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: مالیات بر مساکن خالی دردی از زوج های بی خانه دوا نمی کند بلکه دولت ها باید فکری به حال خانه اولی ها کنند.

وی افزود: در بحث بازآفرینی شهری، زمین رایگان، تسهیلات ۱۸ درصد به ۹ درصد تبدیل شده است. نکته آخر ایجاد مشوق برای باز آفرین شهری ایجاد مشوق و کارت اعتباری مصالح برای پیمانکاران این مناطق خواهد بود.

وی گفت: کندی و کاهلی در بخش تعادل سازی عرضه و تقاضا به علت مکث وزارت راه و شهرسازی در برهه ای از زمان بود که آن را اقدام نابخشودنی می دانیم، نباید مسکن بسازیم اما باید شرایط ساخت مسکن را کامل مهیا کنیم. ایجاد اعتماد برای سازندگان مسکن و اعتمادسازی برای خریداران عموم جامعه ضروری است.

ملاک تعیین اجاره بها با آفت های بسیار روبروست

اسلامی در انتقاد به نحوه محاسبه اجاره بها اظهار کرد: شاخص ها و ملاک های تعیین اجاره بها در کشور با آفت های بسیار زیادی روبروست. به دنبال مشوق های مالیاتی برای موجرین بودیم و هستیم تا این لجام گسیختگی در بازار اجاره بهای مسکن از بین برود.

وی در پایان گفت: عدم همکاری ها و عدم تامین سوخت، مجازات آزادیخواهی کشور ماست که ما راه مقابله با آن را هم سالهاست می دانیم و نگران نیستیم.