سهام عدالت و ضرری که مردم کردند

سهام عدالت در دوره ریاست جمهوری دولت نهم به بخشی از مردم واگذار شد تا مردم در شرکت های بزرگ دولتی سهام دار شوند.

سهام عدالت چیست؟

اخبار اقتصادی- سهام عدالت را می توان مانند یارانه ای دانست که به قشر ضعیف جامعه تعلق گرفته تا بتواند از مزایای آن بهره مند شود.

به گزارش افکارنیوز، آنچه در واگذاری سهام عدالت مهم است اینکه اینکار بر اساس اصل 44 قانون اصساسی و خصوصی سازی و واگذاری شرکتهای دولتی به مردم اتفاق افتاده اما در طول این سالها مردم از سود سهام عدالت خود بهره آنچنانی نبردند.

سهام عدالت را در واقع می توان یک پورتفو یا سبد سهام برای مشمولان این سهام  حساب کرد که سهام‌داران در سود و زیان این سبد سهیم هستند. مرحله اول و دوم واریز سود این سهام در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ و واریز سود مرحله سوم در مرداد ۱۳۹۸ انجام گرفت. افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد و بهزیستی بودند، دو برابر دهک‌های دیگر سهم دریافت کردند و به همین نسبت، سود بیشتری نیز به حساب‌شان واریز شد.

در این طرح، هر یک از افراد خانواده، یک شماره شبای جداگانه در سیستم ثبت کرده است؛ بنابراین سود سهام مثل یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز نمی‌شود و مستقیما به حساب اعضای خانواده واریز خواهد شد.

چه تعدادی از مردم سهام عدالت دارند؟

حدودا 49 میلیون نفر در کشور تقریبا از سهام عدالت برخوردار اند که شامل 49 شرکت می شود اما از این تعداد 36 شرکت بورسی و فرابورسی و 13 شرکت هم در بازار سهام حضور ندارد.

این موضوع به این معنا است که مشمولان سهام عدالت می‌توانند و باید به صورت لحظه‌ای از ارزش دارایی و سهام خود در 36 شرکت بورسی و فرابورس آگاهی یابند.

فروش سهام عدالت

از سوی دیگر با صدور دستور آزادسازی سهام عدالت ، سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با راه‌اندازی سامانه استعلام و آزادسازی سهام عدالت اقدام به ارائه جزئیات دارایی واقعی سهام عدالت مشمولان به‌تفکیک شرکت‌های بورسی و ارائه تعداد و ارزش هر سهم آنها کرد اما بروزسانی این سامانه دوام چندانی نداشته و حالا 10 روز است که سامانه استعلام لحظه‌ای ارزش سهام عدالت قطع می باشد.

ضرر دولت به مردم برای سهام عدالت

از سوی دیگر نیز کارشناسان اقتصادی معتقدند که دولت در ماجرای آزادسازی سهام عدالت و تسویه بدهی مردم به آنها ضرر زده است.

کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند که بدهی نیم میلیون تومانی سال ۹۶ را دولت به ارزش سال ۸۴ از سهام مردم برداشت کرده است.

کارشناسان به عنوان مثال می گویند که هر برگه سهام عدالت که یک میلیون تومانی می باشد امروز تقریبا 16 میلیون تومان ارزش دارد و و این سهام به 500 هزار تومانی تبدیل شده یعنی رقمی معادل 8 میلیون تومان.


بیشتر بخوانید:

عدالت را به سهام عدالت برگردانیم

ضرر 16درصدی فروشندگان سهام عدالت

چرا پول فروش سهام عدالت مرحله‌ای واریز می‌شود؟


در واقع کارشناسان ضرر 8 میلیونی مردم را عنوان می کنند که دولت از دارایی تقریبا 49 میلیون نفر برداشت کرده است.

مشکل دریافت پول فروش سهام عدالت حل شد؟

حسین فهیمی، سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت با اشاره به رفع مشکل عدم همخوانی تلفن همراه و کدملی برخی از سهامداران عدالت که در هنگام فروش سهام عدالت در سامانه کارگزاری‌ها منجر به ایجاد مشکل می‌شود، گفت: کسانی که شماره همراهی که داده‌اند به نام خودشان نیست در حال حاضر با مراجعه به وبسایت sahamedalat.ir می‌توانند شماره خودشان را اصلاح کنند و با این اصلاح، قادر خواهند بود در کارگزاری‌ها نیز برای فروش سهام عدالت اقدام کنند.

وی ادامه داد: نحوه تغییر شماره تلفن همراه به این صورت است که چنانچه سیستم اعلام کند که شماره تلفن همراه به نام فرد مورد نظر نیست، سهامدار عدالت می‌تواند وارد شده، شماره همراهی که به نام خودش است را وارد کرده و همانجا شماره خود را اصلاح کند.

فهیمی درباره دلیل به نام بودن شماره همراه سهامداران عدالت، افزود: بر اساس مصوبه شورای بورس، برای اینکه افراد را احراز هویت شده تلقی کنیم، دو اطلاعات قابل تأیید را باید داشته باشیم، یکی از آنها شماره شبا مربوط به حساب بانکی و دیگری شماره تلفن همراه به نام خود مشمول است تا زمانی که سهامدار عدالت این دو را نداشته باشد، قادر به فروش سهام عدالت خود نخواهد بود.

فهیمی در پاسخ به این سوال که آیا افرادی که روش غیر مستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند، پس از ورود شرکت‌های سرمایه گذاری استانی به بورس، می‌توانند از کارت اعتباری استفاده کنند یا در حال حاضر نیز می‌توانند، گفت: تصمیم گیری در این باره هنوز قطعی نیست، به محض مشخص شدن اطلاع رسانی می‌شود.

علت عدم واریز پول سهام عدالت از سوی بانک‌ها

«حسین فهیمی» مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی در توضیح اعتراضات افراد معترض نسبت به پرداختی‌های فروش سهام عدالت گفته که اگر پرداخت پول مبنی بر فروش سهام عدالت افراد بیش از 10 روز طول کشیده است به احتمال زیاد یا تاریخ شماره شبای این افرد نامعتبر بوده یا اطلاعات وارد شده ناقص است.

وی ادامه داد: بهتر است آن دسته از مشمولینی که فروش سهام عدالت آنها بیش از 10 روز گذشته به شعباتی که سفارش فروش داشتند مراجعه و شماره شبای خود را کنترل کنند تا از صحت اطلاعات وارد شده مطمئن شوند.

فهیمی با بیان اینکه افرادی که کمتر از 10 روز است اقدام به ثبت سفارش فروش کردند، ممکن است سهام آنها تاکنون در بانک‌ها به فروش نرفته باشد، خاطرنشان کرد: سفارش فروش در مجموع بانک‌ها تجمیع و به کارگزاری منتقل می‌شود، بعد از آن کارگزاری‌ها براساس صلاحیت سهامداران، شرایط موجود در بازار و هماهنگی با ناظر بازار آن را به فروش می‌رساند به همین دلیل ممکن است این اقدام با تاخیر مواجه شده باشد و مراحل فروش به طول بینجامد.

به گفته وی، افرادی که کمتر از 10 روز است اقدام به فروش سهام خود کرده‌اند بهتر است صبوری کنند تا سهام آنها به فروش برود تا مبلغ اصل از فروش سهام عدالت به حساب آنها واریز شود.

فهیمی با بیان اینکه عده‌ای دیگر هستند که مقداری از پول سهام به فروش رفته برای آنها واریز شده این افراد خوشبختانه مشکلی در شماره شبا ندارند، گفت: مشکل عدم واریز باقی پول سهام به فروش رفته این افراد به این موضوع بر می‌گردد که به طور حتم بخشی از سهام آنها به فروش رفته و 30 درصد سهام به صورت کامل فروخته نشده است، سهامدارن در این زمینه آسوده خاطر باشند که بعد از فروش سهام مبلغ کافی براساس میزان دارایی به حساب آنها واریز می‌شود.

سخنگوی سهام عدالت خاطرنشان کرد: مبلغ دریافتی مشمولان سهام عدالت افرادی که برگه سهام آنها ۵۰۰ هزار تومانی و یک میلیون تومانی است، از محل فروش ۳۰ درصد سهام، حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان دریافت خواهند کرد.