برترین کاربردهای گاز آرگون: از صنایع غذایی و پزشکی تا حفظ اسناد قدیمی!

آرگون از جمله گازهای نجیب است که کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارد. از بهداشت و درمان گرفته تا صنایع تولیدی و حتی غذایی، شاهد استفاده از این گاز نجیب هستیم. در این مقاله از افکار نیوز، به بررسی کاربردهای گاز آرگون در صنایع مختلف پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

 

آشنایی اولیه با گاز آرگون

آرگون با عدد اتمی 18، سومین گاز فراوان در جو زمین و فراوان ترین گاز در پوسته زمین محسوب می شود. این گاز بی رنگ و بو، نسبت به سایر مواد بی اثر است و به راحتی با آن ها وارد واکنش نمی شود. خوب است بدانید که نام آرگون برگرفته از کلمه ای یونانی به معنای «تنبل» می باشد. در واقع وجه تسمیه آن، همین عدم تمایل آرگون نسبت به ورود به واکنش و ترکیب با سایر مواد است.

اغلب افراد آرگون را به عنوان یک گاز کاربردی در صنعت جوشکاری می شناسند. عدم تمایل این گاز به شرکت در واکنش موجب شده است تا فضایی بی اثر ایجاد شده و فلزات جوش داده شده اکسید نشوند.با این حال کاربردهای گاز آرگون تنها به این مورد محدود نشده و در صنایع متعددی مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد آرگون در بهداشت و درمان

لیزرهای آرگون از جمله مواردی هستند که در درمان جداشدگی شبکیه و فتوتراپی آن برای افراد دیابتی به کار می روند. استفاده در جراحی برای جوشکاری عروق، اتصال آن ها به یکدیگر و از بین بردن تومورها از جمله دیگر مواردی است که از این لیزرها استفاده می شود. دقت بالای این سیستم های لیزری و قدرت هدف گیری دقیق، آن ها را به یکی از برترین گزینه ها برای استفاده در حوزه پزشکی تبدیل نموده است.

روشنایی با آرگون

51

اغلب افراد با چراغ های نئونی آشنایی دارند. در لوله های نئون برای ایجاد روشنایی از گاز آرگون استفاده می شود. با عبور جریان برق از لوله های حاوی این گاز، نوری درخشنده به رنگ آبی و بنفش ایجاد می شود. در صورتی که این چراغ ها شارژ شوند، نور با ولتاژ پایین تری تولید شده و به طور چشمگیری در مصرف انرژی صرفه جویی می شود. همین نکته موجب شده است تا هزینه های آن کاهش یافته و طی مدت زمانی نه چندان طولانی، به گاز محبوب و کاربردی در زمینه روشنایی تبدیل شود.

در نورهای فلورسنت نیز از گاز آرگون استفاده می شود. در لامپ های رشته ای، برای جلوگیری از اکسیداسیون سریع رشته های لامپ، به تامین و خرید گاز آرگون نیاز است. به این ترتیب، طول عمر مفید لامپ ها افزایش یافته و برای مدت زمان طولانی تری قابل استفاده هستند.

صنایع غذایی و آشامیدنی

کاربرد گاز آرگون در صنایع غذایی نتیجه ای از بی تحرک بودن آن است. در این حوزه برای تولید مواد غذایی و نوشیدنی ها، از این گاز استفاده می شود تا هوا را جا به جا کند. به عنوان مثال، در بشکه های نوشیدنی و شراب از گاز آرگون استفاده می شود. با توجه به بیشتر بودن تراکم هوا در مقایسه با این گاز، با اضافه شدن آرگون به فضای داخلی بشکه، هوا جا به جا شده و در بالاترین قسمت جای می گیرد. این کار از نوشیدنی در برابر اکسیداسیون و ترش شدن محفاظت می کند.

کاربردهای گاز آرگون در صنعت

در جوشکاری و ریخته گری، به ویژه ساخت انواع آلیاژهای تخصصی و تولید تیتانیوم، از آرگون استفاده می شود. در جوشکاری به روش ایجاد قوس الکتریکی، از آرگون به عنوان گاز محافظ استفاده می شود. TIG مخفف عبارت «Tungsten Inert Gas» به معنای گاز بی اثر تنگستن می باشد که از آرگون خالص و یا ترکیب آن با سایر گازها به دست می آید. این ترکیب در واقع همان گاز محافظی است که در زمان جوشکاری از آسیب دیدن و اکسیداسیون فلز در برابر اکسیژن محافظت می کند.

در تولید فولاد نیز، می توان از این گاز برای کاهش تلفات کروم استفاده نمود. آرگون به در این زمینه شما کمک می کند تا میزان کربن مورد نیاز را در دمای کاهش یافته و پایین تری تامین نمایید.

در پایان این بخش، خوب است به کاربرد گاز آرگون در تولید آلومینیوم اشاره کنیم. حذف هیدروژن و گاز زدایی، اقدامی است که با استفاده از گاز آرگون طی این فرایند انجام می پذیرد.

حفظ اسناد قدیمی با آرگون

کمک به حفظ اسناد قدیمی یکی از جذاب ترین موارد کاربردی است که می توان به گاز آرگون نسبت داد. بی اثر بودن طبیعت این گاز می تواند یک لایه محافظ به دور اسناد ایجاد کرده و محیطی امن تر برای ذخیره سازی و نمایش آن ها ایجاد نماید.

لوازم خانگی

باور کنید یا نه، کاربردهای این گاز نجیب تنها به محیط های صنعتی محدود نشده و در خانه نیز بسیار استفاده می شود. عایق حرارتی در پنجره های دو جداره و کم مصرف با استفاده از همین گاز ایجاد می شود.

برای آن که مطمئن شوید آیا از گاز آرگون در پننجره های دوجداره منزل شما استفاده شده است، راهکاری ساده وجود دارد. در امتداد مواد فاصله دهنده آن به دنبال دو سوراخ کوچک بگردید. یکی از این سوراخ ها برای پمپاژ گاز آرگون و دیگری برای خروج هوا پس از ورود گاز می باشد.

غواصی و آرگون

در برخی از موارد از آرگون به عنوان عایق لباس خشک برای غواصی در آب سرد استفاده می شود. بی اثر بودن این گاز و هدایت حرارتی پایین آن دلیل استفاده از این گاز کاربردی  در این حوزه می باشد.

علاوه بر این، آرگوکس نامی غیر رسمی برای گاز تنفسی غواصی است که از ترکیب اکسیژن و آرگون به دست می آید. اگر چه این موارد در مقایسه با کاربردهای قبلی کمتر رواج دارد، با این حال اگاهی از آن ها خالی از لطف نیست.

سایر کاربردهای متداول گاز آرگون

  • به عنوان گاز حامل در فیلمبرداری
  • ایجاد فضای خالی برای رشد بلورها (در صنایعی مثل شراب سازی)
  • جراحی سرما، تبرید، اطفا حریق، طیف سنجی و تورم کیسه هوا
  • آرگون مایع به عنوان هدف آزمایش نوترینو و جستجوی مستقیم ماده تاریک
  • در استارت های درخشان فلورسنت
  • کاربرد لیزر یون آرگون در پزشکی قلنونی، چاپ سریع، هولوگرافی، نمایش لیزری برای سرگرمی و میکروسکوپ

پارس هوای البرز، بزرگترین تامین کننده گازهای خالص آزمایشگاهی و صنعتی

52

در این مقاله به بررسی برترین کاربردهای گاز آرگون در صنایع مختلف پرداختیم. اگرچه در برخی از موارد یاد شده امکان جایگزین شدن آرگون با سایر گازهای بی اثر نیز وجود دارد، با این حال قیمت مقرون به صرفه و فراوان بودن گاز آرگون باعث محبوبتر شدن و کاربرد بیشتر آن شده است.

شرکت پارس هوای البرز مفتخر است انواع گازهای خالص آزمایشگاهی و صنعتی را با تضمین کیفیت به مشترین خود ارائه دهد. این گاز را می توانید به صورت سیلندر گاز آماده و پر شده و یا در قالب خدمات شارژ کپسول های قبلی خود دریافت نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از نحوه ثبت سفارش به وب سایت رسمی این مجموعه مراجعه نموده و یا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

46863720

46863953