وزارت خارجه عراق سفیر آمریکا را احضار می‌کند

وزارت خارجه عراق در پی حملات تجاوزکارانه اخیر آمریکا به پایگاه‌های نیرو‌های عراقی و شهادت ۲۵ نفر از مبارزان ضد تروریسم این کشور، با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکومیت این جنایت آشکار از احضار سفیر آمریکا خبر داد.

اخبار بین الملل - در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است این اقدام آمریکا تجاوزی آشکار به حاکمیت عراق است و به شدت محکوم می‌شود.

وزارت خارجه عراق حشدالشعبی را یک نیروی ملی عراق توصیف کرده که نقشی تاثیرگذار در دفاع از این کشور ایفا کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: حشدالشعبی با فداکاری و شهامت در برابر گروه تروریستی داعش ایستاده، پیشروی آن را متوقف کرده و عراق را از شر آن نجات داده است.

در بخش دیگری از این بیانیه بر این موضوع تاکید شده که حشدالشعبی زیر نظر فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق فعالیت می‌کند.

وزارت خارجه عراق ضمن اشاره به این مطلب که عراق کشوری مستقل است و امنیت آن در اولویت قرار دارد، اعلام کرد که اجازه نخواهد داد این کشور به میدان نبرد و یا محلی برای ضربه زدن به کشور‌های همسایه تبدیل شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: سفیر آمریکا را احضار و مراتب اعتراض خود را به وی ارائه خواهیم داد.

بر اساس این گزارش وزارت خارجه عراق از تصمیم خود برای مشورت با اروپا درباره سازوکار فعالیت ائتلاف ضد داعش با هدف اتخاذ تصمیمی واحد درباره آینده حضور آن در عراق نیز خبر داد.

آمریکا یکشنبه شب در اقدامی تجاوزکارانه مقر گردان‌های حزب‌الله عراق از زیرشاخه‌های الحشد الشعبی در شهرستان قائم در غرب عراق را بمباران کرد.

این حمله آمریکا که به شهادت و مجروح شدن ده‌ها نفر از نیروهای حشد الشعبی منجر شد، از سوی تمامی جریان‌های سیاسی و مقامات عراق و همچنین دیگر کشورها محکوم شده است.

در بیانیه پنتاگون ادعا شده که این حمله در پاسخ به حملات مداوم به پایگاه‌های منتسب به نیرو‌های آمریکایی در عراق صورت گرفته است.