شأن نمایندگی و فرهنگ عذرخواهی

واکنش ها به فیلم منتشر شده از توهین نماینده سراوان به یک کارمند گمرک و واکنش یک شهروند، ‌بسیار شدید است. مردم و رسانه ها از ضرورت برخورد با نماینده هتاک و پیگیری پرونده او در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان می گویند.فشار افکار عمومی به حدی رسیده که نماینده سراوان به صورت رسمی عذر خواهی هم کرد،‌البته بماند که در عذر خواهی خود همچنان با زبان درشتی و تهدید سخن گفته است.در این باره اما گفتنی‌هایی هست.

1- قاسم میرزایی نکو،‌نماینده دماوند و فیروزکوه در واکنش به این موضوع گفته که باید در آن اداره یعنی گمرک را گل گرفت.نفس این حمایت از نماینده  توهین کننده غیر از آنکه رفتاری غیر مردمی و خلاف شان نمایندگی است،‌حاوی توهین هم هست. او همچنین گفته باید مشخص شود که این فیلم چگونه گرفته و بلافاصله پخش شده و چرا این همه انعکاس پیدا کرده است؟

 

2- پروانه مافی،‌ نماینده دیگر لیست امید و از همکاران محمد باسط درازهی، در گفت و گو با انتخاب وقتی صحبت به رفتار مراجعه کننده می رسد می گوید کار آن مراجعه کننده بسیار بسیار زشت و نادرست بود.اما در مورد اهانت صریح نماینده سراوان به گفتن این جمله بسنده می کند که به آن نماینده نقد وارد است.

 

3- نماینده سراوان در بند آخر متن عذر خواهی نوشته است:«تا پای استیضاح وزیر اقتصاد و اخراج مدیر کل گمرک و کارمند هتاک ایستاده ام. امروز نوبت من است و فردا نوبت نماینده‌ای دیگر. اگر به این موضوع رسیدگی نشود.استعفاء داده و به دانشگاه  برمی گردم. از حق و حقوقم یک ذره کوتاه نمی آیم.»

 

4- از نماینده مردم شریف سراوان انتظار استعفاء نداریم.کسی که نمی تواند با صراحت و با توجه به اشتباه روشن خود، از مردم عذر خواهی کند، قطعاً مسئولیت را هم به این سادگی رها نمی کند.آنکه عذر نمی خواهدُ‌چگونه انتظار داشته باشیم که استعفاء کند؟ اما حداقل از او انتظار داریم که برای دوره بعد نامزد نشودو این انتظار هم از دستگاه های نظارتی هست که افرادی که علنا به شخص یا اشخاصی توهین می کنند ‌تایید صلاحیت نشوند.

 

5- از سایر نمایندگان مجلس هم که به خیال حفظ جایگاه و شان مجلس، به حمایت از نماینده سراوان برخاسته اند، این نکته را یادآور می شویم که حفظ جایگاه و شأن نمایندگی به دفاع از یک نماینده که فیلم هتاکی اش علنی شده و همگان دیده اند نیست.

همچنان که حفظ‌ شان نمایندگی به سهم خواهی از سفره انقلاب نیست، به سلفی گرفتن با یک خانم که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست هم نیست. و مثال ها از این دست فراوان است. لیست امید و برخی از نمایندگان فعلی مجلس آزمون بدی پس داده اند.

حفظ جایگاه و شأن نمایندگی به پیگیری حقوق ملی و سپس منطقه ای مردم است،‌به سلامت و پاکدستی و دوری از رانت برای خود و بستگان است،‌به حفظ عزت کشور در برابر بیگانه است، به ادب و سواد نمایندگی است.‌ 

 

6. مگر در تفکر اسلامی، مردم ولی نعمت نیستند؟ مگر کسی غیر از این مردم، رؤسای قوا و وزرا  و وکلا را به قدرت رسانده است؟ اینکه یک مسئول از کوره در برود عجیب نیست، اما رفتاری که نشانگر نگاه بالا به پایین است، رفتار از سر تکبر و نخوت، توهین به مردم و عذرخواهی در اثر فشار، آن هم همراه با تهدید و لجبازی، واقعا هیچ نسبتی با انقلاب اسلامی و امام (ره) ندارد. همان امامی که فرمود: «وقتی مردم خدمتگزاری را نخواستند باید کنار برود» و «در هر صورت ما باید دنبال این معنا باشیم که مردم را نگه داریم و بدون پشتیبانی مردم نمی شود کار کرد».

 

7. دو هفته پیش، مقام معظم رهبری در ابتدای جلسه درس خارج خود، از یک طلبه در جمع شاگردان و در حضور رسانه ها عذرخواهی کردند، آن هم به علت آنکه روز قبلش در واکنش به فریاد آن طلبه، قدری تند شده بودند؛ ضمن آنکه فیلمی هم از آن موضوع منتشر نشده و هیچ فشاری از سوی افکار عمومی نبود.

واقعا در نظامی که رهبرش در جمع چند صد نفری و در برابر رسانه ها، آن هم در شرایطی که توهینی صورت نگرفته و مهم تر از همه کسی هم از موضوع مطلع نبوده، از یک طلبه عذرخواهی می کنند، باید مسئولینی وجود داشته باشند که بابت توهین صریح و استفاده از الفاظ زشت، حاضر به عذرخواهی صریح و بدون تهدید نباشند؟ خوب است مسئولان غیر از هزینه کردن از رهبری به هر مناسبت، کمی هم به رفتار ایشان تمسک کنند.

مسعود پیرهادی