اختتامیه ششمین جایزه جهانی اربعین با معرفی برگزیدگان

اختتامیه ششمین جایزه جهانی اربعین صبح امروز در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی سعادت نژاد دبیر ششمین جایزه جهانی اربعین و ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آغاز شد.

مبنای برگزاری جایزه جهانی اربعین، استفاده از زبان هنر برای نشر فرهنگ عاشوراست و ایفاگران نقش اصلی در این رویداد نیز دلدادگان سرور و سالار شهیدان از سراسر جهان هستند.

در این مراسم، مهدی سعادت نژاد دبیر ششمین جایزه جهانی اربعین درباره این رویداد گفت: ششمین دوره جایزه جهانی اربعین با همت نمایندگی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور برگزار شد. بیش از ۲۱ کشور از جمله ایتالیا، نروژ، ایران، ترکیه، الجزایر و سوریه در این جشنواره شرکت کردند.

وی افزود: بالغ بر دو هزار اثر هنری به دبیرخانه جایزه جهانی اربعین رسید. تعداد آثار رسیده در بخش فیلم ۱۲۵ حلقه، بخش عکس هزار و ۸۰۰ اثر و بیش از ۹۰ عنوان سفرنامه بود. داوران ۴۰ اثر را برای نمایش در قالب نمایشگاه عکس انتخاب کردند که این نمایشگاه در حسینیه الزهرا واقع در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برپاست.

سپس، ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: حادثه کربلا و اربعین تقریباً جمع اضداد است؛ از یک سو اوج عطوفت و مهر و مهربانی و وفا در آن دیده می‌شود و از سوی دیگر خشونتی از سوی دشمن اعمال شد که آنقدر جان‌گداز بود که همچنان تازه است. اساساً کسانی که به وادی عشق وارد می‌شوند، با مهمترین ویژگی عشق رو به رو می‌شوند که انسان را از خود غافل می‌کند.

وی افزود: در متون دینی ما سفارش شده است که از یاد خود بکاهیم و به یاد خداوند متعال باشیم. هدف امام حسین (ع) نجات انسان‌ها از جهالت بود و برنامه پیاده روی اربعین علتی برای هشیارسازی مردم و دوری آن‌ها از غفلت است. اگر دل متمرکز و پراکنده انسان بر حضرت حق متمرکز شود، اعجاز به وجود می‌آورد.

ابراهیمی ترکمان ادامه داد: ما در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تلاش کرده ایم در این چند سال، از زاویه دید میلیون‌ها انسان پیاده روی اربعین را ثبت و ضبط کنیم. در این چند دوره توانستیم این حرکت را پایه گذاری کنیم و از هنرمندان برتری که این حادثه را ثبت و ضبط کردند، تقدیر به عمل آوریم.

در ادامه این مراسم، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ششمین دوره جایزه جهانی اربعین گفت: ششمین دوره جایزه جهانی اربعین را دوستان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از سال های قبل آغاز کردند و سال به سال بر گستره آن افزودند. مراسم اربعین از جهات مختلف مورد توجه ویژه است و اهمیت دارد. این اهمیت و توجه ویژه ایجاب می کند آنچه در مناسک اربعین رخ می دهد، ثبت و ضبط شود.

وی افزود: اربعین مزه و طعمی خاص و گستره خاصی داشته است و دارد. هر سال بر رونق آن افزوده شده است و می شود. اهمیت مناسک اربعین در درگیری ساحت های مختلف وجودی انسان است. مناسک شرعی و دینی ساحت جسم را درگیر نمی کند اما برخی عبادت ها ساحت جسم را درگیر می کند و نوعی ریاضت جسمی هم به همراه دارد و انسان را از آن تورم جسمی جدا می کند. مناسک اربعین از این زاویه چنین است یعنی جسم انسان را هم درگیر می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ساحت دوم وجود انسان، ساحت معرفت است. آن هم بخشی از ساحت وجودی انسان محسوب می شود. در مناسک اربعین که اتفاقات مختلفی دارد، این ظرفیت هست که فرصتی برای خلوت انسان با خود و تأمل در خویش فراهم آید. مناسک اربعین نوعی اعتکاف سیار است.

در این مراسم علاوه بر رونمایی از تمبر جایزه جهانی اربعین و کتاب منتخب عکس‌های پنج دوره برگزاری جایزه جهانی اربعین، فراخوان هفتمین دوره جایزه جهانی اربعین هم منتشر شد.

در پایان این مراسم، برگزیدگان جایزه جهانی اربعین به شرح زیر معرفی شدند:

برگزیدگان بخش عکس: علی ابک، اسامه عبید و حسن النجار

برگزیدگان بخش فیلم حرفه‌ای: محمد مهدی نعمتی، حسام هادی و مسعود حیدری

برگزیدگان بخش فیلم مردمی: سید وحید اولیایی، محمد حاجی مقصودی و کاظم یوسفی

برگزیدگان بخش سفرنامه: زهرا السام، مجید علیزاده و کاظم حاتمی طبری

برگزیدگان بخش فعالان مجازی: عبدالرضا باقری، محمد کاظم مبینی و سعید نور محمد

برگزیدگان بخش فضای مجازی: نوری سردار، آمینه اینلوئس و زوار سید توثیق حیدر