اگر آمریکا با ایران به توافق نرسد آبروی خودشان می‌رود/ نفع اقتصادی ایران در توافق جدید باید تضمین شود

مصطفی حسینی - مذاکرات برجام همچنان با چالش های بسیاری مواجه است. غربی ها می خواهند بدون دادن امتیاز به ایران به اهداف خود برسند و تیم مذاکره کننده ایران نیز در منافع کشور و خط قرمزها کوتاه نمی آید.

آمریکا باید به زودی تصمیم خود را برای این مذاکرات بگیرد زیرا آنها هم به خوبی می دانند که تحریم های همه جانبه علیه ایران با مقاومت ملت کم رنگ شده و سودی نداشته است.

الله‌وردی دهقانی ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درمورد لزوم به ثمر رشیدن خواسته‌های ایران در مذاکرات هسته‌ای وین بیان کرد: امروز دنیا به سمتی حرکت کرده که خود به خود تحریمها در حال بی‌اثر شدن است و یک بلوکی در جهان با محوریت ایران و رسیه و چین در حال شکل گیری است. قطعا اگر آمریکایی‌ها نتوانند به توافق برسند هم آبروی خودشان می‌رود و تحریم‌ها هم در حقیقت با شرایط جدید فروریخته می‌شود.

وی افزود: امروز بسیاری از تحریم‌هایی که در گذشته وجود داشت فروریخته است و توافقات و همکاری‌های بلند مدت ایران با روسیه و چین در حال شکل‌گیری است. غربی‌ها و آمریکایی‌ها برای اینکه منزوی نشوند و به خصوص از آنجاکه تحریم‌ها باعث شده تا قیمت انرژی هم در آمریکا و اروپا بالا برود، تحت فشار و مجبور هستند که برای برداشته شدن تحریم‌ها به یک توافقی دست یابند تا برایشان یک جو روانی در دنیا داشته باشد.

دهقانی گفت: اما هنوز در اینکه طرف‌های غربی و آمریکا تضمین معتبری به ما بدهند ابهام وجود دارد. چرا که این کشورهای استعمارگر همواره به توافقات خود پایبند نبودند و هر زمانی که منافعشان اقتضا کند زیر توافقات خود می‌زنند. حتی شاهد این نقض عهد بین خودشان و متحدانش نیز بوده‌ایم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس خاطرنشان کرد: این عملکرد و قدرت خود ماست که می‌تواند اجرایی شدن توافق با غرب را تضمین کند. ما باید در کنار اینکه با آن‌ها توافق می‌کنیم حواسمان بسیار جمع باشد که تمام تخم مرغ‌های خودمان را در سبد برجام و توافق با آمریکا نگذاریم و برنامه‌های خودمان را برای بی‌اثر شدن تحریم‌ها پیش ببریم.

وی عنوان کرد: چنین رویکردی به خودی خود تضمینی بر اجرای توافق برجام خواهد بود. در غیر اینصورت تفاوتی بین ترامپ و بایدن وجود ندارد زیرا سیاست‌های آن‌ها همواره ثابت است و خوی استعمارگری دارند و تنها روش آن‌ها فرق می‌کند.

اگر آمریکا با ایران به توافق نرسد آبروی خودشان می‌رود/ نفع اقتصادی ایران در توافق جدید باید تضمین شود

دهقانی در بخش پایانی گفت‌وگو تصریح کرد که احزاب آمریکایی یا با جنگ و اقدامات نظامی اهداف خود را پیش می‌برند یا با تحریم و فشار سیاسی اهدافشان را محقق می‌کنند. به هرحال نمی‌شود به آن‌ها امید بست و آن چیزی که می‌تواند تضمین اصلی برای توافق با این کشورها باشد اقتدار و قدرت خود ما است.