طرح ۳ ماده ای مجلس برای اقدام متقابل با اروپا/ آن چیزی که باید برای اروپا روشن کنیم

مدیرمسئول روزنامه رسالت اشاره به جلسه غیرعلنی و فوق العاده امروز مجلس درباره اقدام پارلمان اروپا گفت: نمایندگان موضوع‌گیری‌های قاطعی را داشتند در مقابل اقدامی  که روسای ۲۸ کشور اتحادیه اروپا در بروکسل انجام دادند. همچنین جلسه‌ای غیرعلنی نیز با حضور فرمانده سپاه پاسداران و وزیر امور خارجه برگزار شد و آخرین روندها مورد بررسی قرار گرفت. 

محسن پیرهادی افزود: کمیسیون امنیت ملی طرحی ۳ ماده ای برای اقدام متقابل آماده کرده است. موضوع این طرح اقدام متقابلی است که دولت جمهوری اسلامی ایران مکلف به اجرای آن است. در صورتی که طرف اروپایی، مقامات یا نهادهای کشور از جمله نهادهایی که در قانون اساسی نام برده شده‌اند مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا بسیج مستضعفین را در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار دهد، واکنش متقابل و متناظری صورت خواهد گرفت.

طرح ۳ ماده ای مجلس برای اقدام متقابل با اروپا/ آن چیزی که باید برای اروپا روشن کنیم

وی اضافه کرد: در مصوبه پارلمان اروپا دیده شده که برخی افراد، مقامات و اشخاص حقیقی و حقوقی در فهرست تحریم قرار می‌گیرند و مواردی را نیز در فهرست سازمان تروریستی قرار داده‌اند؛ در واکنش به این اقدام در طرح پیش‌بینی شده که در صورت هر اقدامی از طرف مقابل، دولت مکلف به تهیه فهرستی است که مقامات و اشخاص را به عنوان تروریست یا تحت تحریم‌های مالی قرار دهد یا ورود آن‌ها به ایران را ممنوع می‌کند.

پیرهادی ادامه می‌دهد: در جلسه امروز به آن چیزی که باید برای اروپا روشن کنیم، پرداختیم و اعلام کردیم برداشت‌هایی که اروپایی‌ها راجع به مسائل ایران داشته‌اند عموما از رسانه‌هایی است که جز مخالفان وحامیان تروریسم بین‌المللی هستند. 

وی افزود: برداشت‌های اروپا  و بندهایی که در آن مصوبه پارلمان اروپا بوده بر مبنای اطلاعاتی است که رسانه‌های معاند و اپوزیسیون جمهوری اسلامی داده‌اند که مورد حمایت صهیونسیت‌ها و تروریست‌ها است و به نوعی در این قالب حرکت کرده‌اند.

پیرهادی با اشاره به اینکه مواضع اروپایی‌ها تغییر جهت داده است، گفت: در روزهای اخیر مواضع اروپایی‌ها تغییر جهت داده است. و البته این مواضع و پیشنهاداتی که ارائه شده بود از جنبه حقوقی اشکال داشت. از لحاظ محتوایی نیز موضوعات مطروحه درست و دقیق نبودند.

وی گفت: اتحادیه اروپا هم به دنبال این است که  مساله جنگ روسیه و اوکراین را با کار رسانه‌ای و موضع‌گیری‌های سیاسی حل کند که این راهش نیست و مقامات جمهوری اسلامی این موازین را اعلام کرده‌اند. از سویی نیز گفته‌ایم اگر هر اقدامی که منجر شود نیروهای مصلح مورد تحریم و برچسب های سیاسی قرار گیرند، جمهوری اسلامی هم واکنش مناسب آن را نشان خواهد داد. اکنون منتظریم اقدام مناسب اروپاییان را ببینیم و متناسب با اقدامات اروپا اقدامات متناسب‌تری را انجام دهیم.

 نایب‌رئیس فراکسیون انقلاب مجلس با تاکید بر اینکه قطعنامه پارلمان اروپا الزام آور نیست، می افزاید: پارلمان اروپا عمده مصوباتش جنبه مشورتی دارد. تصمیم‌گیر نهایی شورای اروپاست که فردا نشستی خواهد داشت؛ این سوال همچنان مطرح است که آیا این قطعنامه در شورای اروپا مطرح یا تصویب می‌شود یا خیر؟ با توجه به رصد اطلاعات و نظرات برخی از کشورهای اروپایی و با توجه به واکنش قاطع نمایندگان و مقامات ایران، شورای اروپا این موضوع را در دستور کار ندارد، اما هر اقدام علیه نهادهای قانونی و مردمی ما، با واکنش جدی مواجه خواهد شد و این الزام قانونی برای دولت است و طرف مقابل باید قبل از هر تصمیم، به عواقب آن بیندیشد.